خبرهای داغ:
برگزار شد:

اولین نشست کار گروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق و آب و فاضلاب در استان قزوین

اولین نشست کار گروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق و آب و فاضلاب در استان قزوین با حضور استاندار، معاون عمرانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار گردید.
کد خبر: ۹۱۳۴۷۵۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، عبد المحمد زاهدی استاندار قزوین در این جلسه اظهار کرد: باید در بحث بحران موضوع پیش بینی و پیش گیری را جدی بگیریم چرا که سبب جلوگیری از خسارات و آسیب ها می شود.

 استاندار قزوین با اشاره به اهداف تشکیل این کار گروه عنوان کرد: با توجه به وجود نقاط سیل خیز متعدد در سطح استان، همه ساله این استان در اثر وقوع بارش ها با بروز سیلاب رو به رو می باشد و به همین جهت باید تدابیر پیشگیرانه برای کاهش خطرات ناشی از سیل اتخاذ گردد.

زاهدی  بر لزوم اخذ استعلام کلیه دستگاهها از شرکت آب منطقه ای در خصوص میزان حدود بستر و حریم رودخانه ها تأکید کرد.

وی افزود: طرحهای عمرانی در دست اجرا که شرایط عبور ایمن سیلاب در آنها پیش بینی نشده است، باید تا لحاظ شدن کلیه موارد فنی مربوط به بستر و حریم رودخانه در آنها متوقف گردند. در خصوص طرحهایی که در گذشته انجام شده و در حال حاضر امکان احیاء دوباره رودخانه در آنها وجود ندارد، می بایست طرحهای کنترل سیلاب در محدوده بالادست آنها اجرا گردد و ایمنی شهرها و روستاها در برابر سیلاب تأمین شود.

مهندس فرخزاد معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری نیز با پیشنهاد این موضوع که امسال را می توان سال نهضت بازگشایی مسیل ها و رودخانه ها نامگذاری نمود اذعان کرد: در صورتیکه دستگاههای اجرایی به اخطارهای صادر شده توجه ای نکرده و حریم و بستر رودخانه ها را تصرف کرده باشند بدون هیچگونه اغماض و چشم پوشی با آنها برخورد خواهد شد.

مهندس پویا مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته این شرکت در راستای امور سیل و مخاطرات دریایی، برق و آب و فاضلاب استان عنوان داشت: رودخانه­ها و مسیلها عمده­ترین شاهرگ­های تامین آب و تغذیه آبخوان دشت­ها می­باشند و هر گونه دخل و تصرف در حریم و بستر آنها صدمات جبران ناپذیری به منابع آب وارد می­کند.

مهندس پویا تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران در شرکت آب منطقه ای قزوین با حضور معاونین، مدیران و کارشناسان شرکت، اطلاع رسانی کامل به مردم استان از طریق صدا و سیمای استان، جراید و روزنامه های کثیرالانتشار، بررسی کلیه نقاط حادثه خیز استان، لایروبی کلیه پل ها و کالورتها با هماهنگی شهرداری و سایر ارگان های ذیربط، رسیدگی سریع به وضعیت تأسیسات آبی در حال بهره برداری به ویژه سد زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین و اقدام سریع در راستای حفاظت از تأسیسات احداث شده و در حال احداث سدهای در حال اجرای نهب و بالاخانلو را از مهمترین اقدمات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای قزوین پیش از وقوع سیلاب های اخیر برشمرد.

 پویا با اشاره به تصرفات حریم و بستر رودخانه های استان قزوین که امروز در کنار زمین خواری شیوع پیدا کرده است و پدیده رودخانه خواری را بوجود آورده مطرح کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها باعث ایجاد تغییرات گسترده در ریخت و وضعیت هندسی رودخانه ها می گردد و به دنبال این تغییرات در هنگام وقوع سیلاب، جریانات سیلابی از مجرای رودخانه خارج و اراضی اطراف آن را در بر می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به طول 2700 کیلومتری رودخانه ها در سطح استان بیان کرد: در سال گذشته بیش از 16 هکتار از تصرفات رودخانه ها آزاد سازی شده و تا کنون بیش از 1200 کیلومتر نیز نقشه برداری شده است اما در این میان بزرگترین معضل کمبود اعتبارات مورد نیاز است که در صورت تخصیص ضمن تکمیل عملیات نقشه برداری، مطالعات مربوط به تعیین حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها، آزاد سازی تصرفات باقی مانده و شناسایی و رعایت حریم بستر رودخانه ها با سرعت بیشتری پیگیری و اجرایی خواهد شد.

در پایان این نشست حاضرین در جلسه نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.

1004/د30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها