گروه‌های جهادی استان در قالب تیم رصد جهت پیدا کردن نقاط آلوده، تیم رسانه جهت نشان دادن هجوم ملخ‌ها، تیم سمپاش جهت سمپاشی نقاط آلوده تشکیل شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۳۹۲۸۳
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که اولین گزارش احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور از سوی فائو اعلام شد و پیرو آن سریعا کارشناسان سازمان حفظ نباتات به 6 استان جنوبی که این احتمال می‌رفت آماده باش اعلام شد.

هجوم بی سابقه ملخ‌ها به کشور

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور،" تاکنون هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی در چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده و در سال ۱۳۴۰ یکبار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند که بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید."

جهاد علیه هجوم ملخ‌های صحرایی در اراضی ورودی بوشهر

در این مدت جلسات متعددی در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی که بعنوان دروازه ورود این ملخ‌ها به کشور محسوب می‌شدند، تشکیل شد و در نتیجه مهمترین اقدام که سمپاشی مزارع و مراتع بود، در دستور کار قرار مسؤولان قرار گرفت. 

رویت ملخ‌های صحرایی در همه نقاط استان

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ملخ‌های صحرایی از شمال تا جنوب استان بوشهر رویت شده‌اند و به قسمتی از محصولات کشاورزی خسارت وارد کرده‌اند که در روزهای آینده نیز بر تعداد میلیونی این ملخ‌های صحرایی افزوده خواهد شد. حمله ملخ‌های صحرایی به بوشهر باعث شد تا تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای مثل جهاد کشاورزی به حالت آماده باش درآیند. 

هم‌زمانی شروع گرما با ماه مبارک رمضان

در این میان، هم‌زمانی شروع گرما با ماه مبارک رمضان در استان بوشهر، باعث شد کار سمپاشی مزارع و مراتع کشاورزان با دشواری بیشتر و سرعت کمتری انجام شود؛ بطوریکه کشاورزان بیش از پیش احساس خطر کنند و مزارع خود را در معرض نابود شدن متصور شوند. 

سم‌پاشی 35 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر

محمدتقی منوچهری با اشاره به مبارزه با آلودگی افت ملخ صحرایی در اراضی استان بوشهر گفت: تاکنون بیش از 35 هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه افت ملخ صحرایی سم‌پاشی شده است.

جهاد علیه هجوم ملخ‌های صحرایی در اراضی ورودی بوشهر

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه این نهاد به تنهایی قادر به مبارزه با ملخ‌های صحرایی نیست خاطرنشان کرد: بهترین روش برای مبارزه با ملخ‌ها سمپاشی از طریق تراکتور است که انتظار می‌‌رود در هر کانون یک تراکتور سم پاش با چهار کاربر بکار گرفته شود تا سرعت و دقت کار بیشتر شود.

اعزام گروه‌های جهادی برای کمک رسانی به کشاورزان

ذوالفقار عباسی‌فر از اعزام گروه‌های جهادی در ماه مبارک رمضان جهت کمک به کشاورزان خبر داد و گفت: گروه‌های جهادی استان در قالب تیم رصد جهت پیدا کردن نقاط آلوده، تیم رسانه جهت نشان دادن هجوم ملخ‌ها، تیم سمپاش جهت سمپاشی نقاط آلوده تشکیل شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر با بیان اینکه خطر هجوم ملخ‌ها بیش از پیش احساس می‌شود، گفت: تعدادی از گروه‌های جهادی، از شمال تا جنوب استان بوشهر به کمک دیگر دستگاه‌ها و کشاورزان آمده‌اند و تا اتمام کار سم‌پاشی مزارع و مراتع در کنار دیگر دستگاه‌ها خواهیم بود.

نگرانی از خسارت به محصولات زراعی و نخیلات

عبدالکریم پولادی، در این رابطه اظهار داشت: بنابر اعلام نیاز به همکاری از سوی جهاد کشاورزی، برای جلوگیری از گسترش ملخ‌هایی صحرایی که به جان محصولات کشاورزی بخصوص گندم، هنداونه و صیفی‌جات افتاده‌اند، گروه‌های جهادی کار سم‌پاشی مزارع، نخیلات و مراتع شهرستان دیر را آغاز کرده‌اند.

جهاد علیه هجوم ملخ‌های صحرایی در اراضی ورودی بوشهر

سم‌پاشی 250 هکتار اراضی توسط جهادگران «دیری»

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان دیر با بیان اینکه تاکنون 250 هکتار از اراضی کشاورزی دیر سم‌پاشی شده‌اند، گفت: این اقدامات به صورت دستی، زمینی و میدانی با تراکتور و تانکر مخصوص سم پاشی انجام می‌گیرد.

دروازه ورودی استان در قرق جهادگران دیلمی

این در حالی است که سایر گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در سراسر استان در حال مبارزه با آلودگی آفت ملخ صحرایی در اراضی استان بوشهر هستند؛ همچنین تاکنون بیش از 500 هکتار از اراضی کشاورزی توسط جهادگران در گناوه و دیلم بعنوان دروازه ورود ملخ‌های صحرایی به استان سم‌پاشی شده اند و این کار ادامه دارد.

جهاد علیه هجوم ملخ‌های صحرایی در اراضی ورودی بوشهر

بر اساس این گزارش، طبق اعلام فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا چهار سال آینده مهمان استان بوشهر هستند که این موضوع می‌طلبد، دستگاه‌های متولی برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آلودگی آفت ملخ‌های صحرایی در اراضی استان بوشهر داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات