بحران زلزله در کرمانشاه و در ادامه تکرار شرایط مدیریت در سیل گلستان، بیانگر نارسایی‌هایی است که به تعبیر مسئولان بسیج سازندگی استان که با حضور جهادی در این مناطق امدادرسانی کرده‌اند، باید تدبیری برای ممانعت از چرخه معیوب مدیریت بحران اتخاذ کرد.
کد خبر: ۹۱۳۶۶۰۵
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

نارسایی‌های امداد در سیل به روایت بسیج سازندگی؛ باید به تولیدات داخلی اعتماد داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از خبرگزاری تسنیم اردبیل، بسیج سازندگی استان اردبیل تجربه قابل توجهی از عملیات امدادرسانی در شرایط بحرانی دارد. تجربه‌ای که بیانگر ضعف‌های عمده در وضعیت مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه بوده و خبر از خلا نگاهی کارشناسی دارد.

از سویی بسیج سازندگی به واسطه مسئولیت خود در امر خدمت‌رسانی به مناطق محروم و اقشار آسیب‌دیده در هر کجا تقاضا و نیازی احساس کرده وارد عمل شده و به دلیل حضور مستمر و جهادی بسیج سازندگی آموخته‌های این قشر در امر امدادرسانی و خدمت‌رسانی شنیدنی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل که تجربه‌های متعددی در امر خدمت‌رسانی به مناطق محروم و آسیب دیده دارد، معتقد است هرکجا از ظرفیت خود مردم استفاده شده امر توسعه و عمران با سرعت بیشتری همراه بوده است و در مقابل بسیاری از روندهایی که رنگ و بوی اداری گرفته با نارسایی‌هایی همراه شده است.

وضعیت جنگ اقتصادی تدبیر ویژه می‌طلبد

علی پیرجاهد با تاکید به اینکه کشور در وضعیت جنگ اقتصادی و تحریم به سر می‌برد، اظهار داشت: در چنین وضعیتی باید تمامی دستگاه‌ها با رویکرد متفاوتی خدمات خود را ارائه کنند اما در عمل به ندرت سازو کار متفاوتی دیده می‌شود.

وی با ذکر مثالی به طرح‌های اشتغال‌زا اشاره و تصریح کرد: اینکه فرد متقاضی برای دریافت یک مجوز دلهره داشته باشد، مقبول و پسندیده نیست و تمامی نهادها باید به دنبال تسهیل شرایط اشتغال باشند؛ برخی اقدامات از جمله تسهیل در دریافت مجوز به میزان ارائه تسهیلات موثر است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی نباید منتظر مراجعه فرد متقاضی بود، گفت: چنین شرایطی ایجاب می‌کند که خود به دنبال تولید کننده برویم و به ویژه محله محوری و مسجد محوری ملاک انجام این عمل قرار گیرد و از طریق ارتباط گیری با خود مردم بتوانیم فرصت‌های شغلی فراهم سازیم.

پیرجاهد با اشاره به برخی اشتباهات در ارائه تسهیلات بانکی با هدف اشتغال‌زایی اظهار کرد: به عنوان مثال در ارائه تسهیلات 10 عرصه تعریف شده، در حالی که نه به استعداد و نه به توان مردم توجهی نمی‌شود و یا به دلیل نبود تخصص تسهیلات در محل دیگری صرف می‌شود.

وی تسهیلات 18 درصدی را فاقد توجیه برای یک طرح کوچک اشتغال‌زا دانست و افزود: در واقع برخی تسهیلات ناخواسته مردم را بدهکار به بانک‌ها کرده و چنین نرخی برای تسهیلات بازخورد اشتغال‌زایی ندارد؛ در مقابل باید وام کم بهره و قرض الحسنه تعریف کرد.

به گفته مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان تسهیلات باید همه جانبه دیده شود و به عنوان مثال در برخی مواقع تسهیلات بخش روستایی اعلام شده و تکلیف بخش شهری نامشخص بوده است؛ از سویی در شرایط فعلی کشور لازم است بعد از ارائه تسهیلات برای فروش و سرمایه‌گذاری برنامه ویژه اتخاذ شود.

وی بی‌توجهی به نیاز استان‌ها در تعریف تسهیلات اشتغال‌زا را مانعی در موفقیت طرح‌ها دانست و افزود: باید به نیازهای استانی توجه کرد و در وضعیتی که کسب و کار در شهر ما هزینه‌بر است و با درآمد فرد تناسب ندارد باید در روند طرح‌های اشتغال‌زا بازنگری کرد.

تسهیلات به منزله ایجاد شغل نیست

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان با تاکید به اینکه نمایشگاه‌های محلی می‌تواند منجر به رونق تولید شود، افزود: نمونه موفق آن در نیار مشاهده شد و لازم است در بخش فروش از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کنیم.

پیرجاهد با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌ها معیار اشتغال‌زایی را پرداخت تسهیلات می‌دانند، افزود: این در حالی است که تسهیلات تضمین کننده شغل نیست و از سویی در کنار رویش فرصت‌های شغلی دستگاه‌ها باید میزان ریزش را نیز اطلاع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس بانک اطلاعاتی بسیج سازندگی تا سال 96، 3300 کارگاه در سطح استان فعال بوده، اظهار کرد: در سال 97 از محل منابع داخلی بسیج سازندگی دو میلیارد تومان تسهیلات به 180 نفر و  از محل منابع کمیته امداد با هدف ممانعت از تحت پوشش قرار گرفتن فرد و توانمندسازی وی سه میلیارد تومان به 131 نفر پرداخت شده که پرداخت تسهیلات کمیته امداد تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

وی افزود: از محل اعتبار مشاغل خانگی، یک میلیارد تومان تسهیلات به 75 نفر ارائه شده و از محل وام‌های پایدار روستایی( طرح کارا) 30 میلیارد تومان به 250 نفر پرداخت کردیم؛ نرخ تسهیلات در شهرهای مرزی 8 درصد، در شهرهای غیرمرزی 11 درصد، در مشاغل خانگی 4 درصد و در منابع داخلی 10 درصد است.

مشارکت خود مردم در محرومیت‌زدایی

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان بخشی از ماموریت‌های خدمت‌رسانی بسیج سازندگی را اجرای طرح‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: هدف بسیج سازندگی جلب مشارکت خود مردم است و هرکجا از مشارکت مردم بهره گرفتیم هم کیفیت پروژه‌ها بهبود یافته و هم با هزینه کرد اندک کارهای عمرانی بزرگی انجام شده است.

پیرجاهد تصریح کرد: در سال گذشته 185 فعالیت عمرانی با هزینه کرد 2 میلیارد و 600 میلیون تومان انجام شده که از این میزان یک میلیارد و 900 میلیون تومان توسط مردم و خیرین تامین شده است؛ به لحاظ ریالی هزینه کرد ما اندک بوده اما توانستیم خدمات قابل توجه ارائه کنیم و در برخی مناطق که امکانات کافی به خود ندیده با جلب مشارکت مردم طرح‌های متعددی اجرا کنیم.

وی با اشاره به تعمیر مدرسه، اجرای طرح هادی، هدایت آب‌های سطحی، احداث میدان‌های ورزشی، آبرسانی روستایی و احداث غسال خانه  با مشارکت مردم گفت: در سال 98 نیز، 950 پروژه عمرانی تعریف شده که تا به امروز 33 مورد آغاز شده و بعد از اتمام ما رمضان پروژه‌ها شدت خواهد گرفت تا در دهه فجر بتوان از تمامی 960 مورد بهره برداری کرد.

وی خواستار مشارکت شوراها، دهیاران و شهرداران در انجام پروژه‌ها شد و اظهار کرد: مشارکت صرفا به منزله هزینه کرد مالی نیست و دستگاه‌ها امکانات، تجهیزات و ماشین آلاتی دارند که در پروژه‌های عمرانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان با اذعان به اینکه یکی از ضرورت‌های محرومیت‌زدایی اشتغال‌زایی است، افزود: هرچند در شرایط جنگ اقتصادی هر نهادی باید ساز و کار متفاوتی تعریف کند اما عملا شاهد چنین وضعیتی نیستیم.

پیرجاهد تصریح کرد: در چنین شرایط اقتصادی باید  تا حد امکان از امکانات موجود به شکل بهینه استفاده کرد از جمله استفاده از فضاهای موجود بلا استفاده برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغال‌زا؛ در ادامه باید نسبت به فروش بهینه فرهنگ‌سازی کرد باید به تولیدات داخلی اطمینان و اعتماد داشته باشیم و این اعتماد را نهادینه کنیم.

وی اظهار کرد: در خود استان اعتماد به تولید داخل مشاهده نمی‌شود و به عنوان مثال پنیر لیقوان و عسل سهند در استان بسته بندی شده و به اسم استانی دیگر به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که باید به توان داخل باور داشته باشیم و ادارات می‌توانند با استفاده از تولیدات داخلی در این امر پیش قدم شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان با اشاره به خدمات اجتماعی این مجموعه و بهره‌گیری از توان داخل گفت: در راستای فرهنگ‌سازی اعتماد به تولیدات داخلی، 650 سری جهیزیه در سال گذشته تهیه شده و هر سری شامل 15 قلم اجناس ایرانی به قیم 6 میلیون تومان بود.

وی با اشاره به فعالیت 279 گروه جهادی شامل 89 گروه خواهران و 190 گروه برادران افزود: به منظور دسترسی ساکنان محروم حاشیه شهرها بن‌هایی با هماهنگی سازمان صمت اردبیل توزیع شد و در عین حال توزیع ویلچر و توزیع اقلام دارویی نیز با رویکرد حمایت از تولید داخل و حمایت از قشر نیازمند انجام شده است.

ناهماهنگی در برخی عملیات امدادرسانی

پیرجاهد بخش دیگری از فعالیت‌های خدمت‌رسانی در مناطق محروم را کمک به مناطق حادثه دیده عنوان کرد و افزود: ما در زلزله کرمانشاه حضور داشتیم و اخیرا نیز به مناطق سیل زده مراجعه کردیم و در واقع لباس عیدمان، لباس خدمت بود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان معتقد است برخی نارسایی‌ها در امداد رسانی وجود دارد از جمله اینکه سخنگوی بحران در سیل مازندران مشاهده نمی‌شود و مسئول عالی استان تمامی زمان خود را جهت استقبال از مسئولان اختصاص داده بود، کمک‌رسانی بین استان‌ها تقسیم بندی شده بود و ناهماهنگی به وجود آمده موجب شده بود تا تکلیف روند ارائه کمک‌ها مشخص نباشد.

وی با اشاره به ارائه شماره حساب‌های ملی از سوی نهادهای خدمت رسان گفت: این روند موجب شده بود که برداشت پول از دسترس استان خارج شود و صرفا خود سازمان‌ها قادر به برداشت پول باشند و این در حالی است که در مقابل بهتر بود برای خود استان خسارت دیده شماره حسابی تعریف شود.

به گفته پیرجاهد مدیریت بحران باید ساختار مشخص و فرماندهی مشخص داشته باشد اما تجربه بحران زلزله در کرمانشاه و در ادامه تکرار همان تجربیات مدیریت بحران در سیل گلستان و مازندران نشان می‌دهد برخی نارسایی تکرار می‌شود و مسیر انتقال کمک‌های مردمی به مردم خسارت دیده مشخص نیست.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان تصریح کرد: البته اقدام انتخاب اردبیل به عنوان استان معین بازسازی معمولان و مشارکت تمامی دستگاه‌ها با بنیاد مسکن مطلوب بود و هماهنگی را شاهد بودیم اما در عمل مشاهده شد که زمان حضور دستگاه‌های امدادرسان نیز رصد نمی‌شود و بیشتر از امداد رسانی بعد از گذشت چند روز دستگاه‌ها حضور یافته و خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه لازم است اقلام عمومی امدادی مشخص شود و اقدام هلال احمر برای مشخص‌سازی اقلام در انبارهای امدادی زمانی کارساز است که فرماندهی با هلال احمر باشد افزود: این در حالی است که خود نیروهای بسیجی بعد از رفتن به مناطق به سایر نیروها سفارش می‌کردند که چه وسایلی به همراه بیاورند.

پیرجاهد ورود سلیبریتی ها در امر توزیع اقلام امدادی را نیز مخل روند امداد‌رسانی دانست و افزود: در مقابل چهره های شاخص باید در بحث تبلیغ و جمع‌آوری کمک مشارکت کنند و به صورت مستقیم در توزیع مداخله نداشته باشند.

به گفته مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان بیشترین خسارت متحمل روستاهایی شده که طرح هادی نداشتند و یا فاقد ساختمان مقاوم و اصول شهرسازی بودند.

وی به ارسال 35 کامیون و 6 تریلی کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: کمک‌های مردمی به استان‌های مازندران، گلستان، خوزستان و لرستان اعزام شده است و امروز نیز در امر بازسازی واحدهای مسکونی مشارکت داریم.

در عین حال مدیر فرهنگی بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان در خصوص وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده گفت:لازم است امورات مردم به خود آن‌ها سپرده شود و ما در دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی تجربه موفقی در این خصوص داریم.

مهرداد ستوده تصریح کرد: در هر خانواده شاهد حضور حداقل یک نیروی بسیجی هستیم و لازم است روحیه جهادی و بسیجی در خانواده‌ها تقویت شود تا در شرایط بحران با اتکا به آن نسبت به حل و فصل مشکلات اقدام کرد.

ارسال نظرات