خبرهای داغ:
گفته می‌شود که پمپئو از نخست وزیرعراق شنیده است که وی سیاست‌های آمریکا در منطقه را اشتباه توصیف کرده و گفته است عراق آمادگی پیروی از این سیاست‌ها را ندارد، چرا که باعث بحران‌های زیادی در منطقه می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۷۷۴۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سفارت آمریکا در بغداد، روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و از اتباع این کشور خواست از سفر به عراق خودداری کنند.

سفارت آمریکا در این بیانیه، تمامی اتباع این کشور را به ضرورت هشیاری، در سایه تنش‌های فزاینده در عراق، دعوت کرد. این بیانیه افزود، تدابیری که باید گرفته شود این است که «به عراق سفر نکنید، از حضور در اماکن عمومی خودداری کنید و نسبت به اتفاقات پیرامون هشیار باشید».

بر اساس این گزارش، این هشدار به دنبال سفر ناگهانی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به بغداد در هفته گذشته و در سایه تشدید تنش میان واشنگتن و تهران و نیز اقدام آمریکا به اعزام سامانه‌های موشکی دفاع هوایی از نوع «پاتریوت» و ناو هواپیمابر به منطقه خلیج‌فارس، صادر شده است.

به وضوح مشخص است که سفر ناگهانی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اخیراً به عراق داشته است، همزمان با اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که بعد از بسته جدید تحریم‌های اقتصادی ضد جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. و بدون شک تمام اتفاقات این روزهای منطقه ماحصل افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است.

بها الأعرجی معاون رئیس جمهور سابق عراق در این رابطه می‌گوید که سفر پمپئو به بغداد هشداری به عراق برای حضور در کنار ایران بود، در غیر این صورت معنی این اظهارات که «ما می‌خواهیم عراق مستقل شود»، چه می‌تواند باشد؟

الاعرجی می‌افزاید که آمریکایی‌ها مدعی هستند که تصمیم‌گیری‌های ایران بر عرصه تحولات سیاسی و دولتی عراق مسلط است. به همین علت است که هدف پمپئو در این سفر این بود که عراق همراه با تصمیمات آمریکا در دشمنی با ایران باشد و این اظهارات دقیقاً متناقض با ادعای پمپئو در مورد استقلال عراق بود.

گفته می‌شود که پمپئو از عادل عبدالمهدی نخست وزیرعراق شنیده است که وی سیاست‌های آمریکا در منطقه را اشتباه توصیف کرده و گفته است عراق آمادگی پیروی از این سیاست‌ها را ندارد، چرا که باعث بحران‌ها و مشکلات زیادی در منطقه می‌شود، علاوه بر اینکه با منافع ملی عراق نیز در تناقض است.

شکی نیست که سفر ناگهانی و سریع پمپئو به عراق نشان دهنده نگرانی‌های روز افزون آمریکا است. واشنگتن از مشکلات مربوط به تغییر سیاست‌ها و مواضع عراق در ابعاد رسمی و غیررسمی در قبال ایران و به نفع خود آگاه است. به همین علت است که تلاش می کند با روش‌هایی فراتر از رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک معمول و متعارف به بغداد فشار وارد کند.

این فشارها تنها به اظهارات کاردار سفارت آمریکا در بغداد که در حساب رسمی سفارتخانه در سایت اجتماعی فیسبوک منتشر شده، منحصر نمی‌شود. این توهین‌ها طی هفته‌های گذشته و در سایت رسمی این سفارت‌خانه در فیس بوک منتشر شد و نشان دهنده تلاش‌های آمریکا برای توهین به مقامات عراقی و به هم زدن برگه‌ها در زمینه رسانه‌های جمعی و تریبون‌های سیاسی و آکادمیک آمریکا بود.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز اخیراً با توهین به مرجعیت شیعه در عراق مدعی شد که ایران تلاش دارد موقعیت مرجع عالی شیعیان در عراق را تحت کنترل خود بگیرد. این روزنامه آمریکایی مدعی شد که شخصیت های دینی ایرانی از ارتباطات خود برای نفوذ در موسسات اسلامی شیعه در عراق استفاده می‌کنند تا بتوانند بزرگ‌ترین جامعه دینی این کشور را تحت کنترل خود بگیرند.

این در حالی است که سناتور مارکو روبیو عضو کمیسیون نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا از حضور ۵۰ هزار نظامی آمریکایی در عراق خبر داده بود. وی در عین حال مدعی شد که برخی گروه‌های مسلح در عراق وجود دارد که به صورت مستقیم زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیز شده و آموزش می‌بینند.

او ادامه داد: اگر این نیروها خطرات و عملیاتی را ضد این نیروها و یا تاسیسات ما در عراق به راه بیندازند، این موضوع به مثابه حمله مستقیم ایران به آمریکا خواهد بود.

هواپیماهای وابسته به ائتلاف آمریکایی تقریباً به صورت همزمان باعث بروز آتش‌سوزی های گسترده در مساحت زیادی از زمین‌های کشاورزی در اطراف پایگاه اسپایکر در استان صلاح الدین شده‌اند.

یکی از نمایندگان پارلمان از ائتلاف سائرون اعلام کرد که هواپیماهای مذکور گلوله‌های حرارتی به اردوگاه اسپایکر در استان صلاح‌الدین شلیک کرده‌اند و این اولین تجاوز آنها به شمار نمی‌رود. آنها پیش از این نیز تجاوزهایی را ضد جریان مردمی الحشد الشعبی و پلیس فدرال و دیگر نیروهای امنیتی عراق انجام داده اند.

همزمان با این اقدامات، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که تلاش دارد جامعه عراق را ضد اکثریت شیعه در این کشور بسیج کند، در سایت اجتماعی توئیتر فیلم‌هایی را منتشر کرد که احمد البغدادی از روحانیون وابسته به ریاض مدعی تشیع در این کشور را در کنار حارث الضاری یکی از تروریست‌های معروف در منطقه نشان می‌دهد. او با انتشار این کلیپ تصویری تلاش دارد شیعیان را به انتشار رویکردهای تروریستی نظیر ایدئولوژی القاعده و داعش متهم کند.

باقر جبر الزبیدی وزیر کشور اسبق عراق در واکنش به مطالب سخیف منتشر شده در توئیتر ترامپ گفته است: عجیب است که رئیس‌جمهور کشور بزرگی مانند آمریکا نداند احمد البغدادی کیست و ارتباطات قوی با عناصر تروریستی منطقه چگونه است. او همان کسی است که از سال ۲۰۰۳ ضد ملت عراق وارد فعالیت شده و سفرهایی را به عربستان و لبنان و مصر داشته است. آنها حتی در سوریه و اردن نیز مستقر شده و حمایت‌های نامحدودی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت کرده‌اند. آنها همچنین با صدور بیانیه‌هایی به انتقاد تند از روند سیاسی بعد از سال ۲۰۰۳ در کشور پرداخته‌اند.

الزبیدی با تمسخر ترامپ گفت که باید از سرویس‌های اطلاعاتی خود در خصوص روابط احمد البغدادی و جبهه الضاری سوال کند که هیچکدام نماینده شیعیان و اهل تسنن نیستند. وی همچنین باید از حضور شیعیان در اراضی این کشور که بالغ بر ۶۰ درصد از ذخایر نفت و اورانیوم و گاز دنیا را در اختیار دارد و مشرف به دو تنگه بزرگ تجارت جهانی یعنی تنگه هرمز و باب‌المندب است، سوال کند.

به نظر می‌رسد دیدگاه آمریکا مبتنی بر ایجاد تزلزل و به هم زدن برگه‌های سیاسی در عراق و فتنه‌انگیزی و اختلاف افکنی بین گروه‌های مختلف این کشور است تا به نوعی بتواند این کشور را از ایران دور نگه دارد. البته مجموع نتایج و برآوردهای به دست آمده از این موضوع نشان می‌دهد که محاسبات واشنگتن در این رابطه با شکست مواجه شده است. شاید سفر ناگهانی پمپئو به بغداد را می‌توان نشان دهنده این شکست دانست. چرا که وی به دنبال گدایی روش‌های جدید در همراهی با گفتمان ترامپ در خصوص ایران است.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها