دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

سکوت در مقابل ظالمین، پسند خدا نیست، خدای متعال برای انسان عذاب می‌فرستد. ما در روایت داریم که عذاب فرستاده می‌شود. مومنین هم بیشتر عذاب می‌کشند، بیان می‌کنند چرا؟ می‌گویند چون اینها سکوت کردند و امر به معروف و نهی از منکر نکردند.
کد خبر: ۹۱۳۷۱۰۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

در دعای روز ششم ماه مبارك رمضان می‌خوانیم: 'اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِكَ وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِكَ وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَاَیادیكَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ.'

 

خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه‌های عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمت‌بخشی و الطافی كه نسبت به بندگان داری دورم بدار. ای آخرین حد اشتیاق مشتاقان.'

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح 'اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِكَ' می‌گوید: خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نكن. گناه، آدم را خوار، و عبادت و بندگی، آدم را عزیز می‌كنند. اگر اهل طاعت و بندگی شوید، عزیز می‌شوید؛ اما اگر اهل گناه باشید، كسی دوستتان ندارند.

 

وی افزود: اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن كند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را كردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.

 

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: قرآن می‌گوید: 'إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا' یعنی هر كه ایمان بیاورد و عمل صالح بكند، ما هم دوستی‌اش را در دل مردم می‌افكنیم. مردم اهل عمل را دوست دارند.

 

** تازیانه عذاب، نتیجه گناه انسان است

 

وی در شرح فراز دوم دعای روز ششم ماه رمضان 'وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِكَ' می‌افزاید: خدایا من را به تازیانه عذابت نزن. 'لاتضرب' واژه نهی است اما در اینجا دعاست. اگر من به شما بگویم 'لاتضرب' این نهی است. اما كوچك‌تر به بزرگ‌تر بگوید و ما به خدا كه بگوییم، 'لاتضرب' دعاست.

 

مجتهدی تهرانی ادامه می دهد: الان این گرفتاری‌هایی كه گریبان آمریكا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان در آنجاست، همه تازیانه عذاب است. در ایران هم برخی جاها كه سیل و زلزله می‌آید، عذاب الهی است. دلیلش هم این است كه چند سال پیش در گلستان سیل آمد، روستایی در مسیر سیل قرار داشت كه همه اعضای آن سید بودند، سیل، مسیر خود را عوض كرد و روستای دیگری را از بین برد كه نمی‌گویم افراد آن چی و كی بودند.

سیل و رانش زمین، لشكر خدا هستند. آنها كه می‌گویند اینها قهر طبیعت هستند، دین و ایمان ندارند؟ چرا یك كلمه نمی‌گویند كه اینها عذاب هستند و برای جلوگیری از آنها نباید گناه كنیم.

 

** در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نیز بیان شود

 

آیت‌الله مجتهدی تهرانی با بیان بخشی از دعای روز ششم ادامه می‌دهد: 'وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ' خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی كه موجب سخط توست. روایتی است كه برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آن گاه خدا قسم می‌خورد كه به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌كنم. با اینكه خدا 'ارحم الراحمین' است؛ اما مثلا از من با این محاسن و عمامه توقع ندارد كه به نامحرم نگاه كنم. لذا خدا به غضب می‌آید.

 

وی تاكید می‌كند: حدیث هست كه هفتاد گناه جاهل را می‌آمرزند قبل از آنكه یك گناه عالم را بیامرزند.

 

این استاد برجسته حوزه در خصوص فراز 'بِمَنِّكَ وَاَیادیكَ' می‌گوید: یعنی به حق احسان و نعمت‌هایی كه به من داده‌ای، خدایا این چند تا دعا را درباره من مستجاب كن.

 

وی ادامه می‌دهد: 'یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ' یعنی ای خدایی كه منتهای رغبت مشتاقان هستی. مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند. منتها رغبت مشتاقان تویی، این سه دعای روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب كن.

 

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در پایان می‌گوید: ای كاش در مساجد كه این دعاها خوانده می‌شود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا می‌كنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و درخودشان بیان كنند. به مردم بگویند كه به خاطر گناه عذاب می‌شوند و این حادثه‌ها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است. خدا به شعیب پیامبر(ع) فرمود، می‌خواهم 100هزار نفر از قومت را عذاب كنم. 40 هزار نفر افراد بد و 60 هزار نفر از افراد خوب. شعیب(ع) پرسید چرا خوب‌ها بیشترند، خطاب رسید: برای اینكه خوب‌ها هم با بدها خوش و بش كردند.

ارسال نظرات