خبرهای داغ:
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی:

روزه‌خواری در ملاءعام رفتاری قابل اغماض نیست

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: روزه‌خواری در ملاء عام رفتاری قابل اغماض نیست چرا که به نوعی حقوق مردم مومن و روزه‌دار ضایع می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۷۴۸۱
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

حجت‌الاسلام عبدالرحیم نجفقلی‌زاده سرایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: روزه‌داری علاوه بر اینکه به عنوان ارزش و هنجار دینی، در ایران اسلامی و سایر کشورهای اسلامی به شمار می‌رود، امروزه به یک سنت اجتماعی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هتک حرمت این ماه مبارک خلاف فضای عمومی جامعه اسلامی است و از طریق منع اجتماعی باید با آن مقابله شود، ادامه داد: بدون شک برابر قانون مجازات اسلامی کسانی که در ماه رمضان عمل حرامی همچون روزه‌خواری در انظار عمومی را مرتکب شوند؛ مستحق مجازات هستند.

برخورد با روزه‌خواری با آزادی در دینداری تعارض ندارد

این مسوول با بیان اینکه این سری اقدامات تنبیهی و بازدارنده در مواجهه با روزه‌خواران با آزادی در دینداری منافات ندارد، اضافه کرد: این تنبیهات منافاتی با آزادی انسان در دینداری ندارد، چرا که هر فردی در عالم خیال و ذهن خود مختار است که مسلمان شود یا نه به طوری که در دین مبین اسلام اجباری وجود ندارد، ولی همه افراد صرف‌نظر از باورها و اعتقادات دینی و مکتبی، در محیط اجتماعی تابع قوانین و سنت‌های جامعه هستند.

سرایی اضافه کرد: روزه‌خواری در انظار مردم از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می‌آید، بنابراین همه می‌دانیم که افراد در جامعه مجاز به انجام هرکاری نیستند و باید هنجارها و قوانین آن کشور را رعایت کنند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی اظهار کرد: هر فردی در منزل خود می‌تواند روزه‌خواری کند و این موضوع می‌تواند دلایل متعدد اعم از سستی در ایمان، بیماری و ... داشته باشد.

وی اضافه کرد: روزه‌خواری حتی به صورت مخفی اگر بدون عذر باشد گناه است و فرد فقط باید در مقابل خداوند خود پاسخگو باشد ولی روزه‌خواری در اجتماع، موجب تضییع حقوق دیگران و بی‌حرمتی به عقاید افراد جامعه است.

متولیان امر با مصادیق تظاهر به روزه‌خواری برخورد کنند

وی اضافه کرد: هیچ فردی اعم از مسلمان و غیرمسلمان، مسافر و غیرمسافر، بیمار و ... حق روزه‌خواری در انظار عمومی را ندارد، هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می‌کند باید به این قانون احترام بگذارد، البته متولیان امر هم باید اقدامات نظارتی خود را انجام دهند.

این مسوول خاطرنشان کرد: فرد روزه‌خوار علاوه بر اینکه به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار تعدی می‌کند بلکه به نوعی بیان می‌کند، رعایت حقوق دیگران موضوع کم‌اهمیتی است، بنابراین دست‌اندرکاران باید مطابق قانون با فرد خاطی برخورد کنند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی اظهار کرد: برخورد با روزه‌خواران فقط تکلیف نهادهای نظارتی نیست، بلکه هرکس به سهم خود باید در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار