کارشناس امور خانواده با اشاره به عوامل ایجاد کدورت و فاصله بین زوجین در دوران عقد و پس از آن، اظهار کرد: تکرار ماوقع سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کدورت در بین زوجین حین عقد است.
کد خبر: ۹۱۳۹۱۹۱
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام سید ابوالفضل موسوی فاضل خراسانی امروز در جمع خانواده کارکنان سپاه ناحیه تربت حیدریه که به مناسبت ماه مبارک رمضان و سالروز رحلت جانگداز حضرت خدیجه (س) در نمازخانه شهید حاج عبدالحسین برونسی سپاه ناحیه برگزار شد،  با بیان اینکه زوجین بعد از عقد و پذیرش ازدواج می‌بایست گذشته را فراموش کرده و لازم نیست هر اتفاقی از گذشته را بازگو کنند، ادامه داد: در صورت بازگو کردن تمام گذشته، کافی است یک جمله ایجاد حساسیت کند به طوری که دیگر نمی‌شود آن را جمع کرد و گره پشت گره ایجاد می‌شود و دیده شده گاهی اشتباهات دوران عقد بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال از شروع زندگی تولید فتنه می‌کند از این رو باید عاقلانه رفتار کرد، زیرا صداقت بین زوجین عقد این نیست که هر حرفی زده شود.
 
این مشاور و کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی و مسائل خانواده با اشاره به اینکه عامل بعدی ایجاد کدورت در بین زوج‌های جوان عدم همدلی است، خاطرنشان کرد: باید همدلی بین زوجین رعایت شود، وقتی دختری عروس خانواده‌ای می‌شود همه اعضای آن خانواده حق نظارت بر دختر را ندارند که هر کس از راه رسید تشری به او بزند و از طرف دیگر زوجین نیز نباید با هر حرفی حساس شوند بلکه لازم است ملاحظاتی را رعایت کنند.
 
حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی اضافه کرد: حساسیت‌های غلط بنیان زندگی را خراب می‌کند، مثلا در دوران حین عقد آقا امتحان داشته و وقتش کاملا پر است، اما خانم تماس می‌گیرد که امشب مجلس عقد یکی از اقوام من بوده و باید با هم برویم و اگر آقا نپذیرد قهر می‌کند.
 
وی افزود: درست است که حضور در مجلس عروسی فامیل مهم است، اما الان اولویت امتحان همسر بوده و نباید این اتفاق بیفتد چرا که همه سرنوشت و نتایج زحمات آقا به این شب امتحان بستگی دارد.
 
مدیر کارگروه تخصصی آسیب‏‌های اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه همدلی، همزبانی و هم نفسی از مهم‌ترین عوامل رشد زن و شوهر در زندگی مشترک است، ادامه داد: سوءاستفاده همسران از حقوق شرعی غلط و آفت خانواده‌های اسلامی بوده و نباید زن و مرد همدیگر را در منگنه قرار دهند چرا که این منطقی و عادلانه نیست.
 
حجت الاسلام موسوی فاضل تصریح کرد: شمارش و معرفی خواستگاران قبلی، دختر را پیش همسر عزیز نمی‌کند بلکه مرد را نسبت به آن طرف بدبین می‌کند مرد نیز همین طور، نباید از دوست داشتن‌ها و علاقه‌های قبل ازدواجش بگوید، زیرا این موارد باعث آشفتگی همسران شده و زوجین اگر عاقل و هوشمند و فهمیده هستند نباید همسر خود را آشفته کنند.
 
وی اضافه کرد: گاهی حس تعلق همسران نسبت به هم سبب ایجاد برخی حساسیت‌ها می‌شود از این رو مرد به زن می‌گوید چرا دایی ات با تو شوخی می‌کند و یا زن به مرد می‌گوید چرا خواهرت همیشه همراه تو است، اما باید توجه داشت که نمی‌شود این گونه تعلقات را یک شبه از بین برد و اصلاح این رفتار‌ها زمان بر است.
 
به گفته این استاد حوزه علمیه در چنین مواردی می‌بایست با همسر با صمیمیت و مهربانی صحبت کرد تا کم کم برخی رفتار‌ها را ترک کند و باید توجه داشت که این حساسیت‌ها نشانه بددلی و بدفکری و سوء ظن همسر نبوده بلکه حاصل تعلق خاطر زوجین نسبت به یکدیگر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها