خبرهای داغ:
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت؛

تهسیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری واگذار شد/ شرکتهای غیر دانش بنیان هم تسهیلات می گیرند

محمد صادق خیاطیان عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه،اظهار داشت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به صندوق پژوهش و فناوری واگذار شد، همچنین صندوق پژوهش و فناوری به شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان هر دو تسهیلات می دهد.
کد خبر: ۹۱۳۴۰۰۵
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
تهسیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری واگذار شد/ شرکتهای غیر دانش بنیان هم تسهیلات می گیرند 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اصفهان، محمد صادق خیاطیان عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه،اظهار داشت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی  تا سقف 500 میلیون تومان به صندوق پژوهش و فناوری واگذار شد، همچنین صندوق پژوهش و فناوری به شرکتهای دانش بنیان و  غیر دانش بنیان  هر دو تسهیلات می دهد.

 خیاطیان گفت: قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در سال 1382 با هدف حمایت از شرکتهای دانش بنیان، توسعه فناوریهای پیشرفته و تجاری سازی اختراعات تصویب شد.

وی افزود: در ماده  5 این قانون صندوقی بنام صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان برای تامین مالی شرکتهای دانش بنیان پیشنهاد و پیش بینی شد.

خیاطیان با اشاره به این که شکل گیری اولیه صندوق از سال 1390 شروع شد، گفت: اما این صندوق بطور خاص و بصورت عملی و با انتصاب هیات عامل و مدیریت جدید در سال 92 کار خود را شروع کرد.

 

شکل گیری حدود چهارهزار شرکت دانش بنیان در پنج سال

وی ادامه داد: شرکتهای دانش بنیانی که توانستند در کارگروه معاونت علمی و فناوری مجوز بگیرند در فاصله سالهای 92 تا 97 سیر صعودی داشت، بطوری که حدود سه تا چهار هزار شرکت در این پنج سال ایجاد شد.  

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار داشت: این شرکتها مخاطبین اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی بودند، و طبیعتا  صندوق هم بواسطه تعداد زیاد مراجعه کننده گان مکانیسم هایی ایجاد  کرد تا  پاسخگو به نیازهای این شرکتها باشد و ما موفق شدیم ظرفیتهای خوبی ایجاد کنیم.

 

تقاضا تسهیلات شرکتهای دانش بنیان در سال 97 کاهش یافت

وی با بیان این که عمده خدمات تا سال 97 تسهیلات بود، خاطرنشان کرد: از سال 97 موج مراجعه شرکتهای دانش بنیان به صندوق به دو دلیل کم شد، کارگروه مستقر در معاونت علمی و فناوری یک تعداد از شرکتها را از صلاحیت دانش بنیانی خارج کرد، همچنین تعدادی از شرکتها یکبار تسهیلات دریافت کرده بودند.

خیاطیان با بیان این که این موضوع فرصتی ایجاد کرد که صندوق بتواند ابزارهای جدید و خدمات جدیدی ارائه کند، افزود: همچنین در مهرماه 97یک تغییر مدیریتی در صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق افتاد، و رئیس و اعضا هیات عامل از سوی رییس جمهور منصوب و تغییر کرد، و اساسا رویکردی جدیدی در صندوق اتفاق افتاد، سیاستها و رویه ها و خط مشی های جدید متناسب با نوع نیاز در دستور کار قرار گرفت تا ابزارهای جدیدی که متناسب با نیاز شرکتها است ایجاد شود.

 

 چهار نوع  اصلی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی

وی ادامه داد: از نظر دستاوردی انواع خدمات صندوق بر حسب قانون، آیین نامه های اجرایی دولت و اساس نامه صندوق در چهار دسته می تواند تقسیم بندی شود.

 عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، بیان داشت: مهمترین خدمات صندوق در گذشته و حال تسهیلات بوده و انواع تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان ارائه  شده است، همچنان هم بعنوان یک خدمت خیلی مهم می باشد.

وی افزود: ضمانت نامه  دومین ابزار  برای خدمات دهی است و امیدواریم عملکرد ما در این زمینه و با توجه به نیاز شرکتها توسعه پیدا کند.

خیاطیان گفت: سرمایه گذاری نیز یکی دیگر از ابزارها محسوب می شود، که متاسفانه در دوره گذشته  بخوبی مورد توجه نبوده است، اما در صندوق با تعاریف و رویه ها، مدلهای جدیدی که ایجاد شده، موضوع سرمایه گذاری در این دوره به موضوع اول صندوق تبدیل می شود،  این موضوع با توجه به نیاز کشور و الگویی که معمولا برای شرکتهای فناور و دانش بنیان مرسوم است قویا دنبال می شود.

وی گفت: یکی دیگر از ابزارها توانمند سازی می باشد و تا الان صندوق رویه های مختلفی را داشته و موضوعات مختلفی از آموزشهای عمومی تا تخصص، شرکت در نمایشگاهها را شامل شده و همه بصورت خدمات وتسهیلات بلاعوض در اختیار شرکتها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این دوره خیلی موضوعی، هدفمند و ماموریت محور، توانمندسازی شرکتها دانش بنیان دنبال می شود، آموزشها تخصصی تر خواهد شد ، معاونت علمی فناوری آموزشهای عمومی را ارائه می کند، صندوق عهده دار آموزشهای تخصصی آن هم از جنس مالی و تامین مالی می باشد، توسعه بازار هم مورد توجه است و بشدت پیگیری می شود که خدمات مناسب را استفاده کنیم. 

خیاطیان بیان داشت: از دیگر ابزارهای مهم در توانمندسازی، گرفتن گواهینامه ها و مجوزهای داخلی و یا خارجی برای بسیاری از محصولات است که صندوق آن را مورد توجه خاصی قرار  داده است.

وی افزود: شرکت در نمایشگاههای بین المللی برای عرضه محصولات، ثبت پتنت داخلی و هم بین المللی هم از دیگر خدمات در توانمند سازی هستند.

 

خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری واگذار شد

 عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، خبرداد: تا قبل از این اغلب خدمات از طریق خود صندوق بوده، اما خوشبختانه در قانون یک ابزار یا همکار خیلی خوب تحت عنوان صندوقهای پژوهش و فناوری پیش بینی شده بود که به حسب قانون برنامه سوم شکل گیری اولیه آغازشد در برنامه چهارم تکرار شد و اجازه داده شد این صندوقها ایجاد شود، دبیرخانه آن در برنامه سوم و چهارم وزارت علوم بود که حدود 18 صندوق توانسته بودند مجوز تشکیل بگیرند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، ادامه داد: البته در برنامه پنجم بخاطر این که غفلت شده بود درخواست جدیدی پاسخ داده نشد و صندوق جدیدی ایجاد نشد، اما خیلی ها پیگیر بودند این ظرفیت استفاده شود که خوشبختانه در قانون رفع موانع تولید در ماده 44 اجازه ایجاد صندوقهای پژوهش و فناوری و مشارکت دولت در آن پیش بینی شد و دبیرخانه آن به صندوق نوآوری و شکوفایی واگذار شد.

خیاطیان گفت: صندوق پژوهش و فناوری تحت کارگروهی به ریاست وزارت علوم و عضویت نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی، وزارتخانهایی مانند اقتصاد، کشاورزی، ICT، و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و  این کار گروه وظیفه ایجاد، هدایت، نظارت و لغو مجوز صندوقها را بر عهده دارد.  

 

پنج درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوقهای پژوهش و فناوری  داده می شود

وی خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان هم اشاره شده که صندوق نوآوری و شکوفایی باید 5 درصد از منابع خودش را به صندوقهای پژوهش و فناوری ارائه کند، اما این موضوع تا حدود خیلی زیادی مغفول بود، در این دوره این ظرفیت بسیارمغتنم شمرده شد.

 مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان که به نوعی عدد درخواستی آنها عدد بزرگی نبود ساز و کار پیچیده و افراد زیادی را درگیر کرده بود، این تقاضاهای زیر 500 میلیون تومان به صندوق پژوهش و فناوری واگذار و عملا آنها همکاران اصلی ما برای حمایت شرکتهای دانش بنیان در سطح استانها  شدند که صندوق پژوهش و فناوری اصفهان یکی از آنهاست.

 

صندوق پژوهش و فناوری شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان را تسهیلات می دهد

وی گفت: نوع همکاری صندوق پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی، در قالب تسهیلاتی است که صندوق نوآوری شکوفایی به صندوق پژوهش فناوری با نرخ سود پایین می دهد و تشویقی هم هست، آنها مجازند به شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان از تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می گیرد خدمات ارائه کنند.  

خیاطیان تاکید کرد: برای نمونه تسهیلاتی در اختیاریک صندوق پژوهش و فناوری با نرخ ده درصد  قرار می گیرد و صندوق مجاز است از صفر تا 18 درصد به شرکتها تسهیلات بدهند، ممنوعیت غیر دانش بنیانی هم ندارد مشوق هم  دارد همچنین هر عددی که نرخ تسهیلات باشد صندوق نوآوری و شکوفایی 4 درصد مشوق می دهد اگر در تضامین هم سبکتر بگیرند نرخ تسهیلات متفاوت می شود.

 وی گفت: یک بحث دیگر خط اعتباری و از طریق صندوقها پزوهش و فناوری از منابع صندوق نوآوری شکوفایی است، شرکتهای دانش بنیانی که تقاضای زیر 500 میلیون تومان دارد صندوق پژوهش فناوری تقاضا را می گیرد بررسی و فقط از منابع صندوق استفاده می کند.

 

صندوقهای پژوهش و فناوری با اعتبار بالاتر منابع بیشتری می گیرد  

وی گفت: حد اعتباری پژوهش و فناوری با فرمولی مشخص می شود، که طبق این فرمول تا 9 برابر می تواند اعتبار یک صندوق نزد صندوق نوآوری و شکوفایی باشد،  این ظرفیت خیلی بزرگی را  برای استانها ایجاد می کند و به همه نهادهای استانی در حوزه های علمی، فناوری، صنعتی توصیه می شود در افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری مشارکت کنند چون هر چه سرمایه افزایش یابد منابعی که در اختیارش قرار می دهیم افزایش می یابد.

خیاطیان بیان داشت: در حوزه سرمایه گذاری هم بسیار جدی پیگیر هستیم اما مشارکت مستقیم نداریم و از طریق عاملین از جمله  صندوق پژوهش و فناوری پیگیری می شود و چنانچه صندوق پژوهش و فناوری طرحهای کارآمدی ارائه کند تا چهار برابر سرمایه گذاری خواهیم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار