نشست خبری جایزه شهید همدانی در نمایشگاه برگزار شد و در این نشست دبیران به تشریح روند اجرایی پرداختند.
کد خبر: ۹۱۳۳۴۲۱
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری جایزه شهید همدانی (انتخاب کتاب برتر مدافعان حرم) با حضور حمید حسام دبیر علمی جایزه و حسین زنجانی دبیر اجرایی در نمایشگاه کتاب برگزار شد. بر اساس این گزارش این جایزه به بررسی آثار منتشر شده بین سال‌های ۹۰ تا ۹۷ می‌پردازد.

 

بر اساس این گزارش حسام دبیر علمی جایزه در سخنانی اظهار داشت: اتفاقی که اواخر سال ۸۹ در سوریه افتاد و پیامدهای آن یک جریان خطرناک تکفیری و فتنه‌ای در شام را رقم زد که شاید اگر تشخیص به هنگام و درسترهبر انقلاب و مسئولین زمان شناس نبود، این اتفاق به ایران ما می‌رسید.

وی افزود: آنچه مدنظر ماست اینکه پس از یک جریان ۸ ساله که فضا برای پرداخت زوایای کار فراهم شده، امروز بنا داریم در فضای مکتوبات و آنچه به رشته تحریر درآمده موارد را به داوری گذاشته و ارزیابی کنیم.

حسام تصریح کرد: هسته اولیه و گروهی از فعالان فرهنگی با محوریت حوزه هنری تشکیلاتی را تحت عنوان هیأت امنای کتاب مدافعان حرم طراحی کردند.

وی بر ضرورت مسئله پرداخت و ضمن تشریح آن افزود: اگر آنچه اتفاق افتاده به درستی مطرح نشود، آغازکنندگان جنگ و تکفیری‌ها آن را تحریف خواهند کرد، از این رو تصمیم گرفتیم اولین جایزه برتر مدافعان حرم با عنوان جایزه شهید همدانی را در سالگرد این شهید بزرگوار یعنی ۱۶ مهر ماه برگزار کنیم.

حسام به تشریح اهداف این جایزه پرداخت و گفت: در مرحله نخست شناسایی استعدادها در قلمروی کشورهایی چون ایران، سوریه، عراق و لبنان خواهد بود.هر چند به جهت حضور رزمندگان افغانی آثار و مطالبی را از کشور افغانستان خواهیم داشت.

دبیر علمی جایزه افزود: ۳۶۴ کتاب از سال ۹۰ تا ۹۷ طبق شناسایی‌های اولیه نوشته شده است، هر چند کمیت کتاب در ایران قابل ملاحظه با عراق، سوریه و لبنان نیست.

این نویسنده گفت: این  جایزه کار ترکیبی است که نیازمند آن است که کشورها در حوزه داوری یاری‌مان کنند. اعلام آمادگی‌ها صورت گرفته و پس از شناسایی استعدادها ترغیب نویسندگان برای حضور و نوشتن در این فضا رقم می‌خورد.

وی افزود: هدف سوم ما مراوده و ارتباطات فرهنگی است و در این فضا ترجمه نیز شکل می‌گیرد.

حسام به گونه و قالب‌های آثار اشاره کرد و خبر داد: قالب‌ها در ۴ دسته تقسیم‌بندی شده‌اند. اول آثاری که در شاخه مستندنگاری داوری شده‌اند که سرآمد این شیوه متداول خاطره‌نگاری است. دوم شعر و سوم داستان با همه زیربخش‌ها یعنی کوتاه و رمان و چهارم پژوهش‌های تاریخی که به چرایی و چیستی پیدایش اتفاق در شامات و عراق می‌پردازد.

وی تصریح کرد: جلسات شورای سیاستگذاری در بهمن سال گذشته آغاز شد و از آن پس ما شروع به رصد کتاب‌ها کردیم. در باره جوایز هم باید بگویم بخش معنوی یعنی سفر به عتبات و بخش مادی یعنی جوایز را نیز خواهیم داشت.

* همکاری با بنیاد شهید همدانی

در ادامه این جلسه زنجانی به بخش اجرایی جایزه پرداخت و گفت: در راستای برگزاری این جایزه، نهادها و سازمان‌های متعددی با ما همکاری داشتند. ضمن اینکه بنیاد فرهنگی شهید همدانی در همدان تاسیس شده و قرار است ما را در این جایزه یاری دهد. امیدواریم جایزه شهید همدانی جریانی فرهنگی را ایجاد کند.

وی در ادامه گفت:‌ در حوزه جمع‌آوری لیست‌های مختلف از کتابخانه ملی، نهاد کتابخانه‌ها و اتحادیه ناشران انقلاب و دفاع مقدس آمار اخذ شده است. بر این اساس رصد ابتدایی نشان می‌دهد ۳۶۴ عنوان کتاب تاکنون شناسایی شده‌اند.

حسام درباره ترکیب هیأت داوران که خبرنگار فارس جویای آن شد، گفت: چون حوزه داوری شامل آثار عربی می‌شود، ما باید از توانایی کشورهای هدف چون عراق، لبنان و سوریه استفاده کنیم. هنوز اعضای تیم داوری بسته نشده است اما صحبت‌هایی انجام شده تا از آنها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه هر سال نام جایزه از نام یکی از شهدای مدافع حرم گرفته خواهد شد، گفت: خیر، عنوان جایزه تغییر نخواهد کرد و به جهت طلایه‌داری شهید همدانی، نام اصلی جایزه جایزه شهید همدانی خواهد بود.

ارسال نظرات