عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فعال انقلابی باید اهل تدبر و آینده‌نگر باشد تا بتواند در تحقق اهداف بلند انقلاب به صورت نظام مندنقش آفرینی کند.
کد خبر: ۹۱۳۳۸۷۹
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «رسالت ما در گام دوم انقلاب» با موضوع هم‌اندیشی فعالان انقلابی عرصۀ تعلیم و تربیت با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام حسین سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، محمد آزین مدیر عامل موسسه تعلیم و تربیت برهان، امیرعلی نعمت‌اللهی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش، جمیله علم الهدی رئیس کمسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن ملکی رئیس بسیج استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در این نشست طی سخنانی گفت: نخستین ویژگی یک فعال انقلابی تلاش برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. یک فعال انقلابی باید اهل تدبر و آینده‌نگر باشد تا از این طریق بتواند در تحقق اهداف بلند انقلاب به صورت نظام مندنقش آفرینی کند.

وی با اشاره به لزوم شناخت کامل از جریان انقلاب توسط فعالان انقلابی افزود: گاهی اوقات در کشور فعالیت‌هایی دربارۀ انقلاب صورت می‌گیرد اما شناخت کافی و درستی از جریان انقلاب برایشان ندارند، بلکه باید نوع نگاه به ماجرای انقلاب طوری باشد که امام خمینی (ره) فرمود، انقلاب اسلامی؛ انقلابی که آرزوی انبیای الهی بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چتر گسترده‌ای را برای فعالان انقلابی که دغدغه پیشرفت انقلاب را دارند، باز کرد. ما باید شیفتۀ انقلاب باشیم نه شیفتۀ قدرت، این یکی از شاخصه‌های مهم فعالان انقلابی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ذوعلم تصریح کرد: اگر جامعه‌‏ای درصدد رشد و تعالی است، باید امر مهمی همچون تعلیم و تربیت را در اولویت خود قرار دهد، در این عرصه بانوان نقش بسیار اثرگذاری آن هم در حوزۀ تربیت نیروهای انقلابی برعهده دارند که این خود جهادی بزرگ به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مدت‌هاست که موضوع سند 2030 مطرح شده و بحث بسیاری حول آن صورت گرفته است، اما تاکنون نه در عرصۀ فعالان رسمی تعلیم و تربیت و در عرصۀ عمومی تعلیم و تربیت اثر پژوهشی و قوی که لایه‌های مختلف این طرح را به نمایش بگذارد، تولید نشده است که امیدواریم این نشست آغازی برای این امر مهم باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گفت: بی تردید بزرگانی همچون آیت‌الله شهید مطهری چهره برجسته فعال انقلابی و پیشتاز و مجاهد در عرصۀ تعلیم و تربیت بوده است که باید از این شخصیت ها الگوبرداری شود.

حسن ملکی رئیس بسیج استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی سخنرانی بعدی این نشست با اشاره به لزوم شناخت و فهم دقیق بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه مشابه فرمان امیر‏المؤمنین (ع) به مالک اشتر است، در واقع وقتی این دو را با هم بررسی می‌‌کنیم ماهیت بیانیه گام دوم را در این نامه مولا علی (ع) می‌بینیم.

وی افزود: این بیانیه ابلاغی مدیریتی به تمام مدیران و مسئولان در رده‌های مختلف است، رهبر انقلاب به طور کامل در جریان انقلاب بوده و در این عرصه رشد کرده است، لذا این بیانیه ایشان یک جمع‌بندی حکیمانه و راهبردی از دوران انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید

وی یادآور شد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَیْنَ و فی اَیْنَ وَ اِلی اَیْنَ؛ خدا رحمت کند آن کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود». بیانیه گام دوم انقلاب به نوعی تأسی از این فرمایش است، در این بیانیه دوران گذشته انقلاب، وضعیت موجود انقلاب و آینده مورد بحث قرار گرفته است. به راستی اگر این سه موضوع به خوبی فهم شود، جامعه با سرت بیشتری به سمت سعادت پیش خواهد رفت.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه این نکته را متذکر شدند که این انقلاب احیارگر مردم بود، لذا باید از این انقلاب و ارزش‌های آن محافظت کرد، روح این بیانیه باید به نظام آموزشی کشور و نظام تعلیم و تربیت ما تسرّی پیدا کند.

جمیله علم الهدی رئیس کمسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی بعدی این نشست نیز گفت: در شرایط امروز عقلانیت و معنویت از هم جدا شده است و در حوزۀ عمل خیلی موفق در پیوند این امر نبوده‌ایم، در حالیکه در تفکر اسلامی این دو با هم استوار است.

وی افزود: به نظر بنده آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب متمرکز است، بحث معنویت و اخلاق است. این موضوع به قدری از اهمیت بالایی برخودار بوده که سایر موضوعات دیگر حول آن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر از برخی دیدگاه‌ها و ارزش‌های امام خمینی (ره) و سلوک رهبر معظم انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌ایم، در حوزۀ تربیت انقلابی دانشگاه‌های کشور اثرگذاری باید و شاید را نداشتند، در دروس معارفی تأثیر چندانی در جامعه نداشته‌ایم، انقلاب هنوز در دانشگاه راه پیدا نکرده، از مدارس آغاز شده اما از همان مدارس نیز خارج شده و حتی از  مساجد و حوزه‌های علمیه نیز خارج شده است و دیگر مساجد ما به کارکردهایی روی آوردند که در دوران انقلاب از آنها عبور کرده بود.

این انقلاب با دست غیبی پیش خواهد رفت، اما این ما هستیم که باید سرعت بگیریم و به تعهدات خود پایبند باشیم، در غیر این صورت مجازاتی سخت گریبان‌مان را خواهد گرفت.

ارسال نظرات