۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت متفکر و فیلسوف عالی مقام و استادفرزانه شهید مرتضی مطهری و روز معلم است روزی که یادآور جایگاه والای علم و معرفت و مقام والای استاد و معلم در جامعه است.
کد خبر: ۹۱۳۴۱۱۴
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

م مثل معلم...

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از خبرگزاری فارس اردبیل،

‌آ مثل آب .....ب مثل بابا
همه‌ی این کلمات یادآور روزهای زیبا و به یاد ماندنی مدرسه‌مان است روزهایی که به شوق باسواد شدن هر روز به مدرسه می‌رفتیم، پشت میز مدرسه و در کلاس درس می‌نشستیم و با تمام ذوقمان حرف‌های او را گوش می‌دادیم او نیز با تمام علاقه، صبر و حوصله و با تمام توان آنچه را که باید یاد می‌گرفتیم به ما می‌آموخت.

روزهای پایانی سال بود الفبا را تا حرف«م» خوانده بودیم در کلاس درس سخن از حرف«م» بود، او جلوی تخته سیاه همیشگی ایستاد و پس از نوشتن «م» روی تخته رو به ما کرد و پرسید: «بچه‌ها کی می‌تونه بگه م مثل؟»
هریک از بچه‌ها جواب دادند، یکی گفت میم مثل مادر...
دیگری گفت میم مثل مربا ...
یکی گفت میم مثل مدرسه...
نوبت به من رسید من هم ایستادم و پاسخ دادم: خانم اجازه میم مثل شما مثل معلم...

به راستی در پشت این چهار حرف کلمه معلم هزاران حرف ایستاده است، هزاران کار، هزاران گذشت و هزاران سختی که به عشق آموختن تحمل می‌کند و از آن حرفه‌ای که انتخاب کرده لذت می‌برد‌.

معلم این زیبا‌ترین کلمه روزگار، به راستی به‌خاطر زحمات اوست که ما امروز می‌نویسیم به لطف اوست که ما امروز صاحب شغل هستیم و می‌توانیم به راحتی بخوانیم و به راحتی در جهان امروز با یکدیگر در ارتباط باشیم.

هر روز صبح در کنار تخته سیاه که می‌ایستد و انگشت اشاره اش را به سمت خورشید نشانه می‌رود و می‌گوید: «فرزندم! دو راه در پیش داری راهی سپید، راهی سیاه، و من آمده ام تا یاری‌ات کنم که به سمت پرتگاه تاریک نلغزی و با تمام توان تلاش کنم تا تو را چون دُری گران‌بها و ارزشمند به جامعه تحویل دهم.»

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر و توانمندی است، معلمی عشق به کودکان و نوجوانانی است که پای تعلیم و تربیت استاد می‌نشینند و یک روز فردی لایق و مفید برای جامعه می‌شوند.

روز معلم مناسبت ارزشمندی برای یادآوری مسؤولیت خطیر فرهنگیان در امر تعلیم و تربیت است و این مهم، بیانگر اهمیت ویژه مقام معلم به عنوان زیر ساخت فرهنگی، تربیتی و علمی جامعه نیز است.

معلمی عشقی پر از صبر می خواهد

مریم حسینی معلم پایه دوم ابتدایی به ما می‌گوید: در سال ۱۳۷۳ وارد آموزش و پرورش شدم و در همان آغاز پایه سخت و حساس اول ابتدایی را برای تدریس انتخاب کردم؛ در پایه اول شاهد کودکانی بودم که با دلی پاک و صاف و همچون فرشته‌ها تنها دغدغه‌شان یادگرفتن کلمه‌ای و به قول خودشان باسواد شدن بود.

او گفت: حالا ۲۷ سال است که هر روز صبح به امید دیدار شاگردان عزیزم بیدار می‌شوم و بیشتر از ۱۵ سال است در پایه دوم ابتدایی تدریس می‌کنم و واقعا از تدریس و شغلم لذت می‌برم.

این معلم ادامه داد: اینکه هر سال با بیش از ۲۵ نفر کودک معصوم و جدید آشنا می‌شوی و یک سال هر روز با آنان زندگی کنی واقعا حس فوق العاده‌ای است و من حتی وقتی به خانه‌ام می‌آیم دغدغه و فکر بچه‌ها را در سرم دارم‌.

حسینی با اشاره به اینکه اگر دوباره به عقب برگردد شغل معلمی را انتخاب می‌کند گفت: از همان دوران دانش آموزی خودم وقتی از من می‌پرسیدند میخواهی چه کاره شوی پاسخ می‌دادم معلم و امروز از اینکه در این شغل حساس هستم خوشحالم و به‌نظرم معلمان جامعه وظیفه خطیری برعهده دارند وظیفه تحویل دادن یک فرد مفید به جامعه که برای پیشرفت خود و جامعه‌اش تلاش کند.

تجلیل از ۴۱۲ معلم اردبیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل مدیر کل آموزش و پرورش اردبیل در ارتباط با برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم اظهار کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته رویکرد آموزش و پرورش، رویکرد مدرسه محور است که در این رویکرد مدیران مدارس با جلب مشارکت تشکل‌های دانش‌آموزی و‌ انجمن‌های اولیاء‌مربیان مراسمات مختلفی را در طی هفته معلم در مدارس ترتیب می‌دهند .

احمد ناصری افزود: در همه شهرستان‌ها، مناطق و نواحی آموزش و پرورش و هم‌چنین مرکز استان یک مراسم بزرگ و خاص برای تجلیل از معلمان برتر و منتخب برگزار می‌شود که قرار بر این است که در این مراسم از ۴۱۲ معلم برگزیده کشوری و همچنین معلم‌های پیشکسوت قدردانی شود.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم بیان کرد: حضور در مزار شهدا به‌ویژه شهدای فرهنگی استان و غبار روبی مزار شهدا، عیادت از معلمان در بستر بیماری و دلجویی از آنان، تجلیل از خانواده‌های معلمان شهید و معلمان ایثارگر از جمله برنامه‌هایی است که برای هفته معلم در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از برگزاری المپیاد ورزشی ویژه فرهنگیان در استان خبرداد و افزود: در این المپیاد ۶۵۰ نفر از فرهنگیان استان شرکت دارند که در رشته‌های مختلف در ۱۰ سالن ورزشی مرکز استان باهم به یک رقابت ورزشی سالم و مهیج می‌پردازند .

وی تصریح کرد: این برنامه برای دومین سال، در اردبیل اجرا می‌شود،که اجرای چنین برنامه‌ای در کشور نیز کم سابقه است.

ناصری گفت: با هماهنگی‌های انجام شده مدیران آموزش و پرورش با ائمه جمعه هر شهرستان، قرار بر این است پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش به مردم شریف و نماز‌گزاران ارائه گردد.

گزارش از: نسیم دانشور

ارسال نظرات
آخرین اخبار