مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: حدود 22 درصد از مجموع 592 هزار نفر جمعیت شهری اراک در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند.
کد خبر: ۹۱۳۵۹۸۹
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ بهروز اكرمي معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداری مرکزی در جلسه تخصصی بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی کوی سجادیه که در مسجد امام سجاد(ع) این منطقه برگزار شد با بیان اینکه ۱۳ محله غیر رسمی یا حاشیه نشین در اراک وجود دارد، گفت: مقرر شده تا در حداقل ۵ محله این نشست ها را با مردم داشته باشیم و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شویم.

وی با اشاره به یکی از معضلات این منطقه گفت: مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر در کاهش مصرف این مواد خانمان‌سوز امری مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ بهزیستی استان بایستی در حوزه پیشگیری و درمان موادمخدر در این مناطق فعال‌تر باشد.

معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداری مرکزی با تاکید بر حمایت از رهایافتگان از دام موادمخدر عنوان کرد: به منظور مهارت‌آموزی این افراد بایستی سازمان فنی و حرفه ای در یک برنامه ریزی منسجم نسبت به ارتقا سطح توانمندی و مهارت آموزی این افراد مبادرت کند تا به اشتغال آنان بیانجامد.

اکرمی ادامه داد: در شش ماه اول در مسجد و مدرسه کلاس های آموزش فنی دایر شوند و پایگاه مقاومت بسیج هم موظف به شناسایی نیازهای آموزشی منطقه است.

وی توجه به امر بهداشت و درمان این منطقه را ضروری خواند و افزود: مشکل بهداشت و درمان این منطقه باید به شکل ویژه پیگیری شود؛ نیاز است پزشکانی در این منطقه مستقر شوند و فرمانداری هم موظف به پیگیری این موضوع است.

معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداری مرکزی با اشاره به ایجاد نشاط اجتماعی در این منطقه گفت: سازمان تبلیغات اسلامی موظف است طرح های اجتماعی و فرهنگی که ممکن است قالب مذهبی هم داشته باشد را در این منطقه انجام دهد و اداره ارشاد باید کانون فرهنگی هنری مسجد را احداث کند تا از این طریق برنامه های نشاط اجتماعی اجرایی شوند.

وی فرمانداری اراک را موظف به پیگیری ماهیانه مصوبات کرد و افزود: این نشست ها تجربه بسیار خوبی بود؛باید همین کاری که امروز در اینجا انجام شد، ادامه یابد و به همه مناطق گسترش پیدا کند تا بتوانیم مشکلات مناطق حاشیه نشین را رفع کنیم.

حجت الاسلام ملکی امام جماعت مسجد امام سجاد(ع) نیز در این جلسه با اشاره به اینکه منطقه باغ خلج با ۵۶ هکتار و ۴۰۰ خانوار با جمعیتی ده هزار نفری یکی از مناطق حاشیه نشین شهر اراک است ،گفت: آسیب هایی چون اعتیاد، سرقت و نزاع در این منطقه رشد زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه ارزان بودن خانه ها و مهاجرپذیر بودن این منطقه از دلایل مهم وجود این مشکلات است، افزود: از مهمترین مشکلات این منطقه اعتیاد، خانه های مسکونی بلا استفاده، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، بالا بودن نرخ بیکاری، نبود یک بازارچه و مرکز خرید، مشکلات امنیتی و ... در این منطقه از جمله مهترین مشکلات است.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به راهکارهای موجود برای حل مشکلات این منطقه بیان داشت: ایجاد کلاس های فرهنگی و هنری، نام گذاری کوچه ها به نام شهدا، ایجاد امکانات ورزشی و سالن مجزا، ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی، برگزاری دوره های کارآموزی و مهارتی توسط فنی و خرفه ای و تقویت امکانات و تجهیزات مدارس در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۴ کیلینیک تخصصی ترک اعتیاد در این منطقه وجود دارد و کمپ بانوان هم در نزدیکی همین منطقه احداث شده است، گفت: در این منطقه نیز مشاوره های فردی و گروهی در حوزه های خانوادگی و اعتیاد به خانواده ها ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷ جلسه آموزشی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در منطقه برگزار شده است، افزود: در یک دوره شش ماهه می توانیم برخی از مشکلات این منطقه را ریشه کن کنیم.

غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حدود 22 درصد از مجموع 592 هزار نفر جمعیت شهری اراک در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند، گفت: از مجموع 4 میلیارد تومان کمکی که برای سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان اختصاص داده شده، 20 درصد آن مربوط به این منطقه است.

 انتهای پیام/ 

ارسال نظرات