خبرهای داغ:
در احادیث آمده دین چیزی جز حب و عشق نیست. مهربانی و در صلح با خود و طبیعت و دیگران زیستن امری فطری است و وقتی گفته شود دین چیزی جز مهربانی نیست طبیعتا زاویه دید متفاوت خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۳۵۸۱۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

خبرگزاری بسیج قزوین: یکی از مشکلات بزرگ انسان در عصر جدید مواجهه با برداشت ها و ذهنیت های متفاوت از یک پدیده اجتماعی یا انسانی است. در روش شناسی نوین فصلی مورد توجه قرار گرفته است با عنوان چگونگی غلبه بر پیش فرض ها. از جمله عبارات و واژه هایی که پیش فرض ها و ذهنیت های نادرستی درباره آن وجود دارد واژه «دین» و «دین مداری» است.

نگاه خاص و تکلیف محور مبتنی بر مناسک و ظواهر دینی که بخشی از ماهیت دین است و تعمیم آن به کل دین سبب شده است اولین ذهنیتی که نسبت به این پدیده انسانی و الهی شکل می گیرد، سختی ها و هدشواری های ناشی از آن باشد که گویی انسان را بسیار محدود ساخته و از مواهب زیادی دور خواهد ساخت.

یکی از دغدغه های مهم فرهنگی در حوزه دین تلاش برای عبور از این ذهنیت و پیش فرض است.

در احادیث آمده دین چیزی جز حب و عشق نیست. مهربانی و در صلح با خود و طبیعت و دیگران زیستن امری فطری است و وقتی گفته شود دین چیزی جز مهربانی نیست طبیعتا زاویه دید متفاوت خواهد بود.

جوان معاصر اگر زیبایی های ناشی از مراقبت های دینی را ببیند و متوجه شود برای رسیدن به کمالات روحی و جسمی باید مراقبت هایی انجام دهد، ذهنیت دقیق تری نسبت به تکالیف دینی می یابد.

از اینرو دغدغه مندان حوزه فرهنگ و دین باید بیش از هر چیز، نتایج حاصل از دینداری واقعی و نه ریاکارانه را مورد توجه قرار دهند.
زیبایی هایی مانند دعا و نماز مالک اشتر برای هدایت کسی که به او دشنام داده، یا صبر و خوش رویی پیامبر در برابر کسانی که زباله به او پرتاب می کردند، یا احوالپرسی پیامبر از مریضی که هر روز او را دشنام می داده.

زیبایی هایی از قبیل عشق و محبت میان بندگان خوب خدا. زیبایی هایی از قبیل، اخلاق نیک، سلامت نفس، امنیت خاطر، دوستی و صمیمیت، بندگی و سپاس خالق متعال به واسطه نعمت های فراوان.
زیبایی های طبیعت و انسان های دوست داشتنی در سراسر زمین.
اینگونه نگاه به مقوله دین که به فرموده بزرگان آن چیزی جز محبت نسبت به نور و روشنایی و دوری از تاریکی و ظلمت نیست، می تواند جذابیت های دینی را به نمایش بگذارد.

به قول مولانا اگر طالب این هستی که همواره در گل و ریحان زندگی کنی خوبی های عالم را ببین وگرنه با دیدن تباهی ها و تاریکی ها و سمت آنها رفتن گویی همواره در میان مار و عقرب گزنده زندگی می کنی.
اما آنچه امروز مشهود است، با زیبایی ها و واقعیات دین متفاوت است. شاید بخشی از این تفاوت مربوط به دوگانگی رفتار و گاها تظاهر و ریا در رفتار مبلغان و متولیان دین و سخت گیری های افراط گرایانه نسبت به اجرای برخی مسایل دینی از سوی جوانان باشد.

نیازهای جوان امروز متفاوت تر از نیازهای جوان دو دهه پیش است. دسترسی آسان به فضایی که زیبایی های کاذب فرهنگ بیگانه را به راحتی و با جذابیتی خاص در مقابل دیدگان و ذهن پویای جوان قرار می دهد، زیبایی های دین مظلوم را کم رنگ می کند و این در حالی است که در دنیای واقعیت، ما جز حرف، راهکاری برای مقابله با زیبایی کاذب فرهنگ غرب نداریم.

باید گفت دشمن خوش رنگ و لعاب عصر حاضر با فرهنگی به دور از عواطف انسانی و رهنمون های الهی، با ابزار دنیای مجازی، به راحتی توانسته در لایه های ذهن جوان تشنه و پویای مسلمان رسوخ کند و زدودن زنگارهای این مهمان ناخواسته از ذهن و جان جوان معصوم، شاید قرنی به طول انجامد و این امری بس سنگین و زمانبر است.

چه خوب بود اگر کارشناسان مذهبی ما به جای ساعتها سخنوری در مراسمات مختلف، با تعامل و هم فکری سیره عملی و به دور از تظاهر، دین ناب را با روش هایی جوان پسندانه ارائه می دادند. چرا که دین آمده است تا ما را از تاریکی رها سازد و به نور و مهر برساند و قدم گذاشتن در مسیر تدین نیازمند مراقبت است و یکی از بزرگترین مراقبت ها، دوری از ریا و تظاهر به دینداری سطحی و ظاهری است.

مومنی که باطنا به دین راه یابد چیزی جز نور و مهر نیست و دین تنها همین است با همه تعالیم و تکالیف و دستوراتش که از سوی اولیا خدا، برای بشر خسته از آلودگی های جهان امروز ارایه شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها