خبرهای داغ:
۷ سال از فعالیت این شورا میگذرد و کماکان اهمیت این فضا برای برخی از اعضای آن جا نیفتاده و دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم نیز که تمام قد بر محور بی قانونی در این فضا مشغول هستند و با بی توجهی تمام نسبت به اوامر مقام معظم رهبری، باعث شده جبهه انقلاب اسلامی در این فضا بشدت دچار بحران شود.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۵۹
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
گزارش خبرگزاری علم وفناوری از عملکرد شورای عالی فضای مجازی؛

فضای مجازی؛ آسیب های حداکثری و فرصت های حداقلی/راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه ای که بر زمین ماند

۷ سال از فعالیت این شورا میگذرد و کماکان اهمیت این فضا برای برخی از اعضای آن جا نیفتاده و دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم نیز که تمام قد بر محور بی قانونی در این فضا مشغول هستند و با بی توجهی تمام نسبت به اوامر مقام معظم رهبری، باعث شده جبهه انقلاب اسلامی در این فضا بشدت دچار بحران شود.

به گزارش سازمان بسیج علمی ؛ هفت سال از فعالیت شورای عالی فضای مجازی میگذرد و کماکان اهمیت این فضا برای برخی از اعضای آن جا نیفتاده و دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم  نیز که تمام قد بر محور بی قانونی در این فضا مشغول هستند و با بی توجهی تمام نسبت به اوامر مقام معظم رهبری، باعث شده جبهه انقلاب اسلامی در این فضا بشدت دچار بحران شود.مجوز های ضد قانونی دولت که باید در شورای عالی فضای مجازی مورد تائید یا رد اعضاء قرار می گرفت و تمسخر پیوست های فرهنگی،اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی توسط دولت و برخی از عوامل پشت پرده در راستای بی اثر کردن شورا جنایتی علیه انقلاب اسلامی است.

متاسفانه علی رغم حساسیت و اهمیت فضای مجازی، دستورات 40 گانه مهم رهبر معظم انقلاب به شورای عالی فضای مجازی اجرا نشده است، طبق یک بررسی و پژوهش بالغ بر 2800 مسئله در بخش فضای مجازی وجود دارد که هنوز روی آنها کاری انجام نگرفته است.

ابوذر منتظر قائم در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به عملکرد شورای عالی فضای مجازی و دستورات رهبر انقلاب اظهار کرد: چنانچه دستورات رهبر انقلاب به عنوان مؤسس شورای عالی فضای مجازی تاکنون طی این چند سال که از تأسیس آن می گذرد به شکل منطقی  و درست به انجام رسیده بود قاعدتاً ما باید صحنه اجتماع فضای رسانه ای قوی داشتیم.

وی افزود: تحولات اساسی در تقویت استفاده مثبت و کاربردی مفید فضای مجازی در زندگی روزمره مردم، کاهش اثرات منفی و جلوگیری از دسترسی دشمن به اطلاعات اجتماعی، تغییرات منفی فرهنگی و اجتماعی و همچنین قدرت جریان سازی خبری ، سیاسی و روانی دشمن را شاهد می بودیم و اینگونه نبود و قاعدتاً این ناشی از عدم انجام صحیح دستورات رهبر انقلاب ، پیوست احکام اعضای شورای عالی در دوره های متوالی همچنین تذکرات صریح و شدید ایشان می تواند باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در شورا عالی فضای مجازی  طی این هفت سال کدام یک از نهادها برجستگی بیشتری داشته است اظهار کرد: ما شاهد بودیم که هر دولتی که تاکنون این مسئولیت را برعهده گرفتند از دولت قبلی که دولت احمدی نژاد تا دولت فعلی که دولت یازدهم و دوازدهم هر دو در مصادیق متعددی به طور کامل در مقابل اصلاح وضعیت فضای مجازی و مواردی ایستادگی کردند و آقای روحانی دقیقاً در تکرار عملکرد آقای احمدی نژاد مقابل بخش مهمی از سیاست های اصلاخی فضای مجازی مقاومت کردند.

منتظر قائم یادآور شد: حقیقت امر این است که با توجه به ساختاری که رهبر انقلاب در شورای عالی فضای مجازی تدوین کردند و آن هم فرانهادی و فرا غرفه ای بودن این ساختار است. باید تعجب کرد و مورد پرسش قرار داد چرا با این وجود کماکان دولت ها می  خواهند سیاست های خودشان را در حوزه فضای مجازی به کل نظام تحمیل کنند چرا که کل تعداد اعضای شورای عالی حداکثر یک سوم اعضای آن شورا است.

وی ابراز کرد: چرا اعضای حاکمیتی دم از اقدامات نامناسب دولت می زنند به روشنی چنانچه سایر اعضای فضای مجازی از جمله قوه قضاییه ، سازمان صدا و سیما ، سازمان تبلیغات ، نیروهای مسلح و سایر اعضا همچنان اعضای حقیقی شورا یکدست و متحد سیاست های درستی که از سوی رهبر انقلاب بیان شده است را اجرا کنند نباید شاهد چنین وضعی در فضای مجازی باشیم.

مشکلات مالی،کمبود زمان و تحریم ها شوخی و ادعای برخی از مسئولان برای لاپوشانی و مخفی سازی

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اشکالاتی که در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد صرفاً نباید نتیجه انحصاری اقدامات دولت باشد و نشان می دهد که این شورا در انجام وظایف خودشان و جلوگیری از اقدامات یکسویه موفق نبودند.

وی عنوان کرد: بیکاری، کم کاری و عدم موضع گیری سریع سایر نهادها باعث شده دولت کماکان در شورای عالی فضای مجازی آن چه صلاح می داند را خلاف منافع ملی و دستورات رهبر انقلاب پیگیری کند و ادامه دهد و پاسخ مناسبی به آن داده نشود.

منتظر قائم مشکلات اساسی فضای مجازی را ناهماهنگی سیاسی عناصر دولتی و حاکمیتی با منافع ملی،عدم اقدام جدی،مؤثر ،انقلابی و عادلانه نهادهای حاکمیتی در مقابل اقدامات اشتباه دولت عنوان کرد.

پیوست فرهنگی؛ رشته فرهنگی نیست

وی یکی دیگر از مشکلات شورای عالی فضای مجازی را بحث پیوست فرهنگی مطرح کرد و گفت:ما باید بفهمیم که پیوست فرهنگی رشته فرهنگی نیست، شبکه های رایانه ای هم مثل بقیه پروژه های بزرگ از اساس باید یک پیوست فرهنگی داشته باشند تا چنانچه تعارضاتی با فرهنگ بومی جامعه دارند و برای آنها قبل از راه اندازی و قبل از توسعه آنها فکری و تدابیر لازم اندیشه شود.

کارشناس فضای مجازی ابراز داشت: تاکنون حجم زیادی از سرمایه های ملی در این حوزه مصرف شده به خصوص محتوایی و اقدامات بسیاری برای سرمایه گذاری  در بستر رسانه های خارجی انجام شده که واقعاً منابع ما به هدر رفته و شاهد هستیم دشمن هر وقت اراده کند قسمتی از عملیات هایی که در بستر شبکه های او انجام می شود و آنها را نمی پسندند مسدود می کند.

وی ادامه داد:هیچ کدام از این اقدامات مباحثی مثل مشکلات مالی، کمبود زمان یا تحریم ها شوخی و ادعای برخی از مسئولان برای لاپوشانی و مخفی سازی نا کارآمدی اقدامات اشتباه خودشان است.

دست همه مسئولان برای توئیت کردن و موضع گیری های سطحی و بی محتوا باز است


کارشناس رسانه در خصوص بستن صفحه های اینستاگرامی برخی از مسئولان و عکس العمل شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد:برای بیانیه ، توییت کردن ، ابراز تاسف ها و موضع گیری ها سحطی و بی محتوا دست همه مسئولان باز است. اتفاقا امروزه مسئولان فضای مجازی کشور به جای یک اقدام موثر ، مشغول به همین کار هستند، اما هیچ اقدامی در راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات  و تقویت سرویس های بومی و پیوست فرهنگی انجام نمی دهند.

وی در پایان ابراز کرد: کسی که مدعی می شد نخبه حوزه فضای مجازی است حداکثر به چند توییت و اقدام بسیار اشتباه ری پلای کردن به وزارت رژیم صهیونیستی نمی پردازد و کلاً حوزه فضای مجازی کشور به تعبیر رهبر انقلاب که مرکز اصلی تصمیم گیری است مختل و تعطیل هستند به نظر می رسد یکی از حوزه های کاملاً تعطیل محسوب می شود و فکری برای منافع و نجات مردم ما اندیشیده نمی شود.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات؛مطالبه ای که بر زمین ماند

حجت الاسلام  محمد کهوند یکی دیگر از کارشناسان فضای مجازی در گفت و گو با این خبرگزاری گفت: اگر ما دستورات رهبر انقلاب برای شورا عالی فضای مجازی اجرا کنیم می تواند به عنوان بهترین ملاک و معیار ارزیابی باشد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت 7 سال از تاسیس این شورا فقط یک دستور العمل آن هم ادغام شورای عالی فضای مجازی در دولت و جاهای دیگر آن هم نصف و نیمه اجرا شده است.

شورای عالی فضای مجازی بدترین نهاد در تاریخ انقلاب اسلامی

کارشناس رسانه با اشاره به  مطالبه رهبر انقلاب در تاریخ  22/ 3/ 96 که راه اندازی شبکه ملی  اطلاعات بود، افزود: متاسفانه این مطالبه هم انجام نشد و شورای عالی فضای مجازی یکی از نهادهایی که بدترین میزان عملکرد را در تاریخ انقلاب داشته است.

کهوند تصریح کرد: دو دولت در این عملکرد بد سهیم هستند، دولت دهم احمدی نژاد و یازدهم و دوازدهم روحانی، افراد مختلف با گرایش های سیاسی که ورود پیدا کردند، هیچ کدام به دستورات رهبری عمل نکردند.

فضای مجازی؛ آسیب های حداکثری و فرصت های حداقلی

وی خاطر نشان کرد: فارغ از دستورات رهبری، این شورا آمده بود که مواجه سازی ما را با فضای مجازی از حالت انفعالی و ضرر و آسیب های حداکثری به حداقلی برساند ولی ما نگاه می کنیم می بینیم که فضای مجازی در کشور آسیب هایش حداکثری و فرصت هایش حداقلی است و کاملاً منفعل و حالت فعال نداشتیم.

کارشناس فضای مجازی به حذف اپلیکشن های ایرانی توسط شرکت اپل  از روی دستگاه های تلفن همراه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما نتوانستیم کاری انجام دهیم که نمونه دیگر آن حذف یکی از این نرم افزار ها مانند هاتگرام و تلگرام طلایی را از راه دور توسط شرکت گوگل است.

وی ابراز داشت: اگر روزی کل نرم افزار های اندرویدی و ویندوزی ایرانی در حالت انفعالی باشند شرم آور است و این محصول عملکرد شورای عالی فضای مجازی است.

کهوند بیان داشت: اعضای این شورا از عالی ترین مقام که رئیس جمهور تا صدا وسیما، فرمانده نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی ، قوه قضائیه ، معاونان رئیس جمهور کاری انجام نداده اند، خیلی هزینه کرده اند و دشمن از این هزینه کردن ها ناراحتی به خودش راه نداده است.

 وی یاد آور شد: صرف حضور در شبکه های اجتماعی صهیونیستی بعضاً برای حفظ ،نشر و ترویج آن با ممانعت از مقابله با فیلترینگ ، عدم آگاه سازی مردم خصوصاً توسط مدیریت سابق سازمان تبلیغات اسلامی ، با توجه به گستردگی مخاطبین که اینها غیر قابل پذیرش است.

ساختار شورای عالی فضای مجازی انقلابی نیست

کارشناس رسانه در ادامه به دلایل بد عملکردن شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یکی از این دلایل ساختار غلط شورا است، چرا که ساختار انقلابی نیست، اگر صد تا دولت هم عوض بشود وضعیت ما همین است، هیچ لزومی ندارد رسانه فراگیر فضای مجازی مسائل امنیتی آن توسط دولت کنترل شود و در ایران این کار توسط وزارت اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد.

 وی تأکید کرد: هیچ جای دنیا دولت فضای مجازی را کنترل نمی کند همه جا دست نیروهای مسلح(ارتش) است،در مجموعه کسانی هستند که خودشان پهنای باند راه اندازی می کنند و به چندین برابر قیمت  می فروشند هود همین ها جلوی دستورات رهبری می ایستند.

کهوند دومین دلیل را نداشتن ضمانت اجرایی مسائلی که در شورا مطرح می شود، عنوان کرد و  گفت: صرفاً در شورا چیزهایی برای خودشان می نویسند که امکان اجرا شدن ندارد.

رئیس شورای عالی فضای مجازی نه کارشناس رسانه و نه مجتهد

وی ابراز کرد: چرا رئیس شورای عالی فضای مجازی یک غیر غیرکارشناس رسانه و مجتهد است، رئیس جمهور  نه کارشناس رسانه و نه مجتهد این حوزه است این هم دلیل سوم برای عملکرد بد این شورا می تواند  باشد، ما معتقدیم از آن جایی که امت واحده رهبری واحد می خواهد، رسانه ای واحد هم نیاز است،و این رسانه باید ذیل نظر ولی فیقه باشد.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه تنها وزیر ارتباطات کارشناس این حوزه است تصریح کرد:  اکثر اعضای شورای عالی فضای مجازی کارشناس رسانه نیستندف خصوصاً آن هایی که حقوقی هستند. این ها برای مسائلی تصمیم میگیرند که اصلاً پدیده را نمی شناسند.

گفتمان لیبرالی حاکم بر شورای عالی فضای مجازی

وی گفتمان حاکم بر شورا را لیبرالی دانست و گفت: اکثر اعضا نگاه لیبرالی به فضای مجازی دارند و نگاه انقلابی نیست، ما وقتی به مبانی رهبری نگاه می کنیم در نحوه مواجهه با فناوری نوین عملکرد اعضا را هم می بینیم، به عنوان نمونه وقتی مسئولی مثل آقای ضرغامی که چندین نفر باید ایشان را به زور از اینیستاگرام بیرون بکشند که در سرویس های داخلی فعال باشد و صفحه پیچش را حذف کردند اخیراً هم کتابی منتشر کرده 950 هزار فالور بعد یک سلبریتی با 8 میلیون و 600 هزار نفر فالور فاصله نجومی دارد و هیچ وقت هم جریان ساز نبوده است.

اعتقاد به جریان آزاد اطلاعات آمریکایی

وی یادآور شد: سایر اعضا را باید از توئیتر بیرون کشید، اینها چه اصولگرا و یا اصلاح طلب باشند در مسئله فضای مجازی لیبرال هستند، به آزادی اطلاعات و ارتباطات  معتقدند به جز آقای تقی پور باقی اعضا اعتقاد به جریان آزاد اطلاعات آمریکایی هستند، در زمانی که تلگرام فیلتر شد نیامدند با مردم حرف بزنند البته یک عده کمی که هم حرف زدند بلد نبودند مردم را توجیح کنند که مشکلات تلگرام چیست.

کهوند اظهار داشت: متاسفانه این افراد نه طبق مبانی رهبری و نه آموزه های قرآنی عمل می کنند،مثل آیه نفی سبیل  وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا و یا آیه ۶۰ سوره مبارکه الأنفال که می فرماید وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ که اینها نه کار ایجابی و نه کار سلبی انجام می دهند چون گفتمان و نگاه این افراد مسئله دارد.
وی یکی دیگر از دلایل را سست بودن این شورا هم به خاطر نوع مدیرتش توسط فیروزآبادی که منتخب رئیس جمهور و هم به خاطر ساختارش، عنوان کرد و افزود: وقتی صفحه اینستاگرامی سردار سلیمانی را می بندند این مسئول می گوید برنامه ای برای مقابله با این نرم افزار نداریم، آیا اگر آمریکا بود اینگونه برخورد می کرد.

نگاه امنیتی به فضای مجازی

کهوند نگاه امنیتی به فضای مجازی را یکی از مهمترین دلایل عملکرد بد شورا عنوان کرد و افزود: به جای اینکه نگاه فرهنگی حاکم باشد نگاه امنیتی است که فرهنگ را می خورد، مسئولان ما برای اینکه به اطلاعات مردم دسترسی پیدا کنند هاتگرام و تلگرام طلایی را راه اندازی می کنند و می گویند درست است که دشمن دسترسی دارد ایرادی ندارد ما هم کاری انجام داده باشیم.

وی بیان کرد: حوادث تروریستی از طریق همین تلگرام درست شد، فیلترشکن به مردم می فروشند و جلوی آن ها را نمی گیرند، خیلی آسان اینها می توانند قیمت پهنای باند فیلتر شکن را 200 تا 300 هزار تومان افزایش دهند تا احدی استفاده نکند نه اینکه جلویش را با نگاه امنیتی بگیرند.

این کارشناس فضای مجازی در پایان عنوان کرد:مسئولان می گویند می خواهیم بر اطلاعات مردم اشراف داشته باشیم، و این یک حرام مسلم شرعی است که هیچ کدام از اینها با مبانی اسلام، قرآن، امام و رهبری سازگاری ندارد، اگر این مسائل حل شود می توانیم انتظار داشته باشیم اتفاقات مثبتی از جانب اینها رخ بدهد.

در پایان باید گفت که مسئولان ما نه برای نجات مردم از حوزه خصوصی کاری می کنند و نه برای جرایم حوزه عمومی  و دولت هم به تنهایی آنچه که صلاح و مطابق میلش باشد ادامه می دهد. مسئولان یک بار هم که شده سری به دادسرای های مخصوص جرایم رایانه ای بزنند و با انبوهی از شکایت ها و زندهای بهم ریخته مردم در نتیجه فضای مجازی رو برو شوند و چاره اندیشی کنند.

اگر مردم را نسبت به مسائل فضای مجازی مطلع کنند، کار گروه ها و جلساتی را در موارد رسانه دینی نه یونسکویی تشکیل دهند ، به اینها می توانیم امیدواریم باشیم.

ارسال نظرات