خبرهای داغ:
در جلسه اخلاق کارکنان سپاه مطرح شد:

«دنیاگرایی» یکی از اساسی‌ترین ریشه‌های گرفتاری انسان از نگاه قرآن است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه اخلاق کارکنان سپاه گفت: «دنیاگرایی» یکی از اساسی‌ترین ریشه‌های گرفتاری انسان از نگاه قرآن است.
کد خبر: ۹۱۳۷۴۰۹
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق کارکنان سپاه استان قزوین اظهار کرد: بحث اخلاق که مطرح می‌شود، باید اساسی به موضوع نگاه کنیم و هیچ جایی مانند قرآن با نگاه اساسی و بنیادین به اخلاق توجه نکرده است.

 

وی تصریح کرد: اخلاق پیغمبر (ص) بخاطر قرآنی بودن عظیم معرفی شد و هر طور که ابعاد زندگی ایشان را در جنگ، سیاست و اقتصاد بررسی می‌کنیم، فقط رفتار و اخلاق قرآنی می‌بینیم.

 

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم ریشه‌ای برای اخلاق خود چاره جویی کنیم و خودمان را در همان جایی ببنیم که خدا می‌پسندد، باید با قرآن منطبق شویم و قطعاً کسی که با قرآن انطباق پیدا کرد با ائمه اطهار (ع) نیز منطبق می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه یکی از ریشه‌های گرفتاری انسان از نگاه قرآن، دنیاگرایی است، بیان کرد: متأسفانه فرهنگ عمومی جامعه، انسان را به دنیاگرایی و دنیاپرستی دعوت می‌کند و معمولاً خود را با یکدیگر از نظر دنیایی مقایسه می‌کنند و هر کسی خانه و ماشین بهتر داشت او را زرنگ می‌دانند.

 

وی با تأکید بر اینکه قرآن و ائمه اطهار (ع) ریشه‌ای به فریاد انسان می‌رسند، عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) به فرزندانش می‌فرماید در تمام مراحل زندگی حرف حق بگویید در حالی که فرهنگ بخشی از جامعه امروز این است که حرف نزنیم تا برایمان مشکل ایجاد نشود اما حضرت می‌فرماید از حق مظلومان دفاع کنید.

 

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: امام علی (ع) می‌فرماید اگر چیزی از دنیا از دستتان رفت، متأسف نشوید و کلام حضرت را در قرآن نیز می‌توانیم مشاهده کنیم که مال را صرفاً زینت دنیا معرفی کرده است.

 

امام جمعه قزوین افزود: خداوند در آیه 14 سوره بقره آل عمران می فرماید: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ»، (دوستى خواستني‌ها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [ليكن] اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست).

 

وی ادامه داد: خدا می‌فرماید در دلِ آلوده، شهوات که مقام، ثروت، زن و فرزند است به زیبایی دیده می‌شود و این تعریف شامل مؤمنان نمی‌شود و کسانی را که از تربیت‌های دینی اثری نگرفته‌اند، شامل می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: خدا نمی‌گوید انسانی که دلش آلوده شده به همسرش علاقه دارد، بلکه می‌گوید به زنان علاقه دارد، نمی‌گوید به فرزندانش احترام می‌گذارد بلکه می‌گوید به پسرانش علاقه دارد زیرا ثروت را از پسر انتظار دارد.

 

 

این مفسر قرآن اظهار کرد: طبق آیه 14 سوره آل عمران، علاقه آنها به زر و سیم و اسب‌های نشانداری که ارزش زیادی دارد، دام‌ها و کشتزارها است و تمام عشق و علاقه آنها در این زمینه است و حال اگر همه مردم عشق و علاقه‌شان در این زمینه باشد، زندگی با سختی مواجه خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد همه بر اساس میل‌های دنیایی زندگی کنند، جامعه انسانی به جنگلی تبدیل می‌شود که هر کسی حریص‌تر، درنده‌تر و حیله‌گرتر باشد، به موفقیت بیشتری می‌رسد و هر کسی قدرت بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری می‌برد.

 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خدا می‌فرماید اینها متاع زندگی پست دنیایی است و انسان برای پستی آفریده نشده است و آن چیزی که برای انسان ارزش است و در قیامت به کارش می‌آید، نزد خداوند است و مبادا گرفتار دنیا شوید.

 

امام جمعه قزوین به آیه 15 سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: خدا پس از بیان زشتی‌های دنیاگرایی، زیبایی‌های طرف مقابل را در این آیه معرفی می‌کند و می‌فرماید: «قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، (بگو آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم براى كسانى كه تقوا پيشه كرده‏‌اند نزد پروردگارشان باغ‌هايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بيناست».

 

وی عنوان کرد: برخلاف ثروت و مال دنیا، چیزهایی هستند که از انسان جدا نمی‌شوند و تا قیامت انسان را همراهی می‌کنند و انسان با تقوا به خشنودی خدا و بهشت می‌رسد و در آن جاودانه خواهد ماند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه قرآن زمینه‎ساز اخلاقی شدن انسان است، خاطرنشان کرد: خدا می‌فرماید مؤمنان کسانی هستند که می‌گویند خدایا در دنیا و آخرت به ما حسنه عنایت کن و ما را از عذاب الهی دور نگه دار و اینها اهل صبر، صداقت، قنوت، انفاق و استغفار هستند.

 

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خدا درباره «زُيِّنَ لِلنَّاسِ» می‌فرماید حتماً دنیا را برای این آدم‌ها زینت می‌دهم، افزود: دنیا آنقدر زیبا نیست که ما می‌بینیم بلکه شیطان آن را برای ما زیبا جلوه می‌دهد و انسان را به گمراهی می‌کشاند و برای آدم‌ها آرزو سازی می‌کند و به آنها دستور می‌دهد و هر کسی شیطان را ولی خود بگیرد، در خسارت آشکار است.

 

وی اضافه کرد: خدا می‌فرماید، شیطان به انسان‌هایی که دنبالش راه می‌افتند وعده می‌دهد اما جز فریب و دروغ در وعده‌های شیطان نیست و در قیامت آشکار می‌شود و وقتی آدم‌ها گلایه می‌کنند، شیطان می‌گوید خدا به شما عقل داد، پیغمبر و کتاب فرستاد اما شما دنبال وسوسه‌های من حرکت کردید و بیدار نشدید و در آخر می‌گوید مرا ملامت نکنید بلکه خودتان را سرزنش کنید.

 

امام جمعه قزوین گفت: خدا می‌فرماید هر چه در زمین است را زینت زمین قرار دادیم و معلوم می‌شود که این زینت و زیور را شیطان جذاب جلوه داده است و زینت‌های دنیایی اینقدر جذابیت ندارد. خدا می‌گوید هر چه زیبایی در زمین می‌بینید، برای تو نیست بلکه برای زمین است.

 

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار