شفیعی در گفتگو با مهر:

نگاه اعتمادبه اروپاهم شکست خورد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: خواستیم با اروپا رابطه‌ای توأم با اعتماد داشته باشیم و در همین راستا تلاش‌هایی را هم داشتیم اما این نوع نگاه هم در حال شکست است.
کد خبر: ۹۱۳۶۵۳۶
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص چرایی تعلل اروپا در اجرایی کردن ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» اظهار داشت: در عرصه بینالملل هم اعتماد و هم بی اعتمادی وجود دارد، یک کشور زمانی به کشور دیگری بی اعتماد می‌شود که در تاریخ روابط خود با آن کشور مواردی از بی اعتمادی را دیده باشد، که یکی از مصادیق آن می‌تواند نوع نگاه ایرانی‌ها نسبت به آمریکا باشد که به دلیل موارد متعدد بی اعتمادی طی سال‌های متمادی، دیوار بلندی از بی اعتمادی ایجاد شده است.

وی گفت: ما با وجود اینکه نسبت به آمریکا بی اعتماد بودیم، خواستیم با اروپا رابطه‌ای توأم با اعتماد داشته باشیم و در همین راستا تلاش‌هایی را هم داشتیم اما این نوع نگاه هم در حال شکست است. ما خود تمایل داشتیم تا اروپا بازیگری بیشتری در برجام داشته باشد اما شاهد هستیم که اروپا در انجام تعهداتش ناتوان است.

شفیعی با بیان اینکه امروز دو نکته مهم در ارتباط با اروپا برای ما حاصل شده است، گفت: یکی اینکه کشورهای اروپایی ناتوان از انجام تعهدات خود هستند و دیگر اینکه آنها بسیار تحت تأثیر آمریکا قرار دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: لذا از منظر ایران، دیگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند مدعی این باشد که در عرصه روابط بین الملل به یک قطب مهم تبدیل شود. بنابراین از دیدگاه ایران، فرصت اروپا تمام شده است. با این حال اگر اروپایی‌ها بتوانند در اجرایی کردن ساز و کار اینستکس موفق باشند شاید تا حدودی اعتماد از دست رفته ایران را به خود جلب کنند و این موضوع قطعاً می‌تواند یک آزمون مهم برای اروپا به حساب آید.

وی بیان کرد: اروپا این موضوع را لحاظ می‌کند که کشورهای دیگر، اتحادیه اروپا را به عنوان یکی از قطب‌های تأثیرگذار در عرصه بین الملل قلمداد می‌کنند، اما اگر اعتبار آنها در موضوع برجام و عدم توان اجرای تعهداتشان خدشه دار شود، طبعاً هزینه‌ای را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

شفیعی ادامه داد: اگر قرار باشد از طرفی برخی اعضای اتحادیه اروپا همچون انگلیس آن اتحادیه را ترک کنند و از طرفی هم آن اتحادیه از انجام تعهداتش ناتوان باشد، به نظر می‌آید که دیگر عنوان کردن قطبی از قدرت به اتحادیه اروپا بی معنا باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اروپا برای استقلال تصمیمات خود باید هزینه بپردازد، کمااینکه تا کنون ایران برای استقلال خود هزینه‌های بسیاری را پرداخته است.

وی گفت: ایران به خاطر اروپا خیلی از همکاری‌ها را در قالب برجام انجام داد که می‌توانست انجام ندهد، بنابراین صحبت ما این است که چرا اروپا تا امروز ایران را معطل نگه داشته تا آمریکا بتواند از فرصت بوجود آمده کمال استفاده را کرده و سیاست‌های تحریمی علیه ایران را به کار گیرد؟

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین این ظن ایجاد می‌شود که میان اروپا و آمریکا نوعی هماهنگی وجود داشته که یکی به زیان ایران وقت بخرد و دیگری اقدام به زیان وارد کردن به ایران کند تا بدین ترتیب ایران عملاً جز تحمل فشارها و تحریم‌ها منفعتی را نداشته باشد.

ارسال نظرات