ماه رمضان در مساجد استان کردستان با آداب و رسوم اصی همراه است.
کد خبر: ۹۱۳۷۸۸۳
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

به گزارش سرویس  سازمان بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج ،ماه مبارک رمضان ارزشمندترین مقطع زمانی در طول سال است که خداوند روزه گرفتن را بر مسلمین واجب کرده و براساس احادیث نبوی هر عبادت در این ماه ثواب زیادی نسبت به سایر ماه‌ها دارد. اوج این عظمت را می‌توان در شب قدر مشاهده کرد که قرآن آن را برتر و بهتر از هزار ماه دانسته است، از این رو شناخت اهمیت و ارزش این ماه برای آمادگی روحی بسیار ضروری است، علاوه بر این عبادت سازنده و مؤثر در این ماه نیازمند دانستن احکام آن است تا فرد مسلمان با آگاهی از احکام فقهی و شرعی بتواند علاوه بر روزه گرفتن از برکات معنوی آن نیز بهره‌مند شود.

 ماه رمضان در کردستان همراه با آئین بومی و محلی خاصی است، در روستاها، افراد مسن حدود یک ساعت قبل از اذان صبح با دعا و مناجات به درگاه خدا و به اصطلاح محلی(شَوخوانی) با صدای بلند اهالی روستا را بیدار می‌کنند.

در گذشته در روستاهای کردستان خانه تکانی رسم مهم برای استقبال از رمضان بوده است و تقریباً همه‌ خانواده‌ها به خانه‌تکانی قبل از رمضان توجه داشته‌اند.

مساجد با ادای لفظ مرحبا مرحبا به ماه رمضان خوش‌آمدگویی می‌کنند و پیش از نمازهای مغرب هم مساجد و تکایای استان ‌پر از دعاهای مذهبی و اشعاری در مدح رسول گرامی اسلام(ص) می‌شود و تا نیمه ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد.

نخستین شب ماه رمضان هر شب، برخی از مردان خوش صدا پس از نیمه شب سه نوبت به بالای بام خانه خود می‌روند و با صدای بلند به خواندن ادعیه و اشعاری نیایشی می‌پردازند و با این عمل، علاوه بر نیایش، جهت تدارک سحری مردم را از خواب بیدار می‌کردند. در زمان‌های قدیم، شب خوانی معمولا در سه نوبت انجام می‌گرفت که هر کدام نمودار وقتی از سحرگاهان بود، مراسم شوخوانی‌(شب‌خوانی) که برای بیدار کردن مؤمنان در روستاها و محلات شهرها برای راز و نیاز و تدارک سحری انجام می‌شد، خوشبختانه هنوز هم در برخی از روستاها انجام می‌شود.

رمضان بهار عمر و بهترین فرصت مناسب برای اصلاح خود و جامعه اسلامی است که کلیه مکلفان به طور مشترک به عبادت روزه مشغول و برای کسب معنویات و جبران گذشته بسیج و هماهنگ می‌شوند، مسلمانی که نسبت به رمضان دید منفی داشته باشد و از برنامه‌های ویژه این ماه پر خیر و برکت فاصله بگیرد و حتی با کمال جرأت در انظار عمومی تظاهر به روزه‌خواری کند، مثل اینکه به زبان حال خود می‌گوید: ای ملت مسلمان من از شما جدا و بی‌زار گشته‌ام و با این شعار ننگین علیه خود اعلام جنایت و جرم می‌کند. این امر مستوجب تعزیر و عقوبت است. بر مسئولان لازم است که به طور جدی با چنین منکراتی مبارزه کنند و بر فرد فرد مسلمان واجب شرعی است که در ریشه‌کن کردن منکرات، حکومت اسلامی را یاری کنند.

ارسال نظرات