دکترای علوم سیاسی گفت: آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد بلکه هدفش تقویت دامنه جنگ نرم همه‌جانبه خود علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران است.
کد خبر: ۹۱۳۸۰۲۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج، "علیرضا شیخ محمدی"، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام ضمن تحلیلی بر تحرکات آمریکا در خلیج فارس اظهار داشت: روابط ایالات‌متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پرفرازونشیب بوده است.

وی ادامه داد: در این میان یک موضوع در این تقابل همیشگی همواره برجسته بوده و آن تهدیدات نظامی مستمر آمریکا علیه ایران است که در تمام دوران روسای جمهور آمریکا از رونالد ریگان گرفته تا بوش پدر و پسر تا دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ادامه داشته است، اما هیچ‌گاه از مرز زبان‌ها فراتر نرفته است.

شیخ محمدی تصریح کرد: هدف آمریکا از آوردن ناوهای خود به خلیج‌فارس، ایجاد ترس در مسئولان و وادار کردن آنان به مذاکرات تحمیلی است.

وی افزود: آمریکا در این شرایط که چند تریلیون دلار در جنگ‌های افغانستان، عراق و سوریه هزینه کرده و نتیجه دلخواه خود را هم نگرفته است، توان پرداخت هزینه جنگ با ایران را ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام با اشاره به اینکه بنا به دلایل مختلف آمریکا به مقابله نظامی و جنگ با ایران روی نخواهد آورد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در جنگ‌های عراق و سوریه و افغانستان، به توان جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت پی برده‌اند و در شرایطی که توان اقتصادی و نظامی کافی برای مقابله و رویارویی با ایران را ندارند، دست به خطر نخواهند زد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: با توجه به امنیت صادرات انرژی از خلیج‌فارس و وابستگی اقتصاد جهانی به آن، بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱۸/۵ میلیون بشکه نفت از خلیج‌فارس و تنگه هرمز عبور کرده که این رقم ۳۰ درصد کل ترانزیت نفت در جهان است و جنگ ایران و آمریکا با توجه به توان جمهوری اسلامی ایران باعث کاهش ترانزیت نفت در خلیج‌فارس شده و به عقیده برخی کارشناسان قیمت هر بشکه نفت خام را به بیش از دویست دلار افزایش داده و این امر باعث به چالش کشیده شدن اقتصاد جهانی و بحرانی شدن وضعیت آن شده و تأثیر اساسی را بر بی‌ثباتی بازارهای جهانی خواهد داشت.

شیخ محمدی گفت: جنگ آمریکا با ایران بسیار متفاوت از جنگ‌های پیشین آمریکا در منطقه خاورمیانه مانند جنگ با عراق و افغانستان است چراکه در زمان جنگ‌های عراق و افغانستان ، نظام‌های سیاسی این کشورها در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن قرار داشته و این جنگ‌ها از نوع جنگ‌های محدود و قابل پیش‌بینی به لحاظ نتایج بوده اما جنگ آمریکا و ایران در این شرایط که جمهوری اسلامی دارای توان نظامی و اقتصادی ، هژمونیک است باعث ملتهب شدن وضعیت منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه شده و نتایج جنگ غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و با توجه به محوریت جمهوری اسلامی ایران در جبهه مقاومت این امر باعث به خطر افتادن امنیت شرکای سیاسی و اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا مانند رژیم غاصب صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است که خوشایند سیاست‌گذاران آمریکا نخواهد بود.

شیخ محمدی با بیان اینکه واشنگتن جهت اقدام نظامی خود علیه ایران نیازمند کسب حداقلی از اجماع جهانی پیرامون این مسئله است تصریح کرد: در مسئله لغو توافقنامه هسته‌ای ایران و1+5 که هدف مطلوب ترامپ است، هیچ‌گونه همراهی و حمایت از جانب نزدیک‌ترین متحدان آمریکا حتی در اروپای غربی وجود ندارد. ساز مخالف اروپای غربی جهت لغو توافق‌نامه مشترک هسته‌ای با ایران به‌طور قابل‌توجهی به معنای مخالفت صریح نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.
بنابراین ترامپ و افرادی چون جان بولتون و پمپئو با توجه به موارد بالا درصدد جنگ با ایران نبوده و تلاش دارند در سایه جنگ روانی و رسانه‌ای ضد ملت و دولت ایران، جمهوری اسلامی را به‌پای میز مذاکره کشانده و خواسته‌های خود را تحمیل کنند و به سایر اهداف خود مانند : ثبت تاریخی برجم به نام خود و بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغاتی برای رقابت‌های انتخاباتی در آینده، تداوم قدرت هژمونیک خود در مقابل سایر رقبا ، مانند اتحادیه اروپا و قدرت‌های غربی و روسیه و چین و تداوم حضور در خلیج‌فارس و خاورمیانه و چنبره بیشتر بر ذخایر انرژی و حفظ بازارهای تجاری و نظامی خود در این منطقه‌اند.

دکتر شیخ محمدی اضافه کرد: متأسفانه در شرایطی که آمریکایی‌ها، خودشان اذعان دارند که دنبال رویارویی مستقیم و جنگ با ایران نیستند برخی افراد در داخل مدام سعی در نشان دادن بحرانی بودن اوضاع برای رسیدن به مقاصد خود مانند منافع و مطامع مالی بیشتر و منافع سیاسی مانند پنهان کردن ناکارآمدی خود در عرصه اجرا را داشته و دارند .

از این رو مثل روز روشن است که آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد بلکه هدفش از آوردن ناوهای جنگی خود به خلیج‌فارس و تبلیغات رسانه‌ای قوی در این زمینه تقویت دامنه جنگ نرم همه‌جانبه خود علیه جمهوری اسلامی و مردمی است که همواره پشتیبان نظام خود بوده‌اند.

 

ارسال نظرات