رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشکده دفاع ملی گفت: قدرت نرم آمریکایی‌ها کاهش پیدا کرده و آنها نمی‌توانند به تعهدات معاهدات بین‌المللی عمل کنند. وقتی نتوانند به تعهدات عمل کنند، بازی را به هم می‌زنند.
کد خبر: ۹۱۳۷۰۴۸
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج ، سرتیپ پاسدار محمدامین حیات مقدم در مصاحبه با رادیوگفت‌ و گو بیان کرد: آمریکایی‌ها (جمهوری‌خواهان و دموکرات‎ها) در راهبردها و استراتژی‌هایی خود، حرف‌های ایده‌ئالیستی می‌زنند، حال در این حرف‌ها قدری با هم تفاوت دارند، اما همه رئالیست عمل می‌کنند و همه واقع‌گرا هستند. علت این‌که نگاه رئالیستی سرعت پیدا کرده، مشکلاتی که به لحاظ اقتصادی دارند و از لحاظ روانی نیز ترامپ تعادل روحی ندارد، یعنی فردی که در اداره حکومت آمریکا ایجاد چالش می‌کند به طوری که شاهد هستید که دائم وزیر جا به جا می‌کند و هم اعضای موثر کاخ را.

وی افزود: معتقدم روحیات شخص ترامپ به نوعی افول هژمونی آمریکا را تسریع می‌کند، یعنی ضمن اینکه سیستم آمریکا رو به افول است، رئیس‌جمهور آن نیز به جای اینکه مانع از تسریع روند افول شود، آن را به سمت افول سوق می‌دهد و باعث می‌شود که این افول زودتر محقق شود. از سویی ترامپ برای جمهوری‌اسلامی به لحاظی فرصت و از زاویه دیگر تهدید است. به نظرم ترامپ برای خود آمریکایی‌ها نیز یک تهدید جدی است و روحیاتی که ترامپ دارد، روحیات خوبی برای یک رئیس‌جمهور پخته و سنجیده در حوزه سیاست نیست و فردی است که مسائل را بیشتر به دیده اقتصادی نگاه می‌کند و خیلی در خود آمریکا به جز در مسائل اقتصادی در سایر موضوعات موفق نبوده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی ادامه داد: از سویی آمریکا شکست سخت‌افزاری خورد از جمهوری‌اسلامی به دلیل برتری قدرت که در منطقه دارد و این شکست هیمنه آمریکا را فرو ریخت. هیمنه آمریکا در واقع قدرت نرمش است و چون هیمنه قدرت آمریکا در منطقه فرو ریخته شد، امروز دیگر آن رعب و وحشتی که قبلا آمریکایی‌ها در جهان ایجاد می‌کردند، نمی‌توانند ایجاد کنند. در واقع رعب و وحشت بدون ابزار نظامی و اقتصادی در واقع همان قدرت نرم است.

سرتیپ پاسدار مقدم گفت: به نظرم امروز هم قدرت سرد و هم نرم آمریکا تعدیل شده و امروز آمریکا آن هیمنه سابق را ندارد و نابودی هیمنه آمریکا به دلیل انقلاب اسلامی است. امام، رهبری و 230 هزار شهید در کشور جمهوری‌اسلامی قدرتی دارند که در واقع قدرت جندا... هستند که ما متاسفانه گاهی از این موضوع غفلت می‌کنیم، زیرا نقشی که شهدا بر جندالله دارند، قابل توصیف نیست، موضوعی که بر قدرت نرم آمریکا تاثیر می‌گذارد و به زودی زود شاهد خواهیم بود که آمریکایی‌ها از بین می‌روند و انشاء ا... هیچ قدرتی از آنها در دنیا نمود خارجی نخواهد داشت.

وی افزود: اخیرا امریکا از چندین معاهده بین المللی خارج شده، یکی از این معاهدات که خیلی شاخص است، بحث معاهده بین‌المللی آب و هوای پاریس بود که ضرورت جهانی داشت و یک نیاز محیط زیستی بود که همه نیاز آن را احساس می‌کردند و هیچ‌گونه جنبه سیاسی هم نداشت و ترامپ از این معاهده خارج شد. به نظرم برخی از کارهایی که ترامپ می‌کند بیشتر شبیه جنون است تا اینکه یک مبنای عقلانی داشته باشد. خروج از معاهدات بین‌المللی به شدتی که ترامپ انجام می‌دهد در گذشته آمریکایی‌ها سابقه نداشته است.

سرتیپ پاسدار مقدم ادامه داد: این نوع رویکرد آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که قدرت نرم آنها کاهش پیدا کرده و نمی‌تواند به تعهدات معاهدات بین‌المللی عمل کنند. وقتی نتوانند به تعهدات عمل کنند، بازی را به هم می‌زنند. لذا خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی به دلیل کاهش قدرت نرم آنهاست و اگر این وضع را ادامه بدهند، در واقع هیچی از آمریکا باقی نمی‌ماند و تبدیل به کشوری تنها می‌شود که نمی‌تواند با هیچ کشوری معاهده‌ای را تنظیم کند.           

 

ارسال نظرات