بابایی گفت: خاطرات شفاهی از بهترین راه‌ها برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است و باید به‌نوعی بنویسیم که نسل جوان پذیرای مطالب نوشته‌شده آثار دفاع مقدس باشد و رغبت پیدا کند تا آثار را بخواند.
کد خبر: ۹۱۳۳۳۰۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس در بازدید از غرفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه آثار دفاع مقدس برای جذب مخاطب جوان نیازمند به‌روز شدن است، تصریح کرد: باید به‌نوعی بنویسیم که نسل جوان پذیرای مطالب نوشته‌شده آثار دفاع مقدس باشد و رغبت پیدا کند تا آثار را بخواند.

وی افزود: ما باید از شکل سنتی خارج شویم و با ترفندهای که بکار می‌گیریم، کتاب‌ها و خاطرات و تاریخ دفاع مقدس را که حداقل هشت سال از تاریخ کشور را دربر می‌گیرد، طوری نوشته شود که جوانان و نسل جدید رغبت کنند و آن‌ها را بخوانند و همان‌طوری که برای گرفتن برخی از کتاب‌ها در حوزه‌های دیگر صف می‌کشند، به‌گونه‌ای عمل کنیم که برای کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هم صف بکشند.


این نویسنده و پژوهشگر با اظهار بر این نکته که اگر ما کوتاهی کنیم قطعاً ضربه خواهیم خورد، متذکر شد: اگر در حوزه دفاع مقدس کوتاهی کنیم، دشمنان اقداماتی را انجام خواهند داد که در آن صورت ما باید در جهت رفع ابهامات تلاش کنیم ولی زمانی که از همان ابتدا ابهام‌زدایی کنیم و برای عملیات‌هایمان شناسنامه درست کنیم و هر عملیات را به شکل واضح و روشن تبیین کنیم و در خصوص فتح و عدم الفتح بودن عملیات‌ها مطالب را بیان کنیم و به‌صورت گزینشی کارها را انجام ندهیم، در آن صورت در جنگ نرم با دشمن در این حوزه می‌توانیم، موفق عمل کنیم.


وی با اشاره به خاطره‌نویسی و بیان تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: خالص‌ترین، ناب‌ترین و پرجاذبه‌ترین بخش از وقایع جنگ، خاطرات است. خاطرات افرادی که در آن زمان در جبهه‌ها بودند و جنگ را لمس کردند و در دوران جنگ رشد کردند. این افراد می‌توانند یک بسیجی ساده باشند تا فرمانده قرارگاه، تیپ و لشکر.


بابایی به انتقال مفاهیم و ارزش‌ها از تاریخ خاطرات تأکید کرد و گفت: وقتی خاطرات گفته شود، مانند بعضی از کتاب‌هایی که مطرح شدند و مقام معظم رهبری تقریظ بر آن‌ها نوشتند، وقتی مخاطب می‌بیند که راوی انسانی است که وجود دارد و دارد او را لمس می‌کند و می‌بیند، برایش جاذب‌تر است و این کمک می‌کند تا ما از این طریق بخشی از وقایع جنگ را انتقال دهیم.


وی به آثار جدید خود در نمایشگاه سی و دوم اشاره و بیان کرد: کتاب «شاهینِ برآفتاب» سرگذشت و دربرگیرنده زندگینامه شهید غلامعلی پیچک از فرماندهان لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) است و همچنین کتاب «معشوق بی‌نشان» که در خصوص سردار شهید حسن زمانی است، دو کتابی هستند که امسال برای اولین بار در نمایشگاه ارائه‌شده و استقبال مخاطبان خوب بوده است و کتاب «شراره‌های خورشید» نیز کتاب تاریخ‌نویسی جنگ است و در نمایشگاه ارائه شده است.


گلعلی بابایی در خاتمه خبر از همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داد و اظهار کرد: در حال حاضر برای مرکز اسناد، کاری را با عنوان «والفجر ۴» در دست دارم و در حال نگارش آن هستم.

ارسال نظرات