معاون فنی گمرک با اشاره به دلایل رسوب کالا در گمرکات گفت: گمرک انبار احتکار کالا نیست و پس از پایان مهلت قانونی کالا به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۳۴۱۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از گمرک ایران مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: گمرک از زمان اظهار کالا مسئولیت تشریفات گمرکی را برعهده دارد و در صورت احساس دپو شدن و یا سوء استفاده مالکان به منظور افزایش قیمت، به عنوان اموال متروکه به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌نماید.

وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اگر آن دسته از کالا‌هایی در اسناد و انتقال وجه مشکل خاصی نداشته باشند و سخت ثبت سفارش نیز صورت گرفته باشد و مالک آن نسبت به تهدید آن اقدام نکنند، ظرف موعد مقرر نسبت به متروکه کردن کالا اقدام به عمل می‌آید و ضمن تحویل به سازمان اموال تملیکی به معرض فروش در می‌آید.

معاون گمرک یکی از دلایل رسوب کالا در گمرک را عدم توانایی صاحبان کالا در تحویل اظهار کالا و یا عدم ثبت سفارش دانست. 

ارونقی در مورد روند اخذ مجوز ثبت سفارش در سامانه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: طبق قانون وارد کنندگان دولتی یا خصوصی جهت اخذ مجوز و ثبت سفارش به وزارت صنعت معدن و تجارت مراجعه نمایند و گاهی در مقاطع عرف تجارت، شرایط ایجاب می‌کند که صاحبان کالا پس از واردات مبادرت به ثبت سفارش نمایند که امکان دارد ثبت سفارش آن کالا به صورت مقطعی ممنوع شده باشدد که در این صورت کالا در بنادر و مناطق آزاد رسوب می‌شود.

وی گفت: در حدود ۳۰ هزار کانتینر به دلیل عدم مجوز ثبت سفارش و اظهار کالا در گمرک دپو شده‌اند که عمدتاً کالا‌های سرمایه ای، کالا‌های یکبار مصرف، کالا‌های خطوط تولید و ماشین آلات هستند.

ارسال نظرات