پیشنهاد «دانشجو» برای نمایشگاه کتاب تهران (۹)؛

مجموعه گفتار‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری درباره کتابخوانی را از دست ندهید

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو در ایام ۱۰ روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی ۳۰ کتاب مناسب در موضوعات و بخش‌های مختلف می‌پردازد.
کد خبر: ۹۱۳۳۸۷۲
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ١٠ صبح تا ٢٠ عصر در مصلی تهران برپا خواهد بود که مسلما امسال نیز اقشار مختلف جامعه با هر سطح تحصیلات و پایگاه اجتماعی با حضور در نمایشگاه کتاب تهران به دنبال تهیه کتاب‌های مورد نظر خود خواهد بود.

از آنجا که در نمایشگاه کتاب تهران ۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب در صد‌ها غرفه در مصلی تهران گردهم آمدند مسلما پیدا کردن کتاب‌های مناسب در حوزه‌های مختلف که یکی از دغدغه‌های مهم مخاطبان نمایشگاه به شمار میرود، با این حجم وسیع حضور ناشران، خیلی سخت خواهد بود.

بر همین اساس گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ایام ۱۰ روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی ۳۰ کتاب مناسب در موضوعات و بخش‌های مختلف میپردازد که در این گزارش سه اثر مناسب در موضوعات سینما، شعر و قصه گویی از نظرتان میگذرد.

شب دنیا

روایت‌های داستان‌نویسان ما از دوران دفاع مقدس این سال‌ها به قدری متنوع شده که صرفا در بازه زمانی هشت سال جنگ تحمیلی نمی‌مانند؛ یعنی محتوا را وارد جهان امروز می‌کنند تا مخاطب امروز که نسل جنگ‌ندیده هست را هم با خودشان و اثرشان همراه کنند.

«شب دنیا» نیز از این جنس آثار است؛ این رمان به نوعی بازنگری جنگ در زمان کنونی است و اثرات جنگ تحمیلی در جامعه امروز را به قلم کامران پارسی‌نژاد بررسی کرده و در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است.

پارسی‌نژاد پیش از این درباره این کتاب گفته بود: رمان "شب دنیا" نگاهی به وضعیت دنیا دارد، این تصور وجود دارد که دنیا در فضای شب قرار دارد و نوعی تاریکی در فضای دنیا در سطح جهانی قرار دارد و فضای کلی داستان نیز بر همین منوال پیش می‌رود.

کل داستان به نوعی بازنگری حوادث جنگ است، اما به این معنا هم نیست که داستان تنها در فضای جنگ رخ می‌دهد. شخصیت‌هایی که هر کدام به نوعی در گذشته با جنگ درگیر بوده اند در زمان کنونی طی حادثه‌ای مجبور می‌شوند از طریق ذهنشان به گذشته بروند و رویداد‌های جنگ را مرور کنند. در این اثر خیلی از سوال‌هایی که در دوره جنگ تحمیلی مطرح بود به نوعی از جنبه فلسفی پاسخ داده می‌شود.

نویسنده: کامران پارسی‌نژاد

ناشر: کانون اندیشه جوان

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: ۱۷ غرفه: ۸

چله‌ی تاک

جوان امروز هرچند بی‌علاقه به اشعار کلاسیک نیست و قدمای بی‌بدیل شعر و شاعری ادیات فارسی را فراموش نخواهد کرد، اما به هرحال در جستجوی مضامینی تازه از هم‌نسلان خود است. منظور شاعرانی است که در همین حال و هوا سیر می‌کنند و دغدغه خاص جوان امروز و جامعه حال را دارند.

در همین راستا نیز «چلّه‌ی تاک» نام مجموعه اشعاری‌ست با درون‌مایه عاشقانه از علیرضا بدیع، شاعر جوانی که اشعارش این روز‌ها مورد اقبال مخاطب هم قرار دارد.

این مجموعه تشکیل شده از دو دفتر و دو بخش پایانی که آن دو بخش پایانی گزیده‌هایی هستند از دو دفتر مجزا که پیش از چله‌ی تاک به چاپ رسیده‌اند.

علیرضا بدیع همچنین با قرار دادن یک اثر آیینی دفتر خود را متبرک کرده است؛ کاری که بنا برعقیده برخی اتفاقا عده‌ای از آن ابا می‌ورزند و حتی عده‌ایهم می‌سرایند، اما از عرضه آن اجتناب دارند، اما بدیع جزء آن دسته از شاعرانی ا‌ست که عشق و ارادت خود را به خاندان عشق و پاکی پنهان نمی‌کنند و اگرچه بر شعر خود عنوان نمی‌نهند، اما به صراحت از کلماتی استفاده می‌کنند که شعر را از عنوان بی‌نیاز می‌کنند. «حسین نام نهادند اهل بیت تو را به این دلیل که مصداق «یا و سین» بشوی...»

شاعر: علیرضا بدیع

انتشارات: فصل پنجم

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: ۳۱ غرفه: ۱۱

من و کتاب

کتاب و کتابخوانی اینقدر مهم و جذاب است که حتی باید از دلیل و دلایلش گفت؛ یعنی درباره اینکه چرا و چگونه کتاب بخوانیم، هم کتاب بنویسیم. یکی از مهمترین مراجع در اینباره رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب است که برخی در کتاب «من و کتاب» گرد آمده‌اند.

کتاب «من و کتاب»، مجموعه گفتار‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتاب‌خوانی است که در دیدار‌های مختلف نویسندگان و مسئولان فرهنگی و نیز بازدید‌های ایشان از نمایشگاه‌های کتاب بیان شده است.

این بیانات در شش فصل با عنوان‌های اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، من و کتاب، نقد وضع موجود و چه باید کرد تنظیم شده و فصل پنجم و ششم به یادداشت‌ها و دست‌خط‌های ایشان در خصوص کتاب‌های مختلف اختصاص یافته است. رویکرد مقام معظم رهبری در این کتاب بیشتر به تبیین جایگاه کتاب و نیز نقد وضعیت کتاب در جامعه ما و در آخر ارایه رهنمود‌های بنیادین برای رفع این نقیصه بزرگ فرهنگی است.

لحن صمیمی، مشفقانه و عاری از تکلف مقام معظم رهبری در ارایه مطالب و نظرات گوناگون، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است که موجب می‌شود مطالعه آن برای هر گروه سنی و با هر سطح تحصیلی مفید باشد.

نویسنده: آیت الله سید علی خامنه‏ای

انتشارات: سوره مهر

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: ۲۷ غرفه: ۴۴

مقالات رهبر معظم انقلاب درباره «جهاد» به نمایشگاه کتاب رسید
کتاب «ثلاث رسائل فی‌الجهاد» با سه مقاله در موضوعات «امان»، «الصابئة» و «المهادنة» به چاپ رسیده و برای اولین‌بار در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
انتشارات انقلاب اسلامی در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران با بیش از 170 عنوان کتاب حضور دارد که از این میان، شش عنوان برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. از جمله آثاری که در این دوره برای نخستین‌بار ارائه شده، کتاب «ثلاث رسائل فی‌الجهاد» است که با سه مقاله در موضوعات «امان»، «الصابئة» و «المهادنة» به چاپ رسیده است.
بحث جهاد از مباحثی است که در دوره‌ معاصر و دوره‌های گذشته کمتر به آن پرداخت شده است. بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع درس خارج فقه خود را در سال‌های 69 تا 73 شمسی به بحث «جهاد» اختصاص دادند. کتاب «ثلاث رسائل فی‌ الجهاد» شامل سه مقاله‌ای است که ایشان مدتی پس از ایراد درس نگاشته‌اند.

موضوع این سه مقاله «امان»، «الصابئة» و «المهادنة» است. متن مقاله‌ «الصابئة» و «المهادنة» قبلاً در شماره‌های چهار و هشت مجله‌ فقه اهل بیت (علیهم‌السلام) و همچنین پایگاه‌های اینترنتی مربوط به معظّم‌له منتشر شده است. در این کتاب علاوه بر دو مقاله‌ قبلی، مقاله‌ «امان» نیز منتشر شده است.

مستندات کتاب تحقیق شده و علاوه بر مستندات قبلی، ارجاعات جدیدی به آن اضافه شده است. همچنین برای سهولت استفاده از کتاب تیترهای میان‌متنی و کنارمتنی برای استفاده‌ی بهتر و بیشتر مخاطب فاضل در کتاب درج شده است.

در پایان این کتاب نیز فهرست‌های مختلفی همچون: فهرس الآیات الکریمة، فهرس الأحادیث الشریفة، فهرس أسماء المعصومین(علیهم‌السلام)، فهرس أسماء الرواة، فهرس الأعلام و أسماء الکتب و الأماکن و البلدان، فهرس القواعد الفقهیة، فهرس القواعد الاصولیة و فهرس القواعد و النکت الرجالیة وجود دارد. نکات و نظرات فقهی، رجالی و اصولی معظّم‌له از این کتاب و دیگر مباحث فقهی ایشان، استخراج شده است و در آینده‌ای نزدیک جهت استفاده‌ طلّاب و فضلا و علاقمندان به علوم اسلامی، منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید
نمایش دستخط‌ها و تصاویر کمتر دیده شده از رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

خاطرات رهبر انقلاب به انگلیسی ترجمه می‌شود/ «خون دلی که لعل شد» به چاپ ششم رسید

خاطرات رهبر انقلاب شنیدنی شد/ عرضه «خون دلی که لعل شد» در قالبی جدید

این اثر از سوی فقه روز،‌ ناشر وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی، به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی واقع در راهروی 7 بخش ناشران عمومی تهیه کنند.
ارسال نظرات