خبرهای داغ:
به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان
کتاب (گیاهان در آینه احادیث و روایات) به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان و با هدف گردآوری و ارائه احادیث و روایاتی که بیانگر نقش گیاهان در کلام اهل بیت (ع) هستند، منتشر شد.
کد خبر: ۹۱۳۴۶۸۹
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کتاب ( گیاهان در آینه احادیث و روایات) منتشر شد 
 به گزارش سازمان بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری؛ کتاب (گیاهان در آینه احادیث و روایات) نوشته ابراهیم آذرپور، نریمان بابائی سبزیکار لنگرودی، محمد درویشی و حمیدرضا بزرگی، به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان منتشر شد.

دکتر ابراهیم آذرپور سرپرست گروه نویسندگان این کتاب در گفت و گو با بسیج علمی در گیلان تصریح کرد: گیاهان ذکر شده در روایات و احادیث هم از نظر خواص و کاربرد و هم از جهت اشاره به رویدادها و وقایعی که همراه با نام این گیاهان آمده از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نام این گیاهان در کلام اهل بیت (ع) راه یافته حفظ این نام ها به طور ابدی تضمین شده و شناخت آنها برای درک بسیاری از آیات قرآن و کلام اهل بیت (ع) لازم است.

آذرپور با بیان این موضوع که ائمه معصومین (ع) برای مراتب تکامل بشر روش های خاصی ارائه کرده اند، افزود: آنان که بر سر سفره علم و هدایت ائمه معصومین (ع) قرار می گیرند، می توانند این روش های خاص را در زندگی خود پیاده کنند و روح، روان، جسم و جان خود را با قرآن سیراب سازند.

وی یکی از منابع مهم و ارزشمندی که راهنمای بشر در حفظ سلامت و درمان بیماری ها بوده و نیازمند توجه ویژه است را منابع دینی و مذهبی و به خصوص مراجع مهم دین مبین اسلام دانست و گفت: از آنجا که این منابع و مراجع برگرفته از کلام خداوند متعال، پیامبران و امامان عظیم الشان هستند، از پایه های استوار برخوردارند.

آذرپور با بیان این که درک بیشتر این منابع و مراجع و دستیابی به مفاهیم عمیق آنها در زمینه سلامتی می تواند راهگشای تلاش در ارتقای سلامت و درمان بیماری ها باشد، افزود: برخي از دانشمندان بر اين باورند كه علم طب، مبدأ الهي دارد و متكي به وحي است.

وی در ادامه به پیوند ناگسستنی علم و دین اشاره و تصریح کرد: سرآغاز علم طب، آموزه هاي وحي بوده و تجربه دانشمندان نيز بدان افزوده است و اين دانش به تدريج گسترده تر خواهد شد.

آذرپور خاطرنشان کرد: در این کتاب احادیث و روایاتی که به نحوي بیانگر نقش گیاهان معجزه گر در کلام اهل بیت (ع) هستند، مورد بررسی قرار گرفته اند.

در بخش پیشگفتار این کتاب می خوانید: «تشویق و امر به دانش اندوزی مهم ترین عامل پیشرفت علمی مسلمانان بوده که به روشنی در آیات نورانی قرآن کریم و فرموده های گهربار پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) قابل مشاهده است. دعوت به تفکر و تدبر در اسرار عالم و اشاره به مقام برتر عالمان، همواره مسلمانان را برای کسب دانش و علوم روزگار خویش ترغیب می نمود و به این ترتیب در گذر زمان، خیزش علمی در قلمرو اسلام، دست کم از پایان فتوح مسلمانان تا قرن هفتم هجری، آنان را در بسیاری از شاخه های علوم همچون نجوم، ریاضیات، هندسه، منطق، جغرافیا، تاریخ، فیزیک، شیمی، فلسفه و کلام و ادب و بلاغت پیشاهنگ قافله علم جهان ساخت.

در میان این گستره عظیم علمی، افزون بر «علم الادیان»، «علم الابدان» نیز جایگاه خاصی داشت؛ زیرا تعالیم اسلامی نه تنها جسم و نیازهای آن را نفی نمی کند، بلکه سلامت جسم را زمینه ای برای زندگی رستگارانه می داند. طب اسلامی در درمان جسم، افزون بر توجهی که به نیازهای مادی انسان دارد، ناظر بر تاثیرات دوسویه روح و جسم بر یکدیگر است؛ به همین سبب پیامبر (ص)، امت خویش را به درمان و مداوا فرمان داده و فرموده است: «تداووا فان ا... (عزوجل) لم ینزل داء الا و انزل له شفاءً»: درمان کنید که هم آن کس که درد را فرو فرستاد، درمانش را نیز فرو فرستاد.

در تفکر اسلامی، انسان از سویی به عنوان جزئی از عالم هستی با طبیعت پیوند می یابد و از سوی دیگر بر عناصر هستی برتری دارد و از آنها فراتر است. گویی هر چه در عالم هست در وجود انسان نهفته است. از گذرگاه چنین اندیشه ای می توان شرحی بر پیوند شگفت انگیز میان عناصر طبیعت و تندرستی انسان یافت. جسم و روح انسان از برکت هماهنگی با ساختار طبیعت، از حیاتی سالم بهره مند خواهند شد. بر این اساس، پایه های طب اسلامی بر زیربنای استوار حکمت نهاده شده است.»

گفتنی است کتاب حاضر به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان در 106 صفحه تهیه شده و از سوی انتشارات راز نهان منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات