علی لطفی کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه در یادداشتی نوشت: یکی ازسرشاخه‌های قدرت نرم توجه به گذشته تاریخی یک جامعه برای حرکت دادن آن برای آینده می‌باشد، چون که مصداق موضوعی بهترین پرورش دهنده فکر مردم در توجه به مسائل مطرح شده درجامعه می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۳۵۹۱۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

دیده بانان درخوابند؛ توجه به گذشته تاریخی یک جامعه از سرشاخه‌های قدرت نرم

به گزارش  سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج از اردبیل، علی لطفی کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه در یادداشتی اظهار داشت: یکی ازسرشاخه‌های قدرت نرم توجه به گذشته تاریخی یک جامعه برای برنامه ریزی وحرکت دادن آن برای آینده می‌باشد چون که مصداق موضوعی بهترین پرورش دهنده ذهن و فکر مردم در توجه به مسائل مطرح شده درجامعه و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

برای اینکه عبرت گرفتن از تاریخ و توجه به آن بارها در قرآن کریم مورد توجه پروردگار متعال قرار گرفته بشر به گذشته خودنگاه کند و ازتاریخ درس بگیرد؛ پس این توجه همان فکر و تفکرانسانی جهت مبارزه باعملیات روانی دشمن و مخالفین یک ایدئولوژی و مکتب آرمانی و دینی یک جامعه است.

این نگاه همان نگاه آرمانی و انقلابی است که دغدغه‌های افراد یک جامعه را به آینده خود جهت برنامه ریزی صحیح سوق میدهد و آنچه به نظرمی رسد همه اتفاقاتی که در جوامع مختلف اسلامی به وجود آمده به خاطراین بوده که امت اسلامی در تاریخ و توجه به گذشته خود دچار غفلت و سستی شده اند.

این غفلت و ازسوی دیگر عملیات روانی دشمن باعث شده است که دران جامعه عده‌ای ستون پنجم دشمن گردند و دانسته یا ندانسته و تنها شعار روشنفکری وعقل وعقل وعقل را بدهند و به غیرعقل خودشان دیگر عقل ها را به حساب نیاورند.

تمام این صغری وکبری‌ها به خاطر این است که آنچه به نظرمی رسدماومسئولین ماازیک موضوع خیلی غفلت کرده اند یعنی نه درآموزش وپرورش به آن توجه شده نه دردانشگاه ونه دررسانه‌های کشورمان به آموزش آن توجهی نشده است وگذراازآن گذشته اند و آن موضوع مهم آموزش تاریخ یعنی تطبیق گذشته باحال ودادن خط حرکت به آینده بوده است وهمواره درجامعه خودمی بینیم که یک عده نظرمی دهندآیاماانقلاب رابه نسل بعدی خوب انتقال داده ایم؟ وعده‌ای می‌گویندنه؟ وعده‌ای هم باتردیدنگاه می‌کنند.

درصورتی که از خود نمی پرسند که چراصورت گرفته؟ و یا چرا صورت نگرفته؟ یعنی اینکه اگرما بتوانیم در آموزش تطبیقی تاریخ قبل ازانقلاب و بعد از انقلاب موفق عمل کنیم نسل امروزی پس ازبررسی حتما در تشخیص جنگ روانی دشمن دقیقتر عمل خواهد کرد و نا امیدی را در دل همه آن‌ها به وجود خواهد آورد و مشکل رسانه‌ای درفضای مجازی و واقعی که ازسوی عده‌ای ساده لوح به وقوع می‌پیوندد در حد زیادی حل خواهدشد؛ چون نسخه‌های اتفاق افتاده تاریخ به یاری افرادجامعه خواهدآمدوجلوی تکرار آن را خواهد گرفت و برای حل این زنگ خطر بهترین وسیله رسانه می‌باشد که هم جلوی تطهیر تاریخ که توسط عده‌ای به وقوع می‌پیوندد راخواهد گرفت هم روش‌های عملیات روانی در زمان‌های مختلف ازسوی دشمن ریخته شده است را در ذهن‌ها متبلور خواهد ساخت تا غفلت و پوچی به سراغ جامعه نیاید و جهت حل مشکل آموزش تطبیق تاریخ جهت یادآوری نسل باقی مانده از گذشته و نسل جوان جهت تفکر تنها وسیله زودبازده رسانه می‌باشد.

این امر فرهنگی واجتماعی ورسانه‌ای وسیاسی به وجود نخواهد آمد مگر با توجه مسئولین امر درموضوع وتامین صحیح اعتبار لازم جهت آموزش موضوع ذکرشده؛ متاسفانه خیلی ازهزینه ها فراتر از این موضوع به عنوان سرگرمی و تربیتی وعملی مسابقات مختلفی طراحی و اجرامی شود ولی موضوعی به این مهمی درفراموشی ذهنها و فکر‌های مسئولین وبرنامه ریزان قرار گرفته و منتظر است گوشه چشمی به آن توجه کند تا تیزبینی چشمان نتیجه عمیق آن راببیند.

سازمان بسیج رسانه استان درصورت تامین اعتبار لازم آمادگی طراحی اجرای این ماموریت خطیر را دارد اگرمسئولین امربه آن توجه همه جانبه نموده وبه عنوان نیازجامعه توجه کنند و باپنجره‌ی حزبی وسیاسی توجه نکنند و یاخیری جهت آموزش عمومی جامعه ذهنیت هدایت گرانه داشته باشد و موضوع ازاتاق غفلت به جامعه عزت حرکت داده شود.

علی لطفی کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه

ارسال نظرات