سید ساجد یعقوبی
نقش عقیدتی سیاسی در جامعه امروز؛
در طول سنوات گذشته این موضوع به خوبی در میان معاندان جمهوری اسلامی ایران جا افتاده است که سرمنشا ترس، رعب و وحشت تمامی قدرت‌های رقیب ایران باورهای دینی، فکری و ولایت‌مداری مردم این کشور است.
کد خبر: ۹۱۳۴۹۲۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

بالندگی در سایه سار درخت تنومند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سالروز شهادت استاد و علامه شهید مرتضی مطهری در سپاه به اسم هفته عقیدتی و سیاسی نامگذاری شده است، با عبور از نسبتهای زیبایی که بین این اسم و مسمی برقرار است، باید بدانیم که فلسفه وجود دو رکن اساسی در سپاه به نام "عقیدتی" و "سیاسی" چیست و این دو رکن از چه اهمیت و کارکردی در این جبهه انقلابی برخوردار هستند.

باتوجه به اینکه وظیفه دفاع از کشور در برابر تهاجمات بیگانگان بر عهده مجموعه‌هایی در کشور قرار داده شده، سپاه نیز در کنار این مجموعه‌ها من جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌گام و هم‌قدم برای دست‌یابی به اهداف والا در برابر دشمن و چیره شدن بر نیروهای معاند یک سری وظایف و مسئولیت‌هایی دارد که تمامی این وظایف می‌بایستی در چارچوب معین و با برنامه‌های از پیش تعیین شده پیش رود.

سپاه به عنوان یکی از بازوان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تا به اکنون همانند ارتش و مجموعه‌های دفاعی سایر کشورها به تربیت نیروهای نظامی و دفاعی مشغول بوده است که در این مسیر آموزش بر پایه مهارت‌های تخصصی دفاعی و نظامی روز دنیا، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده به گونه‌ای که در هر بار رویارویی سپاه و ارتش با متجاوزان، طرف غالب، نیروهای نظامی ما بوده است.

تسلط بر مسائل عقیدتی و سیاسی اقتضای حال حاضر 

شاید توجه به این موضوع که سپاه زائیده و فرزند انقلاب اسلامی است، فهم مسائل مربوط به حوزه عقیدتی و سیاسی را برای ما آسان‌تر کند، چرا که انقلاب که با اراده الهی پیروز شد از همان ابتدا تا به اکنون مورد تهدید داخلی و خارجی قرار گرفته است که در همان سالهای اولیه رخداد انقلاب تعدادی از فرزندان همین انقلاب نهایتا تصمیم گرفتند تا در قالب جمعی سازمان یافته از انقلاب در برابر تهدیدات نیروهای بیگانه محافظت کنند.

از آنجایی که در زمان تاسیس سپاه دو موضوع مهم "هدف از تاسیس سپاه" و "بکارگیری نیروهای سپاهی معتقد به آموزه‌های دینی" برای پاسداران و مسئولان، مسلم و قطعی بود لیک از همان ابتدا دوره‌های عقیدتی برای تعمیق و تحکیم هرچه بیشتر آموزه‌های دینی در مراکز سپاه دایر شد تا این نهاد انقلابی بیشتر در مسیر اسلام و انقلاب گام بردارد.

در جنب مسائل عقیدتی که به خوبی و متناسب با اقتضائات آن ایام پیش می‌رفت، توجه و دقت به مسائل سیاسی و پیگیری آن در سپاه آغاز شد و با آشکار شدن برخی رخدادها ضرورت آگاهی سیاسی بیش از پیش در میان نیروهای سپاهی احساس می‌شد، چرا که در آن زمان داشته‌ها و آگاهی‌های سیاسی مردم به صورت کلی مطرح بود و هیچ کس بخاطر شرایط موجود سعی در پیگیری جزئیات و تفکیکا مسائل سیاسی نداشت.

کم کم پس از طرح مسئله عقیدتی، مسائل سیاسی نیز در سپاه مطرح شد که پس از فراگیری سیاست‌های داخلی و آشنایی کامل با جزئیات و کلیات توجه به مسائل سیاسی خارجی به ویژه با شروع جنگ تحمیلی بیشتر گردید.

از همان آغاز فعالیت سپاه پاسداران، باور متولیان سپاه بر آن بود که تدین و معنویت باید رکن و عنصر اساسی را در ساختار سپاه تشکیل دهد، از همین رو از بدو تاسیس آموزش عقیدتی و سیاسی به عنوان یکی از ارکان حیاتی سپاه در جهت حفظ، توسعه و تعمیق دانش و بینش عقیدتی سیاسی کارکنان سپاه و نیز تعالی سازمان در ساختار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش‌بینی شد.

بالاخره تمامی این اقدامات و اصلاحات صورت گرفت تا سپاه، این جبهه انقلابی و بازوی نیرومند جمهوری اسلامی ایران بتواند امروز سبب اصلی رعب و وحشت تمامی دشمنان اسلام و مسلمانان در جهان گشته و توطئه‌های دشمن را بِن کل از بُن و ریشه تضعیف سازد.

"تزکیه" و "تعلیم" باید سرلوحه مربیان و عالمان باشد

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی و سیاسی سپاه گفت: باتوجه به اینکه یک هفته در سال با عنوان هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه کشور نامگذاری شده و گرامی داشته می‌شود باید نسبت به تعیین اهداف تعلیم و تربیت نه تنها در طول این یک هفته بلکه در طول سال و سالیان توجه کافی داشت تا بتوان مسیر درست منطبق بر آموزه‌های دینی را پیمود.

حجت‌الاسلام میثم فیاضی با بیان اینکه حرکت در مسیر عقیدتی و سیاسی ضرورت و اقتضای حال‌حاضر جامعه است، اضافه کرد: مربیان و معلمان معاصر باید به خوبی بدانند که حرکت در مسیری غیر مسیر عقیدتی و سیاسی بی‌شک اگر به ضرر جامعه نباشد به نفع جامعه نیز نخواهد بود، چرا که امروز فراگیری اصول این دو مهم برای بالندگی هر چه بیشتر جامعه نیازی اساسی است.

وی تزکیه و تعلیم را همچون دو بال برای بالندگی بشر در طول تاریخ دانست و اظهار داشت: تزکیه و تعلیم همچون دو بالی برای پرواز و پیمودن مسیر سعادت می‌باشد که از زمان حضرت آدم تا حضرت خاتم بعنوان یک ضرورت از آنها یاد شده و امروز ما می‌بینیم که جامعه ما به جهت شرایط موجود به چه اندازه‌ای به این دو مهم نیازمند هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس(ع) استان استقلال و هویت ایران متاثر از  اندیشه شهدا در تبعیت از فرمان رهبر انقلاب دانست و افزود: این شهدا بودند که با ایثار خود هر گونه دشمنی را از کشور دفع کردند و سبب شدند تا امروز ما بتوانیم از پشت تمامی تریبون‌های اجتماعی، فرهنگی، عقیدتی و سیاسی به گوش جهانیان برسانیم که ایران و ایرانی هرگز تن به نابودی نخواهد داد.

ارکانی که سپاه را به یک تهدید بزرگ برای دشمن تبدیل کرده است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان اردبیل با اشاره به اینکه سپاه پاسداران با سه رکن اساسی انقلابی‌گری، اخلاص معنوی و شجاعت توانسته است به مدت چهل سال در برابر هرگونه تهاجم و تعدی ایستادگی و مقاومت کند، اظهار داشت: حرکت سپاه یک حرکت جهادی است و این نهاد انقلابی توانسته با روحیه مقاومت و ایستادگی نقشه‌های پلید و شوم دشمنان ایران اسلامی را در منطقه با شکست مواجه کند.

حجت‌الاسلام عزیزالله عابدی ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و هفته معلم بیان کرد: تفکر شهید مطهری در بحث ایمان، عقیده، جهاد و آموزه‌های دینی دارای ایدئولوژی استواری بود که بهتر است جوانان در مسیرهای مختلف زندگی این اسوه کامل انسانیت را سرلوحه انجام امور خود قرار دهند.

وی هفته عقیدتی سیاسی سپاه را فرصت مناسبی برای گسترش تفکر دینی، انقلابی و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه دانست و افزود: بی‌شک ترویج فرهنگ اسلامی با روش‌های مناسب و همچنین تبعیت از دو رکن مهم عقیدتی و سیاسی سبب احیا و گسترش تفکر دینی، انقلابی و اعتقادی در جامعه شده که نهایتا تمامی اینها سبب سرزندگی دین مبین اسلام و سعادت جامعه بشریت خواهد شد.

بصیرت‌افزایی سیاسی اصلی‌ترین وظیفه ماست

مسئول معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان تاسیس یک ساختار و شاکله‌ای برای خود ترسیم کرد تا همواره در جهت پربارسازی اهداف و نهایتا مسجل کردن پیروزی انقلاب به سمت جلو گام بردارد که خوشبختانه به لطف و اراده الهی امروز سپاه توانسته با بکارگیری تمام توان خود در همین مسیر درست حرکت کند.

سرهنگ پاسدار محسن عالیش‌زاده با بیان اینکه توانایی‌های انسان می‌بایست در راستای بالندگی و پرتو نظام بکارگیری شود، افزود: نظر به اینکه توانمندی و توانایی‌های انسان می‌تواند در راستای پرتو نظام و برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی صحیح به فعالیت درآید سپاه پاسداران نیز توانسته در طول سالهای متمادی با بهره‌مندی صحیح از دانش و توانایی انسان‌های فرزانه بی‌شماری در بحث آموزشی و عقیدتی موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: بی‌شک نقش والا و برجسته آموزش‌های عقیدتی سیاسی در نشر فرهنگ دینی و معارف اسلامی و نیز تقویت مبانی اعتقادی از منظر و دید هیچ یکی از دشمنان به دور و پنهان نیست و امروز ما مفتخریم که در چنین جبهه‌ای در خدمت مردمی انقلابی هستیم.

استفاده از اندیشه‌های شهید مطهری در جنگ نرم فرهنگی باید در وهله نخست در دستور کار قرار گیرد

حجت الاسلام حسین نوری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اردبیل بعد از ظهر امروز در یادواره شهدای فرهنگیان اظهار داشت: وظیفه فرهنگیان انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است که در این زمینه پاسداشت ارزشها و آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی برای ما اولویت اساسی و مهم است که باید این امر در جامعه نهادینه شود.

وی بیان کرد: استفاده از اندیشه‌های شهید مطهری در جنگ نرم فرهنگی باید در وهله نخست در دستور کار قرار گیرد که باید معلمان از اندیشه والای شهید مرتضی مطهری استفاده کنند و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در کلاسهای درس به دانش آموزان رسالت و وظیفه مسئولان و مربیان آموزشی است.

نوری بیان کرد: هدایتگری وظیفه معلمان است و در این زمینه معلمان باید بهره گیری از راه شهدای والامقام و ادامه راه آنان در این زمینه موفق عمل کرده و به تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

وی تصریح کرد: امنیت کشور را مدیون خون پاک شهدای والامقام هستیم و هر چه داریم در این زمینه به خاطر خون پاک شهدای والامقام به دست آمده است که این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اردبیل بیان کرد: یادواره های شهدای والامقام مهمترین فرصت برای ما است که باید برگزاری یادواره های شهدای والامقام را تبیین کرده و به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم که این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است.

برنامه‌های گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در اردبیل

غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری مراسم گرامیداشت این هفته با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف دولتی، برگزاری جلسات گرامیداشت سالروز شهید مطهری، برگزاری نشست‌های سیاسی برای حلقه‌های صالحین، برگزاری نشست‌های حکمت مطهر از مهم‌‌ترین برنامه‌های هفته عقیدتی و سیاسی در اردبیل بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای همیشه حاضر در صحنه انقلاب امروز به برکت و در سایه‌سار انقلاب اسلامی به چنان درجه‌ای از بالندگی رسیده است که تمام دشمنان و نیروهای معاند انقلاب اسلامی حتی از بردن نام این نهاد واهمه و بیم دارند.

خوشبختانه امروز نیز روند بازآفرینی در حوزه مسائل عقیدتی سیاسی در بطن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد، و شاهد هستیم که سپاه پاسداران تا به حال تحولات و موفقیتهای مبارکی را به دست آورده و توانسته با روز نشان کردن آموزش‌ها در حوزه عقیدتی و سیاسی در ابعاد تحلیلی و دانش‌افزایی نیروهای جوان را از این حیث به مرتبه‌ای برساند که بتوانند نمونه شایسته‌ای در عرصه آگاهی، جهاد و شهادت باشند.

در حقیقت وجود دو مجموعه عقیدتی و سیاسی در سپاه ضمن آنکه مانع نفوذ افکار منحرف و آلوده به این مجموعه انقلابی می‌شود، به شکل لحظه‌ای نیروهای سپاه را برای تشخیص تحرکات و تدارکات دشمن و واکنش بهنگام و مناسب نیز آماده نگه داشته است.

گزارش از: نوشین سلامت

ارسال نظرات