خبرهای داغ:
رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: نباید نسبت به جرائم، انحرافات و آسیب های اجتماعی نگاه تک بعدی داشت زیرا یک پدیده اجتماعی معلول چندین علت است گرچه ممکن است نقش یک علت نسبت به سایر علل برجسته تر باشد.
کد خبر: ۹۱۳۷۷۷۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در همایش آسیب های اجتماعی که با حضور مدیران مدارس شهرستان بویین زهرا برگزار شد، گفت: سرنوشت جوامع بشری مرهون سعی، تلاش و پشتکار معلمان است و در توان هیچ کس نیست که مقام و ارزش معلمان را برشمارد، از این رو خداوند نسبت به مقام عالم و متعلم عنایت ویژه ای داشته و آنان را ممتاز ساخته است.


مقام ارشد قضایی استان افزود: خداوند در سوره علق خود را معلم می خواند و معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین شاهکار خلقت یعنی انسان قرار داده است از این رو هنر معلمی از آن خداوند است.


وی اظهار داشت: خدای متعال در قرآن کریم همیشه به هدایت انسان برای رسیدن به اهداف متعالی الهی تاکید داشته است و هدف از بعثت پیامبران و معصومین(ع) نیز هدایت و راهبری جامعه بوده است تا دچار کج روی و انحراف نشوند و امروز این رسالت خطیر برعهده آموزگاران نهاده شده است و به همین خاطر معلمان باید خود را ادامه دهنده راه و هدف اولیاء الهی بدانند.


حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در ادامه تصریح کرد: هرگاه در یک جامعه ای، رفتاری مشخص با هنجارهای اجتماعی در تعارض باشد که موجب کاهش کارآیی و عملکرد مثبت فرد، خانواده و یا گروهی از جامعه شود، پدیده‌ای به نام آسیب اجتماعی در سطوح مختلف جامعه و به طرق گوناگون نمایان می شود.


این مقام قضایی استان تاکید کرد: نباید نسبت به جرائم، انحرافات و آسیب های اجتماعی نگاه تک بعدی داشت زیرا یک پدیده اجتماعی معلول چندین علت است گرچه ممکن است نقش یک علت نسبت به سایر علل برجسته تر باشد.


رییس کل دادگستری استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: دانش آموزان خصوصا در دوران ابتدایی تمامی رفتارهای معلم را رصد می کنند از این رو معلمان می توانند با نقش آفرینی و الگو قرار دادن خود نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و خشونت در جامعه ایفا کنند.


وی در ادامه گفت: اگر در مدارس برای پیشگیری و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی اقدامی نکنیم، بدون شک جامعه دچار مشکلات فراوانی خواهد شد، ما باید آموزگار محبت باشیم و باید با رفتار نیک دانش آموزان را در مسیر درست قرار دهیم چرا که دین مبین اسلام بر مبنای رفتار نیک گسترش یافته است.


رییس شورای مسئولان قضایی در این همایش عنوان کرد: یقینا تعليم و تربيت صحيح عامل رشد و ترقی انسان و مانع انحراف و كجروی او در آينده خواهد بود و اگر بتوانيم دانش آموزان را از پايه و اساس با مقوله فرهنگ در حوزه های گوناگون اعم از اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و... آشنا سازیم، در آينده می توانيم از گرايش و تمایل آنها به سمت ناهنجاری ها جلوگيری کنیم و جامعه ای با کمترین آسیب و تهدید داشته باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین قدرتی از آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نام برد و افزود: در بيشتر جلسات و تصميم گيری ها وقتی در خصوص مسائل اجتماعی صحبت می شود، مسئولان به اين نتيجه می رسند كه تنها راه پيشگيری و كاهش جرائم، معضلات، مخاطرات و آسیب های اجتماعی، پایه گذاری آموزش قوانین در مدارس و آگاه سازی دانش‌آموزان است.


این مقام قضایی استان تاکید کرد: تنها وظیفه معلمان حضور چند ساعته در کلاس و آموزش علم نیست بلکه به اعتقاد من مهمترین وظیفه معلم امر فرهنگ سازی و انسان‌سازی در کنار علم‌آموزی است.


رییس کل دادگستری استان قزوین بیان داشت: آموزش وپرورش به عنوان گسترده‌ترین نهاد فرهنگی کشور که جمعیت بزرگی را تحت پوشش خود دارد و ضمن این که این نهاد ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب‌های اجتماعی را در اختیار دارد و می‌تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند، بهرمند شده و نسبت به آگاه سازی دانش آموزان از آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و اقدام کند.


حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین آسیب اجتماعی که امروز جامعه ما از آن رنج می برد، عدم مسئولیت پذیری اجتماعی و بی تفاوتی ما نسبت به مسائلی است که در جامعه در حال گسترش است و باید این را بدانیم که اگر بی تفاوت باشیم و در جهت اصلاح جامعه تلاشی نکنیم دیر یا زود همین آسیب ها گریبان گیر ما خواهد شد از این رو مقابله و مبارزه با آسیب های اجتماعی باید به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود.

1010/د30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها