خبرهای داغ:
زهرا شرف الدین دکتری علوم قرآنی و فعال در شاخه عفاف و حجاب:
به جهت این که زن، محور رشد و تعالی خانواده قرآنی است، باید در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی توانمندی های معرفتی و مهارتی و رفتاری در راستای تحقق خانواده قرآنی را کسب کند.
کد خبر: ۹۱۳۷۴۵۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،زهرا شرف الدین دکتری علوم قرآن و حدیث و بسیجی فعال در شاخه عفاف و حجاب بانوان در کنار ده ها عنوان برتر در رزومه کاری خود کسب عنوان خادم برگزیده فرهنگی استان مازندران را در کارنامه تلاشگری خود دارد.
وی معتقد است که زن ایرانی می تواند محور اصلی رشد و تعالی در خانواده قرآنی باشد و برای تحقق کامل این مهم در بستر جامعه ایرانی باید در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی توانمندی های معرفتی و مهارتی و رفتاری در راستای تحقق خانواده قرآنی را کسب کند.
آن چه در زیر می آید ماحصل گفت و گوی ما با این بانوی توانمند و متعهد بسیجی است.

*علی رغم اهتمام بسیار برنامه های فرهنگی کشور به ترویج اُنس با قرآن چرا همچنان شاهد آن حد از جاری شدن اُنس با قرآن در زندگی جوانان نیستیم؟
اولا وقتی فرآیند رشدِ توجه به قرآن و امور قرآنی را نسبت به قبل از انقلاب بررسی کنیم، در مقایسه پیشرفت خوبی داشته است.
قبل از انقلاب قرآن بر طاقچه خانه ها و مهجور بود و در سطح جامعه-به ویژه جوانان-مهجورتر؛ اصلا یک ارزش فرهنگی به حساب نمی آمد و برعکس نشانه تحجر و عقب ماندگی فرهنگی بود.
البته این بدین معنا نیست که مردم قرآن را نمی خواندند. انسان های موفق و معتقد قرآن می خواندند. مقصودم این است که به عنوان یک ارزش در میان جوانان مطرح نبود. اینک بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، قرآن، قرائت، حفظ، فهم و عمل به آن یک ارزش فرهنگی بسیار والاست، حتی اگر جوانانی کمتر به آن رغبت داشته باشند. اکنون در کشورمان هزاران قاری قرآن، حافظ قرآن، مفسر، مدبر و معلم قرآن داریم. برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سطوح مختلف و رشته های مختلف قرآنی و قرآن پژوهی در دانشگاه ها به هیچ وجه با ابتدای انقلاب قابل قیاس نیست.
ثانیا باید در خصوص امور معنوی و ارزشی سطح توقعات خودمان را از ایده آل به سوی واقعیت موجود تنزل دهیم، زیرا ما در برابر انسان مختار قرار داریم، نه شی مجبور. انسان مختار دارای امیال، غرایز، استعداد، گرایشات و اندیشه و رفتارهایی مبتنی بر ژن وارث و متاثر از عوامل متعدد محیطی در ابعاد گوناگون است، لذا انسان ها با پیچیدگی های مختلف، رفتارهای متنوعی از خودشان نشان می دهند و افق نگاه ما نباید این باشد که همه افراد جامعه قرآنی شوند. این امر ممکن نیست، حتی در زمان حکومت و حضور معصومین (ع) هم اتفاق نیفتاد و این امر اصلا با واقعیت انسانی و تاریخ جوامع مختلف تطبیق ندارد.
حضرت نوح(ع) بعد از صدها سال تبلیغ، حدود ۴۰ نفر به ایشان ایمان آوردند.
ثالثا ما در شرایط دشوار تهاجم و شبیخون فرهنگیِ ۴۰ ساله دشمن قرار داریم. هزاران سایت و کانال و امپراطوری رسانه ای استکبار در مقابله با ارزش های قرآنی در فضای مجازی و واقعی با حدت و شدت تلاش می کنند تا ماموریت استحاله ارزش های انقلاب و نفوذ و انحراف افکار جوانان تحقق یابد.
با توجه به این سه نکته و شرایط موجود، وجود هزاران قاری، حافظ، مفسر و معلم قرآن مثل یک معجزه است. البته قطعا تا قله فاصله داریم یعنی تا آن جا که سبک زندگی مردم، سبک زندگی قرآنی شود.
*برنامه های قرآنی و عجین شدن تفکر قرآنی در بدنه قشر دانشجویی را چطور ارزیابی می کنید؟
با آسیب شناسی فرایند موجود فعالیت های قرآنی، به نظر می رسد برای گسترش هر چه بیشتر تفکر قرانی و آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با فرهنگ قرآنی و قرآن پژوهی باید برنامه ریزی مدون ، همه جانبه، منسجم و هماهنگی در عرصه دانشگاه برای اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه با هدف آشنایی با سبک زندگی قرآنی صورت پذیرد و مجریان این طرح و برنامه لزوما باید از معتقدین و مروجین صادق و دلسوز فرهنگ قرآنی باشند.
برنامه هایی مثل کرسی های آزاد اندیشی، گفتمان و نشست های تخصصی، مناظره و تفسیر قرآن در موضوعات مورد نیاز دانشجویان، تطبیق و مقایسه مبانی و اهداف و راهکارهای سبک زندگی قرآنی در لایه های مختلف با مدل ها و الگوهای سبک زندگی غربی و شرقی با رویکرد عقلی و علمی، در حوزه هنر ایجاد تئاتر، فیلم و کلیپ و... با محتوای قرآنی و....
*جایگاه زن اسلامی را در محور قرار گرفتن خانواده قرآنی چگونه تبیین می کنید؟
به جهت این که زن، محور رشد و تعالی خانواده قرآنی است، باید در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی توانمندی های معرفتی و مهارتی و رفتاری در راستای تحقق خانواده قرآنی را کسب کند.
*شما بین مسئولیت های علمی تان در خارج منزل و مسئولیت هایتان در داخل منزل چطور تعادل و هماهنگی برقرار می کنید؟
برنامه ریزی برای ساعات و لحظات روزانه در زندگی بانویی که فعالیت علمی و فرهنگی و اجتماعی دارد، از اولویت ها و ضروریات است. شاخص و محور این برنامه ریزی اولویت خانواده و وظایف همسری و مادری است. طبعا بنابر شرایط متفاوت همسر و فرزندان در خانواده، برنامه ریزی هم در فصول مختلف، متفاوت و شناور خواهد شد. به نظر می رسد موفقیت در هماهنگی امورخانه با فعالیت های اجتماعی به سه عامل زیر وابسته است:
۱) شناخت و آگاهی لازم نسبت به شخصیت، نقش و جایگاه زن و مرد در خانواده و نیز تفاوت های زن و مرد و معرفت نسبت به جایگاه منحصر به فرد خانواده در تربیت افراد و انسان سازی.
۲) توانمندی در مهارت های ارتباطی، همسر داری، مادری، خانه داری و آشپزی.
۳)محوریت اخلاق، صبر، ایثار و خدا محوری در خانواده و نه صرفا قانون.

*بچه ها و همسرتان تا چه حد با شما همراه هستند و برای کمک به شما چه می کنند؟
یکی از عوامل مهم در انجام مسئولیت هایم همراهی صمیمانه همسر و فرزندانم و نیز خانواده خودم بوده اند کهدر ایجاد آرامش روحی و روانی و مودت و رحمت در خانواده و تربیت ایمانی و علمی فرزندانم بسیار موثر بوده است.
*با اجرای چه طرح ها و فعالیت هایی توانستید در سال ۹۰ در ردیف بهترین مدیران فرهنگی کشور قرار بگیرید؟
با اجرای طرح ملی رحمت و آموزش مهرت های زندگی با رویکرد دینی به بیش از صد هزار بانو در سراسر استان مازندران در شهرها و روستاها، آموزش به مدت ۲۴ ساعت در طی ۱۶ جلسه برای هر مرد به همراه مشاوره با هدف تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق که بازتاب و آثار بسیار خوبی داشته است و موجب کاهش رشد طلاق در استان می باشد.
-اجرای این دوره آموزشی و پیامدهای آن در تاریخ این استان و حتی کشور بی نظیر بوده است.
-اجرای طرح آموزشی زوجین جوان (متزوجین تا ۵ سال).
-اقدام و احداث پارک ویژه بانوان در شهرستان های استان.
-برگزاری نشست های تخصصی و همایش های علمی متعدد پیرامون عفاف و حجاب در راستای فرهنگ سازی.
-مسابقات کتابخوانی.

*شما در رزومه خود عنوان خادم برگزیده فرهنگی استان مازندران را دارید، چطور می توان کلمه خادم را در کنار مدیر نشاند و به هر دو این ها مفتخر شد؟
هر مسئولیتی و هر تعهدی کوچک یا بزرگ با نیت الهی یک خدمت موثر است. اگر فردی با نیت غیر الهی و مبتنی بر خود خواهی و منافع شخصی مسئولیتی را بپذیرد و بخواهد از مسئولیتش پل یا نردبانی بسازد برای رسیدن به منافع بالاتر، در واقع خادم خودش بوده است به مردم واحمقانه خود را از بسیاری از کمالات و ثواب های خدمت کردن به بندگان خدا محروم ساخته است.
اما اگر انسان به مسئولیت به دیده خدمتگزاری به مردم در راه اطاعت و رضایت الهی بنگرد، خادم است. خادمی که امید دارد خداوند خدمتش را بپذیرد و به واسطه این بهانه پُربها توفیق شهادت را نصیبش کند.
*مهمترین چالش فرهنگی کشور را به ویژه در حوزه زنان و خانواده چه می دانید؟
مطالعه کم و جهل نسبت به حقایق و معارف اسلام اصیل محمدی(ص).
در حوزه زنان و خانواده، کمرنگ شدن معنویت، نفوذ افکار فیمنیستی و اعتیاد به فضای مجازی.
*چقدر در روز به خودتان اختصاص می دهید و در این زمان به چه فعالیت هایی مشغولید؟
همه روز به خودم اختصاص دارد، زیرا هر کاری که برای خانواده و جامعه انجام می دهم بر اساس باورها و اعتقاداتم و عشق به اهدافم صورت می گیرد و واقعا لذت می برم.
*جایگاه مطالعه در برنامه روزانه شما کجاست؟
همین قدر بگویم که با مطالعه و عطش دانستن تنفس و زندگی می کنم. از کمترین لحظه های فراغت برای مطالعه استفاده می کنم.
سپاس از وقتی که در اختیارمان می گذارید.

طنین یاس - گالیا توانگر

ارسال نظرات