مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه فضای ماه رمضان کاملا معنوی است گفت: ماه رمضان یک دعوت عمومی است برای کسانی که در ماه های دیگر به وظایف ایمانی خود عمل نمی کنند، تا این فرصت برایشان مهیا شود که این اعمال را در این ماه رمضان آغاز کرده و در دیگر ایام ادامه دهند.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۷۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

حجت الاسلام محمد محمودزاده مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در مورد اهمیت روزه گفت: می فرمایند؛ اگر مردم می دانستند ماه رمضان خداوند تا چه اندازه به آنها عنایت می کند تمنا می کردند که کل سال ماه رمضان باشد.

وی با بیان حدیثی از امیرالمومنین(ع) که می فرمایند: سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَهِ، وَحَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاهِ، وَادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ افزود: در فراز اول این حدیث آقا امیرالمومنین(ع) می فرمایند: ایمان خود را با صدقه ملک خود گردانید.

مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی یکی از بهترین اعمال در ماه رمضان را صدقه دادن، دعا و مناجات خواند وافزود: ایمان یک حس قلبی در وجود انسان است که می تواند در برخی اوقات از انسان فاصله بگیرد و ایمان هم نیازمند این است که انسان از آن حفاظت کند و محافظت از ایمان با دادن صدقه امکان پذیر است که در واقع انسان برای ایمان خودش هم باید وَ إِنْ يَكادُ بخواند.

حجت الاسلام محمودزاده بهترین راهی که می تواند ایمان را در نزد انسان نگه دارد و آن را دور نکند صدقه دانست و بیان داشت: در فراز دوم همین روایت می فرماید اموال خودتان را با زکات محکم کنید.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ظاهرا معنای زکات،خمس و انفاق این است که انسان هنگام پرداخت آن از مال آن کم می شود عنوان کرد: ولی کسانی که باور دینی و اخلاقی عمیق دارند هرگز به این نتیجه نمی رسند که اگر در راه خدا و بندگان خدا و فقرا انفاق کنند مال آنها کم می شوند بلکه آنها معتقدند مالشان زیادتر خواهد شد.

مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی معنای واژه زکات را از تزکیه به معنای رشد نمودن عنوان کرد و افزود: به همین علت نام زکات را این گذاشته اند که هرچقدر انسان مالش را در راه خداوند،نیازمندان و فقرا خرج کند این مال رشد می کند و بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام محمودزاده با اشاره به فراز سوم این روایت آقا امیرالمومنین(ع) گفت: ماه رمضان ماه دعا و مناجات است پس انسان در هر موقعیتی باید از فرصت ها استفاده کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ بیان داشت: انسان همواره با سختی و مشکلات همراه است و خلقت انسان با سختی است و در آیه 4 سوره بلد می فرماید: ما انسان را در سختی خلق کردیم.

وی با بیان آیه دیگری در این مورد گفت: همچنین در آیه فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا این موضوع آورده شده است که بیان شده همانا همراه هر سختی آسایش است و در کنار هر سختی آسایش است و در کنار هر آسایش سختی است و نمی گوید بعد از هر سختی آسایش است و در واقع مع در اینجا به معنای همراهی است.

مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی در این خصوص افزود: مردم اگر دنبال آسایش محض می گردند در این دنیا نباید دنبال آن باشند و در عالم آخرت و بهشت مهیا می شود

حجت الاسلام محمودزاده ادامه داد: در این دنیا هرچقدر لذت باشد به همین مقدار سختی است و هرچقدر هم سختی باشد در بطن این سختی آسایش نهفته است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در این سختی ها و مشکلات که خداوند می فرماید همراه شما است وظیفه ما چیست؟ بیان داشت: می فرماید دفع کنید آن امواج خروشانی که از طریق بلا به سمت شما می آید با دعا و دعا یک فضیلتی دارد که مخصوصا در شب های رمضان این بلاها را می تواند از خودش دور کند.

وی با ذکر نمونه ای دیگر در آیات قرآن افزود: در جایی دیگر ادعونی استجب لکم را مطرح می کند که می فرمایند دعا کنید تا استجابت کنم.

مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه در جای دیگر خداوند اجازه داده است که ما با خود ایشان صحبت کنیم بیان کرد: این هم یکی از صفات بارز مومنان در ماه رمضان است که می فرماید انسان نباید به دیگران رجوع کند و باید تنها به خداوند متوسل شود.

حجت الاسلام محمودزاده با تأکید بر اینکه زمان و مکان در ایمان انسان خیلی می تواند تأثیر گذار باشد اضافه کرد: وقتی در مکان های مقدسی چون مشهد،کربلا، حرم حضرت معصومه(س) وارد می شویم ناخودگاه حال معنوی سراغمان می آید و علت آن حضور انسان های خوب در آنجا است که همه توبه و انابه کرده هستند و دلیل دیگر وجود خود آن امام بزرگوار که هم در حال حیات و هم در ممات به انسان روزی می رسانند و اعتقاد داریم که این بزرگواران زنده هستند و همه آنها شهید شدند و سوم به دلیل رفت و آمد ملائکه به آن مکان مقدس است.

این کارشناس مذهبی در این خصوص افزود: برخی از زمان ها هم مانند روز عرفه یا شب های ماه رمضان هم اینگونه است که همه مردم دنبال دعا و مناجات و استغفار هستند و یا در ایام محرم همه دنبال شور و معرفت حسینی می باشند.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان هم همین گونه است گفت: کافیست نگاهی به بازار،کوچه و خیابان داشته باشیم جدای از اینکه کسانی روزه خواری می کنند و به این ماه بی احترامی میکنند در کل فضای معنوی خاصی وجود دارد.

مسئول امور روحانیون سپاه روح الله استان مرکزی با تأکید بر اینکه فضای ماه رمضان کاملا معنوی است عنوان کرد: اگر کسی بخواهد از این ماه استفاده کند بدون دغدغه می تواند در هوای گرم وطولانی روزه بگیرد و روزه ای که حتی خواب آن هم عبادت است و در واقع باید از فرصت ماه رمضان به نحو احسن استفاده کرد.

حجت الاسلام محمود زاده  در پایان با بیان اینکه بنا و اصل انسان این باشد که از ماه رمضان به عنوان ماه نیایش و حرف زدن با خداوند یاد کند خاطر نشان کرد:در سختی های روزه دار بهترین فرصت برای انسان فراهم است که با خداوند آشتی کند و این ماه رمضان یک دعوت عمومی است برای کسانی که در ماه های دیگر به وظایف ایمانی  خود عمل نمی کنند، این فرصت برایشان باشد که این اعمال را در ماه رمضان آغاز کرده  و در دیگر ایام ادامه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات