ملخ های مهاجم که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌های حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان های جنوب شرق کشور شده بود به شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد رسیدند.
کد خبر: ۹۱۳۶۷۸۰
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
ملخ‌های مهاجر پیش از این در هفت استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان مشاهده شده بود.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ملخ مهاجر در ۲۰۰ هکتار از مراتع منطقه باباکلان از توابع شهرستان گچساران شناسایی شده که در حال ساماندهی نیرو‌ها برای اعزام به منطقه برای مبارزه و سمپاشی هستیم.
حسین لایقی مطلق روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع این استان در مرز استان‌های جنوبی برای وجود ملخ صحرایی پایش شده است.
حسین لایقی مطلق اظهار داشت: در ۱۵۰ هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد که به میزان کم ملخ صحرایی مشاهده شده بود سمپاشی و مبارزه انجام شد.
لایقی منطلق ادامه داد: ضروری است کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.
وی گفت:آمادگی و تجهیزات لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطح مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در صورت شناسایی وجود دارد.
به گزارش ایرنا ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.
استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
ارسال نظرات