سید ساجد یعقوبی
یکی از موضوعات مهم روز‌های اخیر، صدور بیانیه ایران در خصوص برجام و عدم فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین اضافی به دیگر کشور‌ها و مهلت ۶۰ روزه‌ای است که به اروپاییان داده شد.
کد خبر: ۹۱۳۸۲۷۱
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
یکی از موضوعات مهم روز‌های اخیر، صدور بیانیه ایران در خصوص برجام و عدم فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین اضافی به دیگر کشور‌ها و مهلت ۶۰ روزه‌ای است که به اروپاییان داده شد تا اگر واقعا برای برجام اهمیتی قائلند در طول مهلت داده شده اقدامی انجام دهند. بعد از بیانیه ایران شاهد تحرکات آمریکا در منطقه و حرکت ناو هواپیمابر ابراهام لینکلن به سمت خلیج فارس هستیم و این سوال به ذهن می‌آیاد آیا جنگ در راه است؟

بعد از خروج یک طرفه ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، مسئولین بنا به درخواست اروپاییان برای حفظ برجام مصلحت دیدند برجام را با اروپاییان ادامه دهند، اما در طول یکسال تنها اقدام اروپاییان ساز و کار تجاری بنام اینستکس بود یعنی فروش موادغذایی و دارویی در برابر نفت. در حالی که طبق قواعد بین المللی هیچ کشوری حق تحریم موادغذایی و دارویی را ندارد و این سیستم اروپاییان در واقع وسیله‌ای برای رصد خرید و فروش ایران و کمک به تحریم‌های آمریکاست اگر چه آنهم تا بحال اجرا نشده است و به گفته آقای ظریف اقدام موثر اروپاییان تنها یک درصد بوده است لذا ایران ضمن توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین خود به دیگر کشورها، مهلت ۶۰ روزه‌ای به اروپاییان برای اقدام موثر داده است.

شاید سوال ایجاد شود که اقدام ایران درخصوص توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین به دیگر کشور‌ها در واقع عمل به تحریم چند روز پیش ترامپ است مبنی بر عدم خرید دیگر کشور‌ها از ایران. اما واقعیت اینست که آمریکا با ایجاد تحریم جدید قصد توقف کامل تولید دو مورد را داشت، اما ایران هم به تولید خود ادامه می‌دهد و هم مواد تولید شده را برای خود نگه می‌دارد که این برای طرف مقابل پیام دارد.

اما چند نکات مثبت در خصوص صدور بیانیه کشورمان وجود دارد. اولا اینکه به نظر می‌رسد بلاخره بعد از یکسال اتحاد و انسجامی در داخل بین مسئولین در خصوص اقدام موثر در برابر اقدامات آمریکا و کشور‌های غربی بوجود آمده که این اتفاق مبارکی می‌تواند باشد و درخواست ترامپ مبنی بر تماس مسئولین با وی در راستای ایجاد شکاف و تفرقه بین مسئولین ایجاد شده است.

دوم اینکه این پیام را به آمریکا می‌رساند که از این به بعد هرگونه اقدام آمریکا بدون جواب نخواهند ماند و هزینه بر خواهد بود.

سوم اینکه دیگر این اروپاییان هستند که اگر برجام واقعا اهمیتی برای آنان داشته باشد باید بدنبال برجام و ایران باشند.

چهارم اینکه واقعا اهمیت برجام مشخص می‌شود که اصلا برای اعضاء اهمیتی دارد و یا نه.

اما این اقدام ایران باعث تحرکات آمریکا شده وطوری وانمود می‌شودکه جنگی در راه است، اما به چند دلایل آمریکا ناتوان از جنگ با ایران است؟

۱- نزدیک شدن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا لذا ترامپ جنگی را شروع نمی‌کند که نمی‌تواند سروسامانش دهد.

۲- اگر آمریکا قصد جنگ داشته باشد ناو‌های خود را از خلیج فارس خارج می‌کند نه اینکه در تیررس موشک‌های ایران قرار بدهد.

۳- واقعی بودن ادعای بستن تنگه هرمز توسط ایران

۴- از همه مهمتر وجود اسرائیل که مقام معظم رهبری فرمودند: در صورت خطای آمریکا حیفا با خاک یکسان خواهد شد. امروز فقط حزب الله لبنان ۱۰۰ هزار موشک در اختیار دارد؛ لذا حضور امریکا فقط جنبه جنگ روانی داشته و بیشتر تمرکز و امید آن‌ها به ایجاد اغتششات داخلی و براندازی از داخل و ایجاد یک صدام جدید است و بهترین راه مقابله به فرمود: ه رهبری خدمت به ملت و آگاهی دادن به ملت است.

افشار تیمورپور
ارسال نظرات