خبرهای داغ:
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان از درخواست وزارت کشور از این شورا برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۵۴۴۱
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیامک ره‌پیک رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده برای الکترونیکی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان در ادوار گذشته انتخابات نظراتش درباره چگونگی و شرایط الکترونیکی شدن انتخابات مجلس را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه هنوز در این دوره از انتخابات نیز تغییراتی در شرایط شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به‌شکل الکترونیک ایجاد نشده است، اظهار داشت: الکترونیکی شدن انتخابات مراحل مختلفی از قبیل احراز هویت و ارتباطات و امنیت را شامل می‌شود که بخشی از آنها در دوره‌های گذشته انتخابات نیز اجرا شده است.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان مشکل قبلی الکترونیکی شدن انتخابات را مربوط به صندوق‌های رأی الکترونیک دانست و تصریح کرد: در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری وزارت کشور نتوانست ایرادات شورای نگهبان نسبت به صندوق‌های رأی الکترونیک را برطرف کند، اما در انتخابات شوراها اجرا شد.

ره‌پیک با تأکید بر اینکه شورای نگهبان و و وزارت کشور باید درباره صحت و امنیت انتخابات برای الکترونیکی شدن به توافق برسند، گفت: این توافقات هنوز حاصل نشده، اما در شرایط کلی شورای نگهبان با اصل الکترونیکی شدن انتخابات موافق است، اما همیشه مشروط به این است که باید از نظر مشارکت، امنیت و صحت اعتبار لازم مورد تأیید قرار گیرد.

وی همچنین از درخواست وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس خبرداد و افزود: وزارت کشور درخواست داده که روند انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها مورد بررسی قرار گیرد؛ جلسات کارشناسی نیز بین شورای نگهبان و وزارت کشور در این زمینه برگزار شده و این جلسات ادامه دارد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: قبلاً شورای نگهبان در حوزه احراز هویت و بعضی موارد دیگر توافقاتی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک داشته و به وزارت کشور نیز اعلام کرده‌ایم که مشغول بررسی و رفع ایرادات هستند.

ره‌پیک در پایان خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه ممکن است بعضی از بخش‌ها نظیر سخت‌افزار و نرم‌افزار و امثال اینها تغییر کند، ایرادات شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی شدن انتخابات می‌بایست در هر دوره مجدد بررسی شود و با دوره قبلی انتخابات متفاوت است که این جلسات برای رفع ایرادات بین وزارت کشور و شورای نگهبان ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها