کتاب «شناسنامه لشکر41ثارالله» به همت عباس میرزایی در 500 صفحه به بررسی 24 عملیات آفندی و 6 ماموریت پدافندی این یگان در دوران دفاع مقدس تالیف شده است.
کد خبر: ۹۱۳۳۳۰۳
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج محمد جواد اکبرپور مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی با اشاره به اینکه این گروه یکی از مدیریت‏‌های پژوهشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است، گفت: این گروه با هدف انجام پژوهش در حوزه‌‏های مختلف تاریخ نظامی جنگ عراق و ایران تشکیل شده است. در آثار این گروه سطوح مختلف راهبردی، عملیاتی، تاکتیکی و رزمی تاریخ نظامی دفاع مقدس با روش مستندنگاری توصیفی و تحلیل روند اسنادی مورد پژوهش قرار می‏‌گیرد.

 

وی با اظهار به اینکه گروه مطالعات نظامی دارای چهار بخش پژوهشی است، عنوان کرد: بخش اول پژوهش‏‌های نبردی است که به منظور تألیف کتب توصیفی و مستند در مورد عملیات‏‌های شاخص دوران دفاع مقدس با دسته‌‏بندی نبردهای تعیین‏‌کننده، بزرگ، متوسط، محدود، نقطه‏‌ای و یگانی فعالیت ‏می‏‌کند.

 

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی به جدیدترین عناوینی که در این گروه منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: در این بخش کتابی با عنوان «نبرد امام مهدی(عج)» درمورد بررسی روند طرح‌‏ریزی و اجرای اولین عملیات منظم سپاه در سال 1359 عرضه شده است. این اثر علاوه بر بررسی روند اجمالی تهاجم سراسری ارتش بعث عراق به شهرهای بستان و سوسنگرد، تلاش نیروهای مردمی و سپاه پاسداران برای انجام نبردهای ایذایی و جزییات طرح‏‌ریزی و اجرای عملیات امام مهدی(عج) را مورد بررسی قرار داده است. این کتاب به همت مهدی خداوردی در 250 صفحه تألیف شده است.

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب

 

وی پژوهش‏‌های موضوعی را به عنوان دومین بخش پژوهش نام برد و گفت: این بخش با هدف تألیف کتاب توصیفی تفصیلی به بررسی موضوعات مرتبط با عملیا‌ت‏‌های دوران دفاع مقدس می‌‏پردازد. این دسته، پژوهش‏‌های موضوعات سطوح راهبردی، عملیات و تاکتیکی و با صبغه متن حدأکثری را دربرمی‏‌گیرد.

 

اکبرپور با بیان اینکه در این بخش کتابی با عنوان «دست‏‌های خالی و پاهای خونین» در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌عنوان یک اثر تازه منتشرشده، ارائه شده است، گفت: این کتاب به بررسی روند تحرکات و تجاوزات مرزی ارتش بعث عراق در ماه‏‌های منتهی به شهریورماه 1359 و مقاومت مردمی شهرهای قصرشیرین، سرپل‏‌ذهاب و نفت‏‎شهر و سومار می‏‌پردازد.

 

وی افزود: در این اثر از یک سو پیشروی ارتش عراق برای اشغال شهرها بیان شده و از سوی دیگر روند مقاومت مردم با دستان خالی در مقابل دشمن و همچنین حماسه‏‌ها و تلخی‏‌های اخراج ساکنین شهر قصرشیرین به صورت مستند و بر اساس روایت مردم حاضر در شهر ترسیم شده است. این کتاب به آقای اسداله احمدی در 650 صفحه به رشته تحریر درآمده است.

 

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی در ادامه اظهار داشت: بخش سوم، پژوهش‏‌های اطلسی است که با بهره‏‌گیری از نوشتار اجمالی، نقشه‏‌ها، نمودارها، جداول و تصاویر موضوعات متنوعی اعم از نبردی، یگانی، استانی، واحدهای تخصصی را در برمی‏‌گیرد و مأموریت تألیف کتب اطلس در موضوعات مختلف دفاع مقدس را برعهده دارد.

 

وی در خصوص آثار منتشرشده در این بخش گفت: در این بخش کتابی با عنوان «اطلس آماری جنگ شهرها» که با هدف بررسی گلوله‏‌باران، بمباران و حملات هوایی دشمن به مناطق غیرنظامی در بستر زمانی هشت ساله جنگ عراق و ایران بررسی شده عرضه خواهد شد. این کتاب یک پژوهش آماری مستند است که جداول و نمودارهای آماری آن بر اساس دو عامل زمان و مکان تهیه و تنظیم شده است. این کتاب به همت محسن رشید در 200 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

 

اکبرپور افزود: علاوه بر این، سه اطلس یگانی به نمایشگاه عرضه خواهد شد. هر یک از این اطلس‏‌ها در 300 صفحه به بررسی روند تشکیل و تحولات سازمانی یگان و همچنین نقش یگان در عملیات‏‌های آفندی می‏‌پردازد. این اطلس‏‌ها در زمره نخستین اطلس‏‌های یگانی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس است که تاکنون منتشره شده است.

 

وی به سه اطلس تازه منتشرشده در این گروه اشاره و بیان کرد: «اطلس لشکر27 حضرت رسول(ص)» به همت حجت شیری و زیر نظر سازمان حفظ آثار سپاه حضرت رسول(ص) به رشته تحریر درآمده است. همچنین «کتاب اطلس لشکر31عاشورا» به آقای جلال معبودی و زیر نظر سپاه عاشورا تألیف شده است. کتاب «اطلس لشکر7ولیعصر» توسط عبدالمحمد کوچک و زیر نظر سپاه حضرت ولیعصر تدوین شده است.

 

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی با بیان اینکه پژوهش‏‌های شناسنامه یگانی دسته چهارم پژوهش‌های این گروه است، گفت: این پژوهش‌ها به بررسی اجمالی روند تشکیل، تحولات ‏عمده و عملکرد قریب 50 یگان موثر سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس می‏‌پردازد. این آثار برخلاف اطلس‏‌های یگانی، به صورت مصور نیست بلکه در این اثر کارنامه اجمالی یگان در دفاع مقدس با صبغه متن حداقلی تهیه می‏‌گردد.

 

وی به تازه‌های این بخش نیز اشاره و عنوان کرد: کتاب «شناسنامه لشکر41ثارالله» به همت عباس میرزایی در 500 صفحه به بررسی 24 عملیات آفندی و 6 ماموریت پدافندی این یگان در دوران دفاع مقدس تالیف شده است. کتاب «شناسنامه لشکر31عاشورا» به کوشش مصطفی عابدی در 450 صفحه، 18 عملیات آفندی و 7 مأموریت پدافندی را به صورت اجمالی شرح داده است.

 

اکبرپور ادامه داد: کتاب «شناسنامه لشکر14 امام حسین(ع)» در 480 صفحه به بررسی 23 عملیات آفندی و 12 مأموریت پدافندی می‌‏پردازد. همچنین کتاب «شناسنامه لشکر11امیرالمؤمنین(ع)» توسط محمدتقی قاسمی در 480 صفحه 16 عملیات آفندی و 6 مأموریت پدافندی به رشته تحریر درآمده است.

ارسال نظرات