خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین در دیدار مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ایرانیان قبل از اسلام نیز پیرو مکتب توحیدی بودند، گفت: اگر ریشه در معنویت نداشتیم از اسلام استقبال نمی‌کردیم.
کد خبر: ۹۱۳۹۲۸۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار کرد: اگر فعالیت‌هایی که در میراث فرهنگی انجام می‌دهید بر روی عقیده، فرهنگ و ارتقای نگاه سالم فرهنگی مردم تأثیر بگذارد، برکت و ارزشمند می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رسالت فرهنگی و معنوی میراث در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: آن چیزی که در دوران مسئولیت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که تا چه میزان بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم و جلوی ظلم‌ها و بی‌فرهنگی‌ها را بگیریم و احیا کننده فرهنگ مطلوبی برای جامعه باشیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شاید نیازمندی‌های اقتصادی، معیشتی و تولیدی ما را وادار کند که به جنبه اقتصادی حوزه میراث فرهنگی فکر کنیم، این موضوع اگرچه حائز اهمیت است اما موضوع مهمتری وجود دارد که آن، رسالت فرهنگی و معنوی در این حوزه است و نباید مسأله اقتصادی، رسالت فرهنگی و معنوی را تحت الشعاع قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: شما عزیزان پیامبران عرصه میراث هستید و باید پیام میراث فرهنگی خاص جامعه خودمان را به جهانیان انتقال دهیم و این میراث مربوط به قبل از اسلام است.

وی با تأکید بر اینکه فلاسفه ما پیش از اسلام، پیرو مکتب و فلسفه توحیدی بودند، یادآور شد: ما قبل از اسلام نیز ریشه در معنویت داشته‌ایم و اگر نداشتیم از اسلام استقبال نمی‌کردیم. اسلام به ما تحمیل نشد بلکه از آن استقبال کردیم و اگر این موضوعات را تبیین نکنیم، دیگران با نگاه خودشان ما را به جهانیان معرفی می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی به زمینه‌های تاریخی عبادت و بندگی مردم در قزوین اشاره کرد و افزود: مسجد جامع قزوین بر روی یک معبد قدیمی بنا شده است و این مهم نشان می‌دهد مردم قبل از آن هم عبادت و بندگی می‌کردند. اسلام نیامد عبادت و بندگی را به مردم تحمیل کند بلکه آمد تا آن را اصلاح کند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه اسلام آمد تا برده‌داری و جامعه طبقاتی را اصلاح کند و برابری و عدالت را ترویج نماید، عنوان کرد: اسلام مرزهای برده‌داری و اختلافات طبقاتی را از میان برد و عدالت را گسترش داد.

وی اضافه کرد: اسلام آمد که بگوید ارزش انسان‌ها به تاج و تخت، پادشاهی، وابستگی به دستگاه حاکم و ثروت نیست، بلکه ارزش هر انسانی به تقوا و کرامت انسانی است و هر کسی که ارزش‌های متعالی بالاتری دارد، قیمت او بیشتر است و هنر میراث شناسایی و تبیین این موضوعات در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که پیام حقیقی فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان معرفی شود، گفت: کاری کنیم هر کسی به ایران می‌آید جوری برداشت نکند که اسلام به ما تحمیل شده است، در حالی که قبل از اسلام نیز ما موحد بودیم و با آغوش باز از اسلام استقبال کردیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه از دموکراسی غربی جز جنگ و نابودی خیری ندیده‌ایم، تصریح کرد: اگر بخواهیم چیز جدیدی به مردم دنیا بگوییم، باید ارزش‌های خودمان را به دنیا نشان دهیم چرا که موضوع جدیدی برای آنها محسوب می‌شود و این نو بودن ارزش‌های ما برای آنها ارزشمند است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم در کارهایمان لائیک و لیبرال منش به ارزش‌های خودمان بی وفایی کنیم، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و حتی برای غربی‌ها نیز جذابیتی به همراه ندارد. تلاش کنیم استان قزوین درگیر این مسائل نشود و نسبت به استان‌های دیگر در جمع بین میراث فرهنگی و ارزش‌های دینی پیشتاز باشد.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه می‌باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های میراث فرهنگی برای تحقق شعائر الهی بهره ببریم، عنوان کرد: هر کسی کاری کند که شعائر الهی با عظمت دیده شود، کارش بابرکت می‌شود و اگر این کار را انجام دهیم ذره‌ای از جاذبه‌های کاری شما نمی‌کاهد بلکه بر آن می‌افزاید.

وی تأکید کرد: گردشگران خارجی نمی‌آیند تا میراث فرهنگی ما آیینه‌ای باشد تا خودشان یا ردپای فرهنگ استعماری غربی را را در آن ببینند، بلکه می‌آیند تا فرهنگ ناب ما را ببینند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر شناسایی نگاه های قرآنی در حوزه میراث فرهنگی، اذعان کرد: قرآن می‌گوید زمین را با دقت و هوشمندی مطالعه کنید، آثار پیشینیان را ببینید و درک کنید آنها که پیش از شما بودند چه کردند و ما نیز با آنها چه کردیم که این حوزه را به خوبی می‌توان در میراث فرهنگی برجسته کرد.

1001/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها