قصد داریم در این گزارش پـر رونق‌تریـن مشاغل در سـال ۲۰۲۰ را به شما معرفی کنیم.
کد خبر: ۹۱۳۸۶۱۹
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  عصر فناوری و ارتباطات است و بسیاری از کار‌ها آنقدر وابسته به این‌ها شده که نبودن آن را یک لحظه هم نمی‌شود تصور کرد. خیلی از کار‌ها و مشاغل سنتی رنگ باخته‌اند و دیگر رونقی ندارند و به اجبار یا سعی کرده‌اند خودشان را با این حجم تغییرات سازگار کنند یا اینکه مجبور به تغییرشغل شده‌اند. فناوری‌های مخرب، تغییرات آب و هوایی، فناوری‌های رباتیک، محدودیت‌های منابع طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد اشتراکی، داده‌های وسیع ابری و بالا‌رفتن سن جمعیت‌های مردمی، همگی عواملی هستند که کار امروز مردم و شغل آن‌ها را در آینده شکل می‌دهند. اما اگر در ابتدای راه و به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار حسابی هستید، با آگاهی از اینکه صنایع جدید در حال شکل‌گیری هستند و ارتباطات و تماس‌های انسانی بخش زیادی از ترکیب مشاغل آینده را تشکیل می‌دهند، می‌توانید شغل مقبول خود را انتخاب کنید.

پایگاه topuniversities در گزارش اخیر خود به پیش‌بینی پررونق‌ترین مشاغل دنیا در سال ۲۰۲۰ پرداخته است.

کارشناس امنیت سایبری

با گسترش فعالیت‌های اینترنتی و شبکه‌ای در دنیا، عده‌ای به فکر سوءاستفاده از فضا‌های اینترنتی و سایبری هستند تا بتوانند از این طریق، با نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران، آن‌ها را سرقت کنند. جرائم سایبری سالیانه در دنیا تا سال ۲۰۲۱ چیزی بالغ بر ۶ تریلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که این هزینه سه تریلیون دلار بوده، تقریبا با افزایشی دو برابری روبه‌رو بوده است. با توجه به این هشدارها، نیاز به کارشناسان امنیت سایبری به‌شدت احساس می‌شود و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مشاغلی که تا سال آینده میلادی رونق بیشتری خواهد گرفت، همین باشد. در پنج سال گذشته، نیاز به تحلیلگران سیاسی و هوشمند که بتوانند در این زمینه همکاری کنند تا ۲۱.۴ درصد رشد داشته است. احساس نیاز گسترده در صنایع مختلفی، چون فناوری، سرگرمی، مخابرات و ارتباطات راه دور، بانکداری، حسابداری و امور مالی به این معناست که صلاحیت امنیت سایبری دری را به سوی ظهور مشاغل جدید و جذاب باز می‌کند. با فراگیرتر شدن فناوری‌های نوین، ایمپلنت‌های پزشکی، کنترل‌های دستگاه‌های الکترونیک و ساختمان‌های هوشمند را می‌توان به‌عنوان احتمالاتی برای شکل‌گیری مشاغل پررونق در سال آتی درنظر گرفت. در این میان، بسیاری از دانشگاه‌ها که هوشمند عمل کرده و چشمی به آینده دارند، به دنبال پرورش کارشناسانی برای بخش امنیت سایبری هستند تا در سال‌های بعد بتوانند امنیت سایبری را برای محیط‌های تجاری، خصوصی و صنعتی فراهم کنند. طبق آمار، نیاز به افراد حرفه‌ای در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا سال ۲۰۲۰ تا ۲۶.۵ درصد رشد خواهد یافت. این افزایش در راستای خلق آینده‌ای نوآور صورت می‌گیرد.

تبلیغات در مشاغل ریاضیاتی

درخواست نیاز به کارشناسان و متخصصان حسابداری و مالی تا ۴۴ درصد افزایش یافته و تا سال ۲۰۲۰ هم تا ۲۲ درصد رشد خواهد یافت. در این بین، نیاز به متخصصانی در حوزه‌های آمارگیری، ریاضیات و آمار هم تا سال آینده حدودا ۱۰ درصد با افزایش روبه‌رو خواهد شد. اگر به این مشاغل علاقه‌مند هستید، باید مهارت‌های کمی و کیفی خود را در این زمینه‌ها بالا ببرید.

خدمات سالمندان

جمعیت جهان در حال پیر‌شدن است و این بدان معناست که در سال‌های نزدیک، نیاز به افرادی که بتوانند به سالمندان خدمات ارائه دهند، افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز به وجود افراد متخصص در حوزه خدمات بهداشتی و اجتماعی که به سالمندان خدمت‌رسانی کنند، بیشتر می‌شود. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در دنیا، تا سال آینده نیاز به دانشمندان رشته پزشکی ۲۱.۵ درصد افزایش می‌یابد.

کارشناسان خلاق در حوزه رسانه و بازاریابی

در حال حاضر عرصه تبلیغات و بازاریابی از جایگاه بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف برخوردار است و به نوعی بخشی از رونق همه مشاغل دنیا به تبلیغات و عرضه مطلوب کالا‌ها و محصولات بستگی دارد. از این‌روست که شاهد تبلیغات گسترده کالا‌های تجاری در رسانه‌ها هستیم. در واقع، کارشناس خبره در عرصه تبلیغات، با شناسایی نیاز مشتری و تبلیغ آن به صورتی شکیل، می‌توانند فروش را رونق دهند. طبق آمار، تا سال ۲۰۲۰، کارشناسان تبلیغاتی و بازاریابی تا ۱۵ درصد رشد می‌کنند. علاوه‌بر این، احساس نیاز به تکنسین‌های هنر‌های نمایشی تا سال آینده ۱۶ درصد بیشتر خواهد شد.

مهندس، وکیل و معلم بیشتر

دنیا را نمی‌توان بی‌نیاز از مهندسان در رشته‌های مختلف، وکلا و معلمان و استادان تصور کرد. احساس نیاز به کارشناسان ارتباطات راه دور و مخابرات در دنیا تا سال آینده ۲۲ درصد رشد می‌کند. در ادامه، ۶/۱۷ درصد هم تا سال ۲۰۲۰ به تعداد وکلای دادگستری اضافه می‌شود. تمام کارشناسان بخش آموزش تا سال آینده با افزایش روبه‌رو خواهند بود. در این میان، نیاز به افزایش کارشناسان آموزش کودکان ۲۷ درصد و معلمان آموزش خاص تا ۲۱ درصد افزایش می‌یابد.

تکنسین انرژی‌های بادی و خورشیدی

نیروی خورشیدی هم مانند انرژی باد، آینده زندگی بشر را با انرژی‌های پاک رقم می‌زند. هزینه انرژی خورشیدی بعد از یک سال کاهش می‌یابد، در نتیجه برای استفاده در بخش تجاری و خانه‌های مسکونی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در شهر‌های دنیا، تکنسین‌های انرژی خورشیدی در بخش صنعت درحال رشد مشاغل ثابتی را به دست گرفته‌اند. در آمریکا حدود ۳۰ هزار شغل تکنسین خورشیدی تا سال آینده به وجود می‌آید. از سوی دیگر، تغییرات آب و هوایی تاکنون خسارت‌هایی را به بار آورده است، اما همین تغییرات برای دستیابی به منابع انرژی پاک اهمیت دارند. کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کربن و متان به معنای انتقال از منابع سوخت فسیلی مانند نفت، زغال‌سنگ و گاز‌های طبیعی است. انرژی باد یکی از مهم‌ترین انرژی‌های آینده به شمار می‌رود و این به معنای احساس نیاز بیشتر به کارشناسان و تکنسین‌هایی در این حوزه‌هاست، به‌طوری که در آینده‌ای نزدیک به حدود ۱۴ هزار شغل در حوزه تکنسین انرژی باد افزایش خواهد یافت.

توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار

در دنیای فناوری، کامپیوتر، ربات و دستگاه‌های موبایلی که دچار اختلال می‌شوند بدون حضور متخصصان امر، بدون استفاده می‌شوند. با رشد اینترنت و هوشمندترشدن ماشین‌آلات و اتصال آن به یکدیگر، نیاز به توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری بااستعداد بیشتر می‌شود. توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری موبایل یکی از برترین مشاغلی است که تا سال ۲۰۲۰ رونق می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده چیزی حدود ۲/۱ میلیون شغل در زمینه توسعه نرم‌افزاری ایجاد شود.

درمانگر فیزیکی

با وجود بالا رفتن تعداد سالمندان دنیا، نیاز به متخصصانی که درمانگر طب فیزیکی باشند، بیشتر احساس می‌شود. بسیاری از سالمندان در برهه‌هایی از زندگی به بازتوانی فیزیکی، مدیریت درد، فردی که به حرکت کردن آن‌ها کمک کند یا درمان‌هایی متناسب با سن و سال‌شان نیاز دارند. تا سال ۲۰۲۰ چیزی قریب به ۱۷۷ هزار شغل مرتبط با طب فیزیکی و ۱۴۷ هزار فرصت شغل هم برای دستیاران درمانگر‌های فیزیکی ایجاد می‌شود.

تحلیلگر داده‌ها

به لطف توسعه خدمات کامپیوتری و تغییرات فرهنگی، داده‌ها هر سال باید جمع‌آوری شده و مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها این قابلیت را دارند که هر ساله تمام اطلاعات و داده‌های به‌دست آمده در طول سال را جمع‌آوری کرده و برنامه‌های سال بعد را برمبنای آن برنامه‌ریزی کنند. برای این کار، آن‌ها به متخصصانی نیاز دارند که بتوانند به واسطه آن‌ها داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری کنند.

مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی را در دنیا جذب کرده و با قابلیت‌هایی که دارد توانسته پیشرفت‌های زیادی را در راه توسعه علم داشته باشد. حوزه مهندسی پزشکی، انقلاب بزرگی را در صنعت مراقبت بهداشتی و سلامت ایجاد کرده است. بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، اندام‌های مصنوعی، قسمت‌های بیونیک بدن و ایمپلنت‌های زیستی همگی به کمک این حوزه طراحی می‌شوند. انتظار می‌رود تا سال آینده حدود ۱۶ هزار شغل پدید آید.

تکنسین پرینت سه‌بعدی

علاوه‌بر حوزه مهندسی پزشکی که از جدیدترین حوزه‌های علمی در دنیا به شمار می‌رود، تولید دستگاه‌های پرینت سه‌بعدی هم توانسته سهم زیادی در توسعه علم داشته است به‌طوری که به دانشمندان و پزشکان در رفع نقص اندام‌های بسیاری از بیماران کمک کرده است. همچنین فناوری پرینت سه‌بعدی در حوزه‌های مختلف غذایی، معماری و صنعت هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. اما برای کار کردن با این دستگاه، تکنسینی لازم است که بتواند از آن استفاده کند. با توسعه این فناوری، در سال‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که دستگاه‌های سه‌بعدی هم مانند یخچال و فریزر و مایکروویو خواهند بود که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. به همین دلیل است که به مرور احساس نیاز به متخصصانی که بتوانند با دستگاه‌های پرینت سه‌بعدی کار کنند، بیشتر می‌شود.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

ارسال نظرات