مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس با گرامیداشت روز جهانی موزه ها گفت: موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی باید در جهت حفظ سنت ها گام بردارند.
کد خبر: ۹۱۳۹۳۳۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، میلاد آزموده افزود: شعار جهانی موزه ها در سال ۲۰۱۹ "موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت‌ها" انتخاب شده است که مهمترین نکته آن تلاش در ایجاد نگاه مثبت نسبت به آینده موزه‌ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به روند فزاینده تکنولوژی‌های نو پدید و تکثر رسانه‌ای، جوامع به سمت فردگرایی سوق یافته‌اند و این اتفاق باعث شده که بسیاری از سنت‌ها کمرنگ و یا به دست فراموشی سپرده شود که حفظ این سنت‌ها نیازمند تلاش همه‌جانبه است.

مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس با اشاره به تغییر روند موزه‌ها و تمایل به مخاطب و جامعه‌محوری، گفت: موزه‌ها می‌توانند به عنوان کانون‌های فرهنگی نقش مهمی در حفظ سنت‌ها ایفا نموده و با اجرای برنامه‌هایی در جهت تعامل هر چه بیشتر با جامعه از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها با موضوعات خاص و اجرای برنامه‌های خلاقانه در راستای حفظ و احیای سنت‌ها گام بردارند.

آزموده با تاکید بر ضرورت احیا سنت‌ها، عنوان کرد: بسیاری از سنت‌ها در راستای جهانی ‌شدن جوامع از بین رفته اند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موزه‌ها برای حفظ سنت‌ها انجام کارهای پژوهشی است که در حال حاضر حلقه مفقوده موزه‌ها هستند و برای گسترش موزه‌ها باید با انجام پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی نسبت به گردآوری، حفظ و ترویج‌ها سنت‌ها اقدام کنند.

مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس خبر داد: در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های مطالعاتی با کمیته تحقیقات دانشجویی پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس مارینومیکس) هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح‌های مطالعاتی بتوانیم گام‌های موثری در زمینه حفظ سنت‌ها در این موزه برداریم.

میلاد آزموده خاطرنشان کرد: معرفی مشاهیر پزشکی حوزه حاشیه خلیج فارس از جمله اولویت‌های این موزه است که در همین راستا مذاکراتی با پروفسور حسین سلطان‌زاده انجام شده و بخشی از وسایل این پزشک که در سال ۱۳۴۷ به‌ عنوان رئیس بهداری بندر دیلم خدمات شایانی به مردم استان ارائه کرده به همراه ثبت اسناد موجود مربوط به آن دوران به مجموعه تاریخ پزشکی خلیج فارس اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل با مخاطبان، گفت: در این راستا برنامه‌هایی در زمینه تجهیز موزه با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای تعاملی چندرسانه‌ای در دست اجرا است (در سه فاز اجرایی)، و  امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رونمایی از این پروژه بزرگ باشیم.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس با بیش از هفتاد مجموعه تاریخی فرهنگی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از دوران عیلامیان تا دوره معاصر به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان به سنت‌ها و آداب و رسوم مردم جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس است. این موزه در خیابان انقلاب، پشت بانک مسکن، عمارت دهدشتی قرار دارد.


انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظرات
پر بیننده ها