کد خبر: ۹۱۳۹۰۱۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر؛ 
خانم فاطمه محمودی، حافظ کل قرآن کریم: «شاید از نظر دیگران حفظ قرآن تنها تکرار آیات و به خاطر سپردن آن باشد اما رازی درون این راه نهفته است که قابل گفتن و نوشتن نیست»
بسیج اشکذر: و اذکرن ما یتلی فی بیوتکن من آیات الله و الحکمه ان الله کان لطیفا خبیرا»   حکمت و آیات الهی را که در خانه‌های شما تلاوت می‌شود، به خاطر بسپارید. (بدانید که) همانا خداوند مهربان و از همه آگاه است(سوره  احزاب/ آیه۳۴.)  .  این آیه در واقع ارزش حفظ قرآن را برای مسلمانان گوشزد می‌نماید حفظ آیات الهی، از نخستین روزهای نزول وحی آغاز شد. پیامبر اسلام (ص) نخستین حافظ قرآن به شمار می‌رفت و برای فرا گرفتن و حفظ آن بسیار می‌کوشید. آن حضرت همراه با پیک وحی زبانش را حرکت می‌داد و شتاب می‌کرد تا آنچه می‌شنود فراموش نکند. رسول الله (ص) آنچه بر قلب و جانشان نازل شده بودبرای مردم می خواند و تعدادی از صحابه  کلام وحی را حفظ می کردند و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی به دیگران انتقال می دادند
بعد از این که سال یازدهم هجری در جنگ یمامه عده زیادی از حافظان وحی به شهادت رسیدند مسلمانان برای حفظ کلام وحی اقدام به کتابت آن نمودند و از آن به بعد حفظ قرآن از یک ضرورت تبدیل شد به یک سنت حسنه، سنتی که مردان و زنان مومن به آن اهتمام  می ورزند .
اخیرا اطلاع یافتیم یکی ازخانم های اشکذری و عضو بیت الشهداء مفتخر به حفظ کامل قرآن گردیده است ،ماه مبارک رمضان ،ماه نزول قرآن را مغتنم شمرده و با ایشان مصاحبه ای انجام دادیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
فاطمه محمودی هستم، دانش آموز رشته علوم انسانی ( متوسطه دوم)
با چه انگیزه ای حفظ قرآن را شروع کردید؟
در ابتدا از یکی از اقوام شنیدم که در مهد قرآن اشکذر کلاس حفظ قرآن برگزار می شود و از آنجایی که تابستان بود من هم رفتم در واقع انگیزه من ابتدا خیلی نبود بلکه روز به روز بیشتر شد.
حفظ کل قرآن چه مدت طول کشید؟
تقریبا ۴سال
تا چه اندازه خانواده تان در موفقیت شما موثر بودند؟
چهار سال به طور مداوم هفته ایی چند روز  باید مهد قرآن می رفتم  ،مشخص است که این  رفت و آمد سخت است، اما خانواده ام در این مدت از این نظر خیلی همراهی کردند ، تشویق خانواده بسیار موثر است اما نه به اندازه اراده و پشتکار خود حافظ.
چگونه برای تحصیل و حفظ قرآن به صورت همزمان برنامه ریزی کردید؟
شاید برای خیلی ها سئوال باشد که چطور می شود با وجود درس و مدرسه  به حفظ قرآن پرداخت اما باید بگویم  برای درس خواندن به بهترین نحو و حفظ قرآن زمان کافی وجود دارد در واقع با قرآن ارزش وقت را بیشتر دانستم و وقت خود را صرف امور بیهوده نمی کردم ، البته منکر فشار و سختی آن نمی شوم و می دانم که باید از چیزههایی گذشت . تنها چیزی که باعث شد من از رفتن به بعضی جاها و دیدن تلوزیون و … بگذرم عشق و علاقه من به حفظ قرآن بود.
مهمترین علت موفقیت خود را چه عامل یا عامل هایی می دانید؟
ابتدا خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد تا راهی را که آغاز کرده بودم به اتمام برسانم یاری خدا را مهمترین و اصلی ترین عامل موفقیتم می دانم در مرتبه بعدی علاقه ی بود که به حفظ قرآن داشتم، علاقه من پشتکار و اراده به دنبال داشت و بدیهی است که انسان در هر راهی قدم بگذارد با پشتکار و اراده به موفقیت می رسد.
آیا برای حفظ قرآن الگوی خاصی هم داشتید؟
خیر الگوی خاصی نداشتم اما اگر می دیدم کسی در قرآن تسلط خوبی دارد و نکات را بهتر رعایت می کند راز موفقیتش را جویا می شدم و او را الگوی خود قرار می دادم.
آیا در بین راه احساس خستگی و یا نا امیدی کردید و راه حل شما چه بود؟
احساس خستگی بله اما ناامیدی نه ، الحمدالله من در راهی قدم گذاشته بودم که سراسر امید بود ، خستگی من از قرآن نبود، از تکرار وتمرین آن بود،گاهی نیاز به استراحت است ،برای رفع خستگی موسسه ما ایام نوروز  و هفته آخر شهریور را به طور کلی تعطیل می کرد و همین برای رفع خستگی کافی بود ،در ضمن عدم تسلط نا امیدی به بار می آورد برای رفع نا امیدی بهتر است تسلط را افزایش داد.
آیا انس با قرآن  تاثیری در زندگی تان داشته است؟
شاید از نظر دیگران حفظ قرآن تنها تکرار آیات و به خاطر سپردن آن باشد اما رازی درون این راه نهفته است که قابل گفتن و نوشتن نیست با حافظ قرآن شدن مسئولیتی را عهده دار می شوی که نمی توان هر کاری کرد و هر جایی رفت زیرا همه تو را به نام [حافظ] قرآن  می شناسند و قضاوت می کنند.
مهمترین ویژگی یک حافظ قرآن از نظر شما چیست؟
یک حافظ قرآن باید عامل به قرآن نیز باشد در روایتی داریم که حافظ قرآن در سرای آخرت آیاتی را که به آنها عمل کرده است به یاد می آورد، یک حافظ قرآن باید با عمل به قرآن شناخته شود اگر عمل حافظ  مطابق دستورات خداوند نباشد نمی توان او را در زمره حافظان واقعی دانست.
برنامه قرآنی برای آینده هم دارید؟
الان که خدا را شکر حفظم به پایان رسیده قصد دارم به یاری خداوند در معنا و مفهوم آیات قرآن دقیق تر شوم و به مطالعه تفسیرهای مختلف بپردازم.
تصمیم دیگری که دارم این است که به سراغ نهج البلاغه رفته و مقداری با این کتاب عظیم الشان آشنا شوم.
توصیه شما برای کسانی که قصد دارند در راه حفظ قرآن گام بردارند چیست؟
توصیه می کنم راه حفظ قرآن را تنها به خاط خدا و برای رضای خدا آغاز کنند نه چیز دیگر ، من به همه پیشنهاد می کنم در این راه قدم گذارند زیرا باعث می شود با قرآن انس پیدا کرده و ارتباطشان با قرآن بیشتر شود در این راه پشتکار و اراده کافی داشته باشند.
در پایان ،علاقمندان [ شهرستان اشکذر و اطراف آن]  می توانند در کلاس های  موسسه حضرت مهدی (عج) در سنین خردسال ، نوجوان، جوان و بزرگسال ثبت نام کنند ( شماره تماس موسسه ۳۲۷۲۵۳۱۶)
با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتنید و به سوالات ما  پاسخ دادید.
منبع: سایت حسینیه دو شهید اشکذر 
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات