خبرهای داغ:
امام جمعه دامغان با برشمردن برخی آفات و برکات زبان به عنوان یکی از مهمترین اعضاء و جوارح آدمی گفت: روزه داری در گفتار از مهمترین ویژگی های روزه داران حقیقی است.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۷۰
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در سلسله مباحث ماه مبارک رمضان به ضرورت حفظ زبان از گناه و معصیت به ویژه در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهمترین اعضاء و جوارح آدمی زبان است که تا چهل گناه برای آن برشمرده اند و پیامبر اعظم (ص) در این خطبه شریف می‌فرماید " وَ احفَظُوا ألسِنَتَکم " زبان‌های خود را (از آنچه نباید گفت) حفظ کنید.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید " إِنَّ أَکْثَرَ خَطَایَا اِبْنِ آدَمَ فِی لِسَانِهِ وَ مَنْ کَفَّ لِسَانَهُ سَتَرَ اَللَّهُ عَوْرَتَهُ " بیشتر اشتباهات آدمیزاد در زبانش است، و هر که زبانش را نگهدارد خدا زشتیهایش را پنهان دارد؛ همانا گناهانی همچون تهمت، غیبت، سخن چینی، دروغ، ناسزا و فتنه انگیزی از ناحیه زبان و عدم کنترل در گفتار نشأت می‌گیرد.

امام جمعه دامغان با بیان اینکه هرکس زبان خود را حفظ کند از ارتکاب بسیاری گناهان درامان می‌ماند و دیگر اعضاء و جوارح اونیز کمتر مرتکب گناه می‌شوند، افزود: روزه داری در گفتار از مهمترین ویژگی‌های روزه داران حقیقی است، همانگونه که حضرت محمد مصطفی (ص) می‌فرماید، "الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِه" مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند.

وی با اشاره به اینکه عدم کنترل زبان و گفتار گاه ناخواسته اسرار و مافی الضمیر افراد را آشکار می‌سازد و آبروی افراد را می‌ریزد، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در این باره می‌فرماید، "مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ" هیچ کس چیزى را در دل پنهان نمى کند مگر این که در سخنان بى اندیشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد.

عبادتی نزد خدا محبوب‌تر از خاموشی و روزه نیست

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استان سمنان ماه رمضان را فرصتی مغتنم برای بازگشت به فطرت پاک الهی و اعتلای ارزش‌ها برشمرد و تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید، "یا أحمَدُ، لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَیَّ مِنَ الصَّمْتِ والصَّوْمِ، فَمَن صامَ ولَمْ یَحْفَظْ لِسانَهُ کانَ کَمَن قامَ ولَمْ یَقْرَأ فی صَلاتِهِ. "‌ای احمد، هیچ عبادتی نزد من محبوب‌تر از خاموشی و روزه نیست؛ پس اگر کسی روزه بگیرد، ولی مراقب زبان خود نباشد، مانند کسی است که به نماز بایستد، ولی در آن قرائت نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان افزود: البته زبان برکات فراوانی نیز مانند ذکر، نماز و استغفار، تسبیح، قرائت قرآن، تبلیغ دین و... دارد؛ همانا در ماه مبارک رمضان هرکس یک آیه بخواند برابر با ختم قرآن است؛ برزبان آوردن هرذکر کاشتن درختی در بهشت و بیان تسبیحات اربعه گذاشتن خشتی از طلا است، همانا از زبان خودباید در راه رضای خدا بهره بگیریم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه زبانمان را باید در مسیر تبلیغ دین، انسانیت، نیکی‌ها، نماز و روزه و عبادت خداوند بکارگیریم، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی ازمنکر از برکات مهم زبان است، همانا یک امر به معروف بهتر از همه واجبات و دریایی در مقابل دیگر اعمال نیک است؛ آنگونه که رسول خدا (ص) می‌فرماید، یا علی به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید برآن می‌تابد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها