خبرهای داغ:

پویش کنترل فشار خون؛ فرهنگ افزایش سلامت عمومی

وقتی آمارها می گوید 30 درصد از افراد بیش از 30 ساله کشور فشار خون دارند یعنی جامعه در آستانه خطر مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیرداری نظیر انواع سکته ها قرار دارد.
کد خبر: ۹۱۳۹۲۴۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، فشار خون بالا را قاتل خاموش می نامند، چرا که اغلب هیچ علامتی ندارد بخاطر همین متخصصان توصیه می کنند افراد برای اطلاع از وضعیت فشار خون خود با هر 6 ماه به پزشک مراجعه کنند.
افرادی که فشار خون 120 میلی متر جیوه تا 139 میلی متر جیوه دارند و یا فشار خون پایین آنها 80 میلی متر جیوه تا 89 میلی متر جیوه است در معرض فشار خون هستند و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند.
پر فشاری خون از آنجا اهمیت دارد که عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی و نارسایی کلیوی است.

پویش ملی کنترل فشارخون
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک بسیج ملی قرار است تا بیماران مبتلا به فشارخون را شناسایی و برای درمان آن‌ها اقدام کند.
این پویش ملی در شرایطی در استان سمنان هم آغاز شده است که متخصصان پیش بینی می کنند 35 درصد از افراد این استان مبتلا به فشار خون بالا باشند و این یعنی پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری.
نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به جمعیت بالای سالمند در این استان پیش‌بینی کرد : تعداد مبتلایان به فشارخون بالا در این استان فراوان باشد.
به گفته وی ، جامعه هدف در پویش بسیج ملی کنترل فشار خون ، همه افراد بالای 30 سال ، بیماران کلیوی و زنان باردار در هرسنی هستند که رایگان معاینه می شوند.
این معاینه رایگان علاوه بر مراکز بهداشت شهری و روستایی ، در 100 پایگاه سیار نیز انجام و مبتلایلان به فشار خون برای طی دوره درمان به پزشک ارجاع می شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان معتقد است ، توانمندسازی مردم برای خود مراقبتی یکی از دستاوردهای مهم اجرای پویش کنترل فشار خون است
مجلس پیگیر تامین سلامت مردم
احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید : اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در واقع بخشی ازمصوبه پیشین مجلس در خصوص طرح تحول سلامت پزشک خانواده و نظام ارجاع است .
وی معتقد است ، این طرح نتایج مهمی در کاهش ابتلا به بیماری هایی زمینه ای فشار خون دارد چرا که فشار خون بالا به سادگی با آموزش و اطلاع رسانی قابل کنترل و پیشگیری است و پویش کنترل فشار خون گام نخست جلوگیری از ابتلا به بیماری های دیگر در مسیر حفظ سلامت است.
نماینده مردم سمنان ، مهدیشهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه طرح های پیشگیرانه حوزه سلامت تاکنون در پنج استان کشور آغاز شده است گفت: استان سمنان نیز در این خصوص آماده اجرای طرح های ملی بخش سلامت است .

مردم استان سمنان که می خواهند در پویش کنترل فشار خون شرکت کنند باید برای ثبت اطلاعات خود به ستاد استانی مراجعه و یا با در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت پرسشنامه مربوطه را تکمیل کنند.
برای تحقق پوشش حداکثری جمعیت هدف پویش فشار خون ، استانداری سمنان هم وارد عمل شده است .
امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان از آمادگی دستگاه های فرهنگی و آموزشی برای ترغیب مردم برای شرکت در پویش سنجش فشار خون در این استان با هدف ارتقاء سلامت عمومی خبر داد و گفت : باید ساز و کاری ایجاد شود تا دستگاه‌های اجرایی به صورت دوره‌ای سلامت کارمندان خود را سنجش کنند و پویش کنترل فشار خون مقدمه ای برای این هدف خواهد بود.
فشار خون ؛ بدانیم و اقدام کنیم
بر اساس اعلام دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از 400 هزار مرگ و میرهای کشور ، نزدیک به 100 هزار مرگ به ‌علت بیماری های ناشی از فشار خون بالا اتفاق می‌افتد .
پویش بسیج ملی کنترل فشار خون که شعار «فشار خون - بدانیم و اقدام کنیم » اجرا می شود در واقع تلنگری است تا با تغییر سبک زندگی ، تغذیه درست ، پرهیز از مصرف نمک، سیگار ،الکل و چربی ، کم تحرکی از بروز بیماری های ناشی از فشار خون پیشگیری کرد.
برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و وزنه‌برداری ساده می‌تواند به اندازه داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، موثر باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها