دکتر محمد حسین باقری؛

مفهوم وکالت در کشور ما به فراموشی سپرده شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نشست سوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت؛ در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، هر یک از افراد جامعه می‌توانند در سطوح مختلف کشور، اقدامات متعددی را با در نظر گرفتن اصول نظام مطرح کنند.
کد خبر: ۹۱۳۴۱۰۹
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکترمحمدحسین باقری با اشاره به موضوعات پیرامون مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های مختلفی در رابطه با تاریخ مجالس مختلف در دوران قبل از انقلاب اسلامی، دوران مشروطه و حتی دوران پهلوی دوم انجام شده و البته اسناد حوزه شکل‌گیری مجالس قبل از انقلاب نیز منتشر شده است.

وی به تشکیل مجلس شورای اسلامی در بعد از انقلاب اسلامی و در نظام فعلی اشاره کرد و ابراز داشت: در همه دوره‌های مجلس شورای اسلامی همواره قانون انتخابات موضوع مورد بحث بوده و قانون انتخابات مجلس تا امروز 11 بار اصلاحیه خورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه مفهوم آزادی، عدالت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف جزء آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند که باید عمق پیدا کند گفت: در دوران بعد از انقلاب اسلامی، برگزاری انتخابات شورای شهرها و روستاها یک حرکت و گام برداشتن به سمت جلو بود.

باقری موضوعات افزایش خدمات‌دهی در حوزه مجلس و افزایش سرمایه اجتماعی در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: برگزاری دوره‌های مختلف انتخابات با وجود تمام چالش‌ها اما به نوعی مهر تأیید مردم بر جمهوری اسلامی، داروی بیماری سیاسی شهر و روستا و یک بن‌بست شکنی جهت خروج و کاهش مشکلات است.

وی افزود: برگزاری انتخابات در ایران به دلیل اینکه قانون‌های انتخابات ما دستی بوده همواره مستلزم هزینه‌های بسیاری در چگونگی عملیات هیئت‌های اجرایی و نظارت‌ها می‌شود لذا ضروری است که در مسیر برگزاری انتخابات طرحی را اجرا کنیم که هزینه انتخابات را کاهش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به نکاتی نظیر تمرکز بر جغرافیای منطقه، تمرکز بر جمعیت در یک محیط جغرافیایی، رأی 4 ساله و مخفی بودن رأی مردم در راستای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بنابراین در روند شکل‌دهی مجلس همواره باید به میزان تحقق مردم‌سالاری دینی توجه کرد.

باقری خاطرنشان کرد: ما امروز در عصر دیجیتالی‌شدن قرار داریم و تا 40 سال آینده نیز در این حوزه با اتفاقات و فناوری مختلفی مواجه می‌شویم که این پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن در بخش‌های مختلف با تبعاتی مانند افزایش سرعت انتقال، امکان مشارکت عمیق‌تر مردم در امور و امکان مقایسه شدن بیشتر با دنیای امروز همراه است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای دیجیتالی شدن انتخابات یکی از نکات گریز‌ناپذیری است که به وزارت کشور و شورای نگهبان تحمیل می‌شود عنوان کرد: تعداد دانشگاه‌های ایران از کشوری مانند چین بیشتر است اما امروز مدرک تحصیلی یک ادعا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت افزود: با توجه به اینکه حس نخبگی و دانایی در بین جمعیت تحصیل‌کرده ایرانی افزایش پیدا می‌کند در این راستا توجیه تصمیمات و سیاست‌های حکومت اسلامی مشکل می‌شود اما اهمیت دو چندان پیدا کرده و از سوی دیگر رقابت بر سر مسئولیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

باقری عنوان کرد: بنابراین با توجه به وضعیتی که رقابت بر سر مسئولیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد در این راستا  فضای مجازی نیز عرصه تاخت و تاز شده و در طی فرآیندی مردم دنیا به شکل نیمه آگاهانه با هم ادغام می‌شوند که با افزایش سفرها و افزایش توریست در کشورها همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه ساز و کار مردم سالاری دینی به این معنا بوده که مردم می‌توانند یک نفر را به طور مشخص در راستای اموری که مجلس مصوب می‌کند، انتخاب کنند افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که امروز با آن مواجه هستیم بحث اخلاق انتخاباتی است بنابراین قانون انتخابات ما باید دیجیتالی باشد.

در انتهای نشست، هر یک از اساتید سؤالات و نقد‌های احتمالی به طرح را بیان کردند و دکتر باقری این عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در دفاع از طرح خود آن را ضامن تقویت و تعمیق مردم‌سالاری دینی دانست و ازمشارکت فعالانه اساتید در بحث تشکر کرد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار