خبرهای داغ:
ماما، هم شاهد لحظات پر اضطراب و رنج و درد زایمان مادران است و از طرفی هم نظاره گر لحظه شیرین تولد فرشته ‌های کوچک خواهد بود، وقتی یک نوزاد به دنیا می آید نه تنها درد و رنج مادر پایان می یابد بلکه خستگی کار هم از تن ماما و دیگر پرسنل نیز بیرون می رود.
کد خبر: ۹۱۳۷۰۳۶
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
ماما؛ نخستین میزبان فرشته ‌های کوچک زمینی/ فریادرسی که کسی به فریادش نمی رسد 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از خوزستان، مامایی یا قابلگی رشته‌ ای از گروه «علوم پزشکی و بهداشت» است و به بانوان در زمان بارداری و پس از آن مشاوره می دهد.

مامایی یکی از پر طرفدارترین رشته‌ های دنیا به ویژه برای بانوان است که علاقه مندان به آن در دانشگاه های علوم پزشکی به تحصیل می پردازند.

همه ساله پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت ماه از سوی سازمان جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی با عنوان روز جهانی ماما نام گذاری شده است.

ارتقای سلامت مادران باردار و نوزادان در گروه علم و دانش مامایی

از سال 1992 در کشور ایران و سراسر جهان روز ماما گرامی داشته می شود و از قشر از جامعه که مشاور و حامی مادران باردار هستند تجلیل می ‌کنند.

در همین ارتباط دکتر مینا ایروانی مدیر گروه رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: کنفدراسیون بین المللی ماماها شعار روز جهانی ماما را در 5 می 2019 «ماماها مدافع حقوق زنان» اعلام کردند.

وی با بیان اینکه امسال یکصدمین سال آموزش آکادمیک مامایی در ایران است، خاطرنشان کرد: مامایي رشته اي است كه در ایران قدمتي كهن دارد و شروع فعالیت هاي آكادمیك آن به سال ۱۳۰۸ برمي گردد، حرفه اي كه با وجود نقش بالایش در سلامت مادر و نوزاد، در طول زمان با مشكلات و چالش های زیادي رو به رو بوده و هست.

مدیر گروه رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ماماهای پرتوان با علم و مهارت خود در ارتقای سلامت زنان، خانواده ها و از همه مهمتر مادران باردار و نوزادان کشور تلاش می کنند.

وی خاطرنشان کرد: علم و مهارت ماما است که می تواند ارزشمندترین لحظه زندگی هر خانواده ای را به زیباترین شکل ماندگار کند. تولد موهبتی الهی است و این دستان ماما است که می تواند این ودیعه الهی را به صورت طبیعی به همه انسان ها هدیه کند.

ماماها در معرض آسیب های فیزیکی متعددی قرار دارند

دکتر ایروانی تاکید کرد: همه می دانیم که امروز افزایش بی رویه سزارین و کسب بالاترین میزان سزارین در بین کشور های جهان تهدیدی جدی برای نسل آینده و کودکان کشور تلقی می شود. خوشبختانه با اولویت قرار گرفتن ارتقای سلامت، زایمان طبیعی رایگان یکی از اهداف مهم طرح تحول سلامت است که امیدواریم با همت ماماهای کشور شاهد کاهش سزارین و بهبود سبک زندگی مادران و نوزادان کشور باشیم.

مدیر گروه رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه به برخی از مشکلات ماماها اشاره کرد و در همین ارتباط گفت: جامعه مامایی کشور با چالش های متعددی رو به رو است، که می توان به کمبود ماما در زایشگاه ها و شیفت های فشرده کاری، مشکلات ماماهای دارای مطب، چالش های مامای تیم پزشک خانواده و مراکز بهداشتی درمانی، بیمه ماما و.. اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بی شک نیاز به ماما در کشور بیش از پیش است که امیدواریم با جذب کافی ماماهای جوان به بازار کار مشکل اشتغال آنان حل خواهد شد و زنان کشور نیز از خدمات آنان بهره مند می شوند.

دکتر ایروانی مامایی را یکی از سخت ترین مشاغل دانست و بیان کرد: هر تولد حدود ۸ تا ۱۲ ساعت زمان طاقت فرسا و پر از استرس را می طلبد و از طرفی ماماها در معرض آسیب های فیزیکی متعددی قرار دارند و فرسودگی شغلی ناشی از شیفت های شب، خطر ابتلا به بیماری های عفونی در حین زایمان و آلودگی صوتی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نقش مهم ماما در کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی

مدیر گروه رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: با عنایت به شعار جهانی امسال ماما مدافع حقوق زنان امیدواریم با بهره گیری بیشتر از خدمات ارزنده و مؤثر و حضور فعال تر ماماهای بزرگوار در عرصه سلامت شاهد ارتقاء و توسعه کشور در زمینه های بهداشت باروری، کاهش سزارین و افزایش زایمان ایمن و طبیعی باشیم و بتوانیم فردایی بهتر، سالم تر و زیباتری برای مردم عزیزمان رقم بزنیم.

 دکتر مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز عنوان کرد: جایگاه مامایی در نظام سلامت ملی و تجلیل و قدردانی از خدمات خالصانه و زحمات بی شائبه این گروه از همکاران و توجه به دیدگاه و انتظارات ایشان اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: جامعه مامایی یکی از اعضای خانواده پزشکی کشور هستند که وظیفه دشوار و حیاتی حفظ سلامت مادر و نوزاد را به عهده دارند که با تعهد و تخصص، خالصانه و صادقانه در حرفه شریف مامایی مشغول ارائه خدمت هستند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تاکید کرد: ماماهای عزیز با تحمل لحظه های دشوار، گرمی نگاهشان را تقدیم سیمای لطیف نوزادان می کنند تا شادی میهمان خانواده ها شود.

ماما، فاصله بین مرگ و زندگی برای صدها مادر است

شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ماماها و ایجاد فضای مناسب برای نقش آفرینی ماماها در تامین سلامت مادران باردار، بیان کرد: در دنیای امروز برای هر زن یک ماما نیاز است و هر ماما، فاصله بین مرگ و زندگی برای صدها مادر است.

وی با اشاره به نقش ماماها در تشویق و ترویج فرزندآوری و زایمان طبیعی، اظهار کرد: تامین سلامت خانواده و اصلاح سبک زندگی از دیگر نقش های ماما است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی به حضور پررنگ ماما در شرایط بحرانی مثل زلزله کرمانشاه و سیل اخیر در برخی مناطق کشور اشاره کرد وادامه داد: در سیل خوزستان، ماماها در جستجوی مادران باردار به منظور ارائه خدمات درمانی و بارداری بودند.

خسروی در پایان تصریح کرد: ماما به یاد داشته باشد که فریادرس مادران است.

ماماها به عنوان پرستار در بیمارستان های دولتی مشغول به کار می‌شوند

همچنین معصومه حسنی یکی از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز تصریح کرد: تعیین یک روز از تاریخ به عنوان روز جهانی ماما، فرصتی را نصیب ما گرداند تا کمی از مشکلات و معضلات حرفه‌مان را بازگو کنیم.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان رشته مامایی گفت: شرایط استخدام فارغ التحصیلان مامایی به حدی نامطلوب و سخت شده که حتی پذیرش دانشجو در این رشته را نیز تحت تأثیر قرار داده است. امروزه دغدغه اصلی دانشجویان و فارغ التحصیلان مامایی، اشتغال است‌ و تا این مشکل از سوی مسئولین مربوطه حل و فصل نگردد، هیچ رغبتی برای ماما شدن در آینده باقی نخواهد ماند.

این دانشجوی مامایی محو شدن مرز بین ماما و پرستار از دیگر مشکلات برشمرد و در همین ارتباط توضیح داد: اغلب فارغ التحصیلان مامایی برای گذراندن طرح‌ 2 ساله‌ خود از سوی وزارت بهداشت به عنوان پرستار در بیمارستان های دولتی مشغول به کار می‌شوند و کوچکترین خدمتی به بیماران در قالب یک ماما نمی‌کنند. درصورتی که اگر خواهان این شغل بودند، در رشته‌ پرستاری تحصیل می‌کردند، نه مامایی.

وی سومین مشکل را تداخلات برخی اقدامات متخصصان زنان و زایمان با کارشناسان مامایی اعلام کرد و افزود: آنچنان که به کار و وظایف متخصصان زنان و زایمان بها داده می‌شود، به ماماها توجهی نمی ‌شود.

از تخصص ماما‌ها برای ارتقای کیفیت سلامت استفاده بیشتری شود

حسنی با تاکید بر اینکه با به حاشیه رفتن ماماها و افزایش سزارین، مرگ و میر مادران افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که در بیمارستان های دولتی شرایط به گونه ای است که کارشناسان مامایی اجازه ‌گرفتن همه زایمان های طبیعی ولو کم خطر را ندارند و باید درصدی از زایمان های طبیعی به متخصصان زنان و زایمان محول شود.

این دانشجوی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: از آنجا که خدمات مامایی ارتباط مستقیمی با سلامت زنان، دختران و نوزادان دارد امیدواریم در ایران از تخصص ماما‌ها در جهت ارتقای کیفیت سلامت کشور استفاده بیشتری شود.

 اما فاطمه حمزه ای، یک مامای پرتلاش و مسئولیت پذیری است که در بیمارستان شهرستان رزن مشغول به کار است. عشق به کار و حرفه دوست داشتنی ‌اش سبب شده که چندین روز از هفته را به دور از خانه و خانواده در بیمارستان بگذراند.

این کارشناس مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری در همدان، اظهار داشت: عاشق حرفه ام هستم و حاضر نیستم شغلم را با هیچ شغل دیگری معاوضه کنم. علاقه شرط مهم و اساسی برای ورود و لذت بردن از یک حرفه است. من با تمام وجودم به شغل مقدس مامایی عشق می ‌ورزم و همواره احساس مسئولیت و رفتار خوش با بیمار و همراهانش را سرلوحه کارم قرار داده ام.

تسکین درد با ارتباط مثبت بین مادر باردار و ماما

حمزه ای با تاکید بر اینکه یک ماما باید باحوصله و صبور باشد، اظهار داشت: ارتباط مثبتی که بین مادر باردار و ماما برقرار می ‌شود، تاثیر بسیاری در کیفیت زایمان و حتی تسکین درد بیمار دارد.

وی افزود: ما به عنوان یک ماما، هم شاهد لحظات پر اضطراب و رنج و درد زایمان مادران بوده و از طرفی هم نظاره گر لحظه شیرین تولد فرشته ‌های کوچک هستیم.  وقتی یک نوزاد به دنیا می آید نه تنها درد و رنج مادر پایان می یابد بلکه خستگی کار هم از تن ما و دیگر پرسنل بیرون می رود.

این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه شغل ما شیفتی است و روزهای تعطیل تقویم برایمان معنایی ندارد، ابراز کرد: بنده ساکن همدان هستم، بنابراین در هرگونه شرایط نامساعد جوی، مانند برف، باران و کولاک باید در شیفت خود حاضر باشم.

وی اضافه کرد: دوری از خانه و خانواده برایم سخت است، من هم بعضی روزها دلتنگ می ‌شوم، اما همین که نوزادان و لبخند پدران و مادران هنگام درآغوش کشیده نورسیده شان را می بینم امیدم به زندگی بیشتر می ‌شود.

مسئولان کمترین توجه را به قشر ماما دارند

این ماما با تاکید بر اینکه خوشبختانه جایگاه ما در میان مردم به خوبی جا افتاده و همواره ما را مورد لطف و عنایت قرار می‌دهند، ابراز کرد: ولی متاسفانه مسئولان کمترین توجه را به قشر ماما دارند.

حمزه ای افزود: از نظر مالی که در وضعیت خوبی به سر نمی ‌بریم و بیشتر همکاران ناراضی هستند، حتی بسیاری از همکاران پس از گذراندن دوره طرح، بیکار شدند.

وی با بیان اینکه در دوره ای شاهد رشد روز افزون زایمان های سزارین غیر ضروری و دلبخواهی بودیم، گفت: خوشبختانه وضعیت تمایل به زایمان طبیعی بهتر شده و به ویژه در شهرستان رزن بیشتر مادران باردار تمایل به زایمان طبیعی دارند.

امیدواریم با توجه به نقش زیادی که ماماها در شادی بخشیدن به محفل خانواده ها دارند و تحمل معضلات شغل طاقت فرسایشان، مسئولان کشور به ویژه دست اندرکاران و مدیران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سطح توجه بیشتری به این قشر سختکوش داشته باشند و برای رفع مشکلات و کمبودهای آنها تلاش وافری داشته باشند.

ارسال نظرات