رمضان،ماه خانه تکانی دل

ماه رمضان را می‌توان فرصت و تلنگری دانست که در آن یک انسان به عنوان مسلمان ساعاتی را برای تفکر و درک حقیقت و اوضاع می‌یابد.
کد خبر: ۹۱۳۵۶۰۶
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ پس از سپری شدن یازده ماه، ماه مبارک رمضان از راه رسید. مسلمانان در هر جایی که هستند به پیشواز این ماه بزرگ رفته و مقدمش را گرامی می دارند و برای انجام عبادت و بندگی خداوند بیشتر از هر ماه و روزهای دیگر آمادگی می گیرند تا در فضای آکنده از عطر شورانگیز نیایش ها و عبادت های خالصانه در شبها و روزهای این ماه با برکت مخصوصا شبهای قدر، زوایای روح، روان و جسمشان را از لکه های کدر هر آن چیزی که زشتی و پلیدی است پاک کرده و مقام بنده مخلص و فداکار را از آن خود گردانند.

ماه رمضان ماه آمرزش و مغفرت، ماه جود، کرم و بخشش، ماه عبادت و بندگی، ماه صبر و استقامت، ماه ایثار و از خودگذری، ماه جهاد و تلاش، ماه رحمت و آزادی مسلمانان از آتش دوزخ و بالاخره ماه سازندگی و تهذیب نفس است. مسلمانان می توانند در سایه عبادت، صیام و قیام با جان و دل غرق در عالم معنویات شده و به الطاف بی پایان الهی دست یابند. این ماه سزاوار بندگان شایسته و نیکوکار خداست که از این فرصت پیش آمده و منحصر به فرد استفاده‌های بهینه و شایانی می کنند تا توشه ای برای خود بردارند.

 

با حلول ماه مبارک رمضان مسلمانان با اشتیاق و شور و شوق وصف ناپذیر به دادن طعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری، عبادت، تلاوت قرآن مجید، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه داری روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند. از این رو این ماه در میان مسلمانان از احترام و اهمیت بس بزرگی برخوردار است.

حکمت روزه

روزه عبادت بدنی نیز خوانده شده که شخص با نیت تقرب به درگاه خدا و حصول رضای او در طول روز از هر آنچیزی که روزه را باطل می کند، خودداری می ورزد.در ماه مبارک رمضان آفریدگار عالمیان توفیق روزه گرفتن را به بندگانش عنایت می کند تا سختی ها و مشکلات تشنگی و گرسنگی را تحمل کند.

 

انسان موجودی است دو بعدی یعنی هم دارای جنبه جسمی و مادی است و هم دارای بعد معنوی و روحی و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه ای را نیاز دارد. یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به کمال مطلوب برسد، باید هوای نفسانی اش را مهار کند و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی و نفسانی نکند. از این رو یکی از راه های که انسان را برای رسیدن به این هدف کمک می کند، و در تکامل فکری و روحی او موثر و مفید است، روزه و بجا آوردن دقیق اعمال آن در ماه مبارک رمضان است. چنانچه در قرآن کریم از قول خداوند آمده است: «... ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همانگونه که بر پیشینیان شما نوشته شده بود، تا پرهیزگار شوید».

یکی از بارزترین حکمت دیگر روزه، کمک و همدستی با تهی دستان، بینوایان، محتاجان، یتیمان و گرسنگان است، زیرا انسان دارا با روزه گرفتن و احساس گرسنگی و تشنگی بهتر می تواند آنان را درک نماید و در این صورت خوبتر خواهد توانست جهت رفع نیازمندی های آنها سعی و کوشش صادقانه کند.

 

از حضرت امام رضا(ع) روایت شده است که آن حضرت از پدران بزرگوارش، از امیرمؤمنان(ع) نقل کرده که فرمود: پیامبر اکرم(ص) روزى براى ما خطابه اى ایراد فرمودند و چنین گفتند: «اى مردم: ماه خدا همراه با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما آمده است، این ماه نزد خداوند بهترین ماه و روزهاى آن بهترین روزها و شب هاى آن بهترین شب ها و لحظه هاى آن بهترین لحظه هاست. این ماهى است که شما به میهمانى پروردگار دعوت شده و از اهل کرامت خداوند قرار داده شده اید. نَفَس هاى شما در این ماه تسبیح، خوابتان عبادت، اعمالتان مورد قبول و دعاى شما مستجاب است. از خداوند صادقانه و با دلى پاک بخواهید که شما را بر روزه دارى این ماه و تلاوت کتاب خدا «قرآن» موفق کند، زیرا بدبخت کسى است که از آمرزش پروردگار در این ماه محروم باشد. گرسنگى و تشنگى این ماه را یادآور تشنگى و گرسنگى روز رستاخیر قرار دهید. بر بیچارگان و درماندگان تصدق کنید، بزرگان را احترام کرده و بر کودکان رحم آورید، وظیفه خود را در قبال خویشان نزدیک به جاى آورید «صله رحم کنید».

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار