خبرهای داغ:
مسئول کارگروه شیلات خانه نخبگان شهید مهدوی استان بوشهر؛

اولویت بوشهر در برنامه توسعه، در بخش کشاورزی(شیلات، نخیلات) است

مسئول کارگروه شیلات خانه نخبگان شهید مهدوی با اشاره به نقش شیلات در تامین بخش عمده‌‌ی پروتئین مورد نیاز جامعه و ایجاد منابع و تولید ملی گفت: این بخش بسیار با اهمیت بوده و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند باعث اشتغال‌زایی، ارزآوری و تامین آبزیان مورد نیاز کشور گردد.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۵۷
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
اولویت بوشهر در برنامه توسعه، در بخش کشاورزی(شیلات، نخیلات) است 
 

به گزارش سازمان بسیج علمی استان بوشهر؛ استان بوشهر با داشتن بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس از نقاط مهم اقتصادی در صید و تولید انواع آبزیان محسوب می‌شود و از سوی دیگر طول ساحل ایران در امتداد دریای عمان، از خلیج گواتر تا بندر عباس، حدود 784 کیلومتر است. با توجه به چنین مرز آبی طولانی با خلیج فارس و دریای عمان، بخش عمده صید ماهی کشور در سواحل جنوبی ایران صورت می‌گیرد. که شامل انواع ماهیان اقتصادی و میگو می‌باشد.

توسعه زیر ساخت‌های بخش شیلات، باعث اشتغال‌زایی می‌شود

فاطمه نامجو، دکترای بیولوژی دریا و مسئول کارگروه شیلات خانه نخبگان شهید مهدوی با اشاره به نقش شیلات در تامین بخش عمده‌‌ی  پروتئین مورد نیاز جامعه و ایجاد  منابع  و تولید ملی گفت: این بخش بسیار با اهمیت بوده و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند باعث اشتغال‌زایی، ارزآوری و تامین آبزیان مورد نیاز کشور گردد.

وی جلوگيری از واردات و همچنين نقشی كه در اشتغال مستقيم و غيرمستقيم افراد به فعاليت ماهيگيری، ايجاد صنايع جنبی و تبدیلی و ساخت  وسايل و ادوات صيد و صیادی و ساير صنایع  و واحدهای وابسته در حاشيه خلیج فارس و دریای عمان دارد،  را از اهمیت شیلات برشمرد و افزود:  توسعه اشتغال با اجرای طرح‌های شیلاتی و ایجاد اشتغال جوانان یکی دیگر از مزیت‌های صید و صیادی و بهره‌مندی استان بوشهر از آب‌های خلیج فارس است که همچنین می‌توان با صادرات  بسیاری از آبزیانی که در کشور مصرف ندارند مانند ماهی مرکب، ارز قابل توجهی را وارد کشور کرد.

استان بوشهر، مکانی برای افزایش تولیدات ملی است

نامجو با اشاره به ظرفیت استان بوشهر به لحاظ داشتن سواحلی غنی  و منحصر بفرد، تصریح کرد: این استان، مکانی مناسب برای پرورش انواع آبزیان از جمله ماهی و میگو است و علاوه بر ماهی و میگو با توجه به ذخایر عظیم و با ارزش انواع جلبک‌های دریایی و ارزش غذایی این گیاهان دریایی و استخراج انواع محصولات ارزشمند دارویی و غذایی  از آنها، با پرورش و ایجاد صنایع فراآوری و تبدیلی می‌توان سبب اشتغال زایی و افزایش تولید ملی گردید.

این متخصص بخش شیلات تاکید کرد: در كنار این اثرات مستقيم اقتصادی، شیلات نقش مهمی در ساير زمینه‌ها همچون اجتماعی، فرهنگی و سياسی ایفا می‌کند و مواردي همچون جلوگيری از مهاجرت به‌وسيله جذب و اشتغال افراد، حفظ حدود مرزهای ملی، ممانعت از انحرافات اجتماعی مانند قاچاق از پيامدها و اثرات دیگر  شيلات است.

 

دو کار مهم در حوزه شیلات: صید و صیادی- توسعه اشتغال دانش بنیان روستایی

نامجو با اشاره به دو کار هم در حوزه شیلات اظهار داشت: ما در حوزه شیلات دو کار مهم در دستور کار خود داریم، یکی صید وصیادی و آبزی‌پروری و دیگری، توسعه اشتغال دانش بنیان روستایی مبتنی بر شیلات و محیط زیست است که نیازهایی برای دستیابی به اهداف مورد نظر، داریم و  ضرورت‌ها با در نظر گرفتن حفظ منابع اعم از مالی، انسانی و مهمتر از همه توسعه پایدار، رونق کسب و کار شیلاتی و حفظ منابع زیستی نیاز به، به روز شدن دانش و مهمتر از آن مدیریت دانش و ارائه تدبیرهای مناسب جهت سازماندهی اهداف مورد نظر است که این امر در سایه برنامه های دانش بنیان که بیشتر به عنوان شرکت های دانش بنیان شناخته می‌شود امکان پذیر است.

نقش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه جوامع شیلات روستایی

مسئول کارگروه شیلات خانه نخبگان شهید مهدوی با اشاره به نقش و اهمیت شرکت دانش بنیان در توسعه جوامع شیلاتی روستایی، اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان با دارا بودن افراد متخصص و کارآمد می‌تواند نقش‌هایی از جمله، شناسایی استعدادهای زیستی بومی منطقه برای برنامه‌ریزی بهتر برای بهره‌برداران بخش و زیر بخش شیلاتی، شناسایی افراد محلی با توجه به سطح سواد وتجربه های لازم در امور مربوطه، شناسایی گونه‌های در معرض خطر گونه‌ای با فراوانی طبیعی برای حفظ ذخایر و بهره برداری پائین تر از حد مجاز صید، شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری برای گونه های مورد نظر بومی و غیر بومی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی جهت تولید و توسعه پایدار بخش شیلاتی به منظور ارائه به بازار داخلی با توجه به اهداف کشاورزی کشور و صادرات جهت ارزآوری و تعامل و رقابت با بازار مشابه خارجی از دیگر وظایف شرکت‌های دانش بنیان است.

اولویت بوشهر در برنامه توسعه، در بخش کشاورزی(شیلات، نخیلات) است

نامجو نقش شرکت‌های دانش بنیان را مهم دانست و افزود: ضمن پایین آوردن میزان هدر رفت و سرمایه‌های مالی و انسانی بواسطه اعمال درست و جلوگیری از هر گونه سطحی‌نگری می ‌واند نقش مهمی در توسعه پایدار بخش شیلاتی با نگرش به اشتغال‌زایی بومی با توجه به استعدادهای منطقه‌ای داشته باشد و بخش کشاورزی مسئول تامین سفره مردم است و اهمیت به تولید آبزیان به عنوان غذای مهم و مفید آنها بسیار مهم است، البته در برنامه‌های ۵ ساله توسعه در استان بوشهر، اولویت بوشهر در بخش کشاورزی(شیلات، نخیلات) است.

وی درباره برنامه توسعه استان بوشهر در زمینه صید و صیادی به مواردی اشاره کرد و افزود: توجه به استانداردسازی ادوات صید برای کاهش صید ضمنی، توجه به میزان و چگونگی وجود آبزیان هدف برای صید دقیق‌تر‌ استفاده از ادوات صید تخصصی برای گونه‌ها، تغییر رویش و مسائل صید مخرب و تشویق به سمت روش‌های جایگزین، دخالت دادن تکنولوژی روز صید و صیادی است.

نامجو با اشاره به توسعه آبزی‌پروری در استان گفت: در زمینه آبزی‌پروری مواردی همچون، شناسایی گونه‌های مستعد بومی، تشویق و ارائه روشهای تکثیر و پرورش آبزیان غیر از ماهی و میگو مثل جلبک، شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا در دستور کار خود دارند.

گفتنی است: در زمینه فرآوری، اهمیت به تولید محصول ساده و عاری از آلودگی، بسته بندی و حمل و نقل مناسب، بازاریابی مناسب، توجه به صنایع تبدیلی مثل کارخانجات تولید کنسرو ماهی، آرد و روغن ماهی در برنامه توسعه استان گنجانده شده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده هرچه بهتر از ظرفیت بخش خصوصی در فعالیت‌های شیلاتی گفت: در تمام فعالیت‌های شیلاتی و حتی صید و صیادی، مانعی به عنوان رقیب برای بخش خصوصی وجود ندارد و این فعالیت‌ها می ‌واند با رعایت ضوابط ، توسط بخش خصوصی انجام شود مگر اینکه بخش خصوصی توانمندی آن کار را نداشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار