خبرهای داغ:
این مقاله را برای شما تهیه کرده ایم؛ اگر ۱۰ راهکار ساده پیش رو را در زندگی روزمره تان به کار گیرید، دورکاری برایتان لذت بخش خواهد شد و به یک فرد کاملا حرفه‌ای و پولساز تبدیل می‌شوید.
کد خبر: ۹۱۳۷۳۸۹
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  آیا در دورکاری یا همان کار در خانه تخصص دارید؟ چه عالی! این مقاله را برای شما تهیه کرده ایم؛ اگر ۱۰ راهکار ساده پیش رو را در زندگی روزمره تان به کار گیرید، دورکاری برایتان لذت بخش خواهد شد و به یک فرد کاملا حرفه‌ای و پولساز تبدیل می‌شوید.
کارآمدی در دورکاری می‌تواند چالش برانگیز باشد. تعداد زیاد عوامل حواس پرتی، مسئولیت پذیری کمتر و تعامل کمتر نسبت به کار دفتری از جمله مسائلی هستند که با آن‌ها روبرو هستید. اما این به آن معنا نیست که دورکاری امری مشکل و نشدنی است. راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به طور موثر در هر مکانی مشغول به کار شوید.
اگر هر روز یا چند روز هفته را سرگرم دورکاری هستید، یا اگر فقط مشغول کار در خانه تنها تا زمان فراغت از بیماری هستید، این راهکار‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشترین بهره را از ساعات کاری تان ببرید. باورتان نخواهد شد که در طول یک روز، چقدر کار می‌شود انجام داد! این تکنیک‌ها شما را هیجان زده خواهد کرد؛ پی در ادامه ما را همراهی کنید.
۱- مقید به ساعات کاری منظم باشید
این اولین قدم برای اطمینان از بهره وری در هنگام دورکاری است. بسیار اتفاق می‌افتد که به اسم انعطاف پذیری به محض شروع کار، مدام استراحت می‌کنید و دست آخر گمان می‌کنید که روز خوبی داشته اید. اما اگر کمی ثبات در کارتان به خرج ندهید، در واقع به خودتان کم لطفی کرده اید. ثبات در کار شما را نسبت به خودتان و کارفرما، مسئولیت پذیر می‌کند. کمک می‌کند تا بهتر بتوانید تمام کارهایتان را به سرانجام برسانید و همچنین راحت‌تر می‌توان به شما دسترسی داشت.
در ادامه پارامتر‌های مهمی که هنگام برنامه ریزی برای دورکاری باید در نظر گرفته شوند، را برای شما عزیزان شرح داده ایم:
• زمانی از روز که کارفرما انتظار دارد در دسترس باشید
• با همکاران و مشتریان تعامل مستمر داشته باشید
• زمانی از روز که بیشترین بهره وری را دارید انتخاب کنید
البته نه به آن معنا که لازم باشد هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر کار کنید. در واقع باید در ساعاتی از روز کار کنید که بیشترین بهره وری را دارید. همچنین خوب است بدانید که کارفرما در چه ساعاتی از روز انتظار دارد که شما در دسترس باشید. مثلا ممکن است احتیاج باشد که هر روز صبح ایمیل خود را چک کنید، یا عصر‌ها موبایتان در دسترس باشد. به غیر از این، ساعاتی از روز را پیدا کنید که می‌توانید بیشترین حجم کار را به اتمام برسانید. در ساعاتی که باید در دسترس باشید، می‌توانید با هرکسی که دوست دارد با شما کار کند، ارتباط برقرار کنید. به این صورت می‌توان به روز‌های کاری پر ثبات و موثر دست پیدا کرد.
۲- ساعات کاری و ساعات شخصی تان را از هم جدا کنید
همان طور که خوش قولی در زمان تحویل کار برایتان مهم است، باید مطابق برنامه به استراحت نیز بپردازید. روز کاری تان را بیش از حد کش ندهید و به برنامه تان متعهد باشید. زیرا ممکن است خستگی کار به شما غلبه کند.
اگر به ساعات کاری و ساعات شخصی در کنار هم توجه کنید، می‌توانید در کارتان به طور موثری عمل کنید و زمان فراغت تان را بدون استرس سپری کنید. همان طور که برای ساعات کاری‌تان برنامه ریزی می‌کنید، برای تعامل‌های اجتماعی و ساعاتی که مشغول کار نیستید، نیز برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال اگر تمایل دارید عصر‌ها را در کنار خانواده تان سپری کنید، این را با کارفرما در میان بگذارید تا بداند که عصر‌ها در دسترس نیستید و سپس خودتان را به این برنامه متعهد بدانید.
۳- برای قدم به قدم کارتان برنامه ریزی کنید
یک راه حتمی برای موفقیت در حفظ بهره وری بالا، تیزهوشی در برنامه ریزی روزانه کاری است. قبل از این که دورکاری را شروع کنید، اولویت‌های امروزتان را مشخص کنید. فکر می‌کنید چقدر طول می‌کشد تا همه کارهایتان انجام شوند؟ و اگر زمان اضافه در اختیار داشته باشید چه می‌کنید؟
برای شما بسیار سودمند خواهد بود، اگر شب‌ها قبل از خواب برای فردای خود برنامه ریزی کنید. همچنین ممکن است خواب آرام تری داشته باشید؛ زیرا دیگر در پس ذهنتان استرس برنامه ریزی برای فردا را نخواهید داشت. اگر برنامه ریزی برای روز آینده باعث ایجاد استرس در شما می‌شود، به طوری که نمی‌توانید بخوابید، برنامه ریزی روز کاری تان را هنگام خوردن صبحانه یا ورزش صبحگاهی انجام دهید.
در برنامه ریزی تان موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
• نخست مهمترین کار‌های خود را انجام دهید.
• با توجه به طبیعت‌تان برنامه ریزی کنید؛ یعنی سخت‌ترین کار‌ها را به وقتی موکول کنید که بیشترین انرژی را دارید.
• برای خودتان جایزه تعیین کنید و در طول روز زمانی را به استراحت اختصاص بدهید.
۴- روزتان را تقسیم کنید
اگر قدم قبل را دنبال کرده باشید، پس تاکنون برای استراحت روزانه تان برنامه ریزی کرده اید. حتما در طول این استراحت‌ها از پشت میزتان بلند شوید، کمی هوای تازه استنشاق کنید، خوراکی سالم بخورید و در صورت امکان با یک شخص دیگر صحبت کنید. تمام این کار‌ها به شما کمک می‌کنند تا سرحال شوید، خون‌تان بهتر جریان پیدا کند و از عهده قسمت بعدی وظایف‌تان بربیایید.
وقتی دورکاری می‌کنید، برای چگونه گذراندن زمان استراحت‌تان برنامه ریزی داشته باشید؛ به این ترتیب همیشه چیزی وجود دارد که منتظرش هستید. حتما مشخص کنید که چه مدت را به استراحت کردن می‌گذرانید تا حواستان خیلی هم از موضوع کار پرت نشود. ۱۰ تا ۳۰ دقیقه برای یک استراحت کوتاه کافی است و یک یا دو ساعت برای زمان ناهار مناسب است.
۵- طوری لباس بپوشید که انگار سر کار هستید
حتی اگر تمام طول روز با کسی سر و کار نداشته باشید، لازم است که برای موفقیت لباس مناسب بپوشید و همچنین دوش بگیرید و مسواک بزنید! در این صورت مغز شما این گونه می‌فهمد «الان زمان کار است نه استراحت» که این به شما انرژی بیشتری می‌دهد. شاید در شلوار ورزشی و تیشرت راحت‌تر باشید، اما همچنین امکان دارد که تنبل، خواب آلود یا بی انگیزه شوید.
در این صورت شما حتی می‌توانید لباس‌های جدیدتان را امتحان کنید که آیا به شما می‌آیند یا نه! اگر صبح‌ها انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارید، از شب قبل لباس‌تان را آماده کنید یا در میان روز به بیرون از خانه بروید تا مجبور شوید لباس بپوشید.
۶- یک محل مخصوص برای کار در خانه تعبیه کنید
شاید دلتان بخواهد که روی مبل، صندلی راحتی و یا حتی تخت خوابتان به دورکاری بپردازید، اما باید بگوییم که این کار می‌تواند یک اثر مخرب روی بازدهی شما داشته باشد. سعی کنید همیشه در یک اتاق، پشت میز یا صندلی کار کنید، تا مغز شما متوجه بشود که الان وقت کار است نه استراحت!
بدین صورت شما در زمان دورکاری هوشیارتر و منظم‌تر شده و اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود. یک میز را تعیین کنید تا همیشه کارهایتان را پشت آن انجام دهید. یک صندلی اداری راحت، یک میز بزرگ و ابزار مورد نیاز کارتان را تهیه کنید. این مکان را مطابق سلیقه خودتان بچینید. بعد از انجام این کارها، خواهید دید که می‌توانید زمان زیادی را پشت میز بگذرانید.
۷- هم اتاقی ممنوع
همان طور که در ابتدا صحبت کردیم، کارآمدی و درآمد افرادی مانند شما که شغلتان دورکاری است، به حد و مرز‌های شما بستگی دارد. به این معنا که باید برای کودکان، همسر، هم اتاقی و حتی حیوان خانگی‌تان حد و مرز تعیین کنید. آن‌ها را تشویق کنید تا شما را هنگامی که مشغول کار هستید، تنها بگذارند تا بتوانید روی کار‌های خود تمرکز کافی داشته باشید.
این حد و مرز‌ها باید دوستانه و همراه با شوخی باشند، اما حتما به آن‌ها پایبند باشید. یک ایده خوب می‌تواند نصب یک علامت بر در اتاق کارتان باشد که نشان دهد الان مشغول کار هستید یا خیر.
۸- سرایدار خودتان باشید
بر خلاف اداره، وقتی کار شما به صورت دورکاری است، دیگر سرایدار ندارید که محل کارتان را نظافت کند. پس خودتان باید دست به کار شوید. تمیز نگه داشتن محل کار خانگی‌تان می‌تواند شما را متمرکز، منظم و کارآمد نگه دارد. حتی اگر جزو آن دسته افرادی هستید که چندان هم از یک میز شلوغ آزرده خاطر نمی‌شوند، یک مقدار نظم می‌تواند خیالتان را راحت کند که هیچ چیز مهمی گم نمی‌شود؛ (مخصوصا در میان انبوه کاغذ‌ها که اتفاقا خیلی هم رایج است.)
البته این راهکار فراتر از تمیز نگه داشتن دفتر کار خانگی است. یک خانه‌ی به هم ریخته نیز می‌تواند شما را از کارهایتان عقب بیندازند، زیرا مجبور خواهید بود زمانی را برای مرتب کردن منزل صرف کنید که البته بر روی بازدهی شما اثر منفی دارد.
تنظیم یک برنامه هفتگی نظافت می‌تواند کمک کند تا خانه تان را همیشه در تمیزترین حالت نگه دارید؛ در نتیجه مجبور نخواهید بود برای مرتب کردن اطرافتان در کار خود وقفه ایجاد کنید. حتما یک برنامه برای نظم دهی به محل کار خانگی‌تان تنظیم کنید.
۹- متوجه مشوق‌ها باشید
یک مزیت بزرگ دورکاری این است که شما حواس همکاران‌تان را پرت نمی‌کنید. پس اگر این کار به شما کمک می‌کند، می‌توانید یک آهنگ مورد علاقه و پر انرژی را با صدای بلند و با افتخار پخش کنید؛ یا این که یک آهنگ آرامش بخش‌تر با نوا‌های طبیعت یا موسیقی بی کلام را انتخاب کنید. یا حتی می‌توانید پنجره‌ها را باز بگذارید تا صدا‌های بیرون خانه را بشنوید.
اگر کار‌های تکراری انجام می‌دهید، یک کتاب صوتی یا پادکست می‌تواند همان چیزی باشد که شما برای ادامه کارتان به آن احتیاج دارید. چند چیز را امتحان کنید تا بفهمید کدامشان در زمان دورکاری برای شما مناسب‌تر است.
۱۰- در اجتماع بمانید
یکی از بزرگترین مزیت‌های کار دفتری، امکان همکاری و برقراری ارتباط با دیگران است. قرار نیست تنها به این خاطر که به صورت دورکاری در خانه کار می‌کنید، از این مزیت بی بهره بمانید. سعی کنید دست کم چند بار در هفته به وسیله ایمیل، موبایل، اسکایپ یا به صورت حضوری با همکاران‌تان تماس برقرار کنید.
حتما همزمان با سطح حرفه‌ای تان، سطح شخصیتی‌تان را نیز ارتقا دهید. می‌توانید این کار را بدون صرف زمان زیاد انجام دهید. تنها کافی است مهمترین چیز‌ها را به اشتراک بگذارید و همکاران‌تان را نیز تشویق کنید تا همین کار را انجام دهند.
اگر بتوانید این ۱۰ راهکار را پیاده کنید، به یک متخصص دورکاری توانا با بازدهی بالا تبدیل خواهید شد؛ بدون این که خودتان متوجه شوید. حتی شاید به جایی برسید که روز‌هایی که در خانه کار می‌کنید، پر بازده‌ترین روز‌های شما باشند!
راهکار‌های شما برای بازدهی بالا هنگام کار در خانه چیست؟!

طنین یاس

ارسال نظرات