خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س):
مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: طرح رحله در سال جاری در ۴۳ مرکز شبانه‌روزی و در ۱۵ استان اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۳۲۶۹۰
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در جمع خبرنگاران و در تشریح برنامه های قرآنی این موسسه در سال جاری، از مشارکت ۴۳ مركز شبانه‌روزی و در ۱۵ استان مجری طرح رحله امسال خبر داد و گفت: امسال طرح ملی رحله در ۴۳ مركز شبانه‌روزی و در ۱۵ استان اجرا خواهد شد كه استان‌های فارس، خوزستان، یزد و خراسان رضوی بیشترین تعداد این طرح را در خود جای داده‌اند.

وی با تصریح اینكه مهلت ثبت‌نام در این طرح پایان اردیبهشت‌ماه جاری است، گفت:‌ ثبت‌نام در این دو طرح حفظ قران از طریق سایت مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان انجام می‌شود.

شاهسونی زمان برگزاری مصاحبه ورودی این طرح‌ها را ۷ و ۸ تیرماه امسال اعلام كرد و گفت: بلافاصله روز بعد از مصاحبه، طرح ملی رحله و مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن شروع به كار خواهند كرد كه طول دوره طرح رحله ۵۳ روزه بوده و تا اوایل شهریور ادامه پیدا خواهد كرد.

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن این نكته را یادآور شد كه طرح ملی رحله دوره آزمایشی مراكز شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن نیز محسوب می‌شود و كسانی كه در پایان این طرح موفق شده و دارای استعداد باشند می‌توانند در مراكز یكساله و هم در حوزه‌های علمیه قرآن‌محور ثبت‌نام كنند.

وی با بیان اینكه افرادی كه وارد حوزه علمیه قرآن‌محور می‌شوند می‌توانند طی دو سال علاوه بر آموزش دروس حوزوی حافظ كل قرآن شوند، گفت:‌ با صحبت‌هایی كه با مركز مدیریت حوزه‌های علمیه شده است متقاضیانی كه در طرح ملی رحله موفق شوند می‌توانند بدون شركت در آزمون ورودی وارد حوزه علمیه قرآن‌محور شوند.

شاهسونی همچنین در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره طرح‌های تخصصی حفظ قرآن این مؤسسه پرداخت و گفت: هم‌اكنون یك حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل این مؤسسه در استهبان فعالیت می‌كند كه این یك حوزه علمیه منحصر به‌فرد است؛ چرا كه در سایر نقاط كشور چنین مركزی وجود ندارد.

وی از افزوده شدن ۳ حوزه علمیه قرآن‌محور دیگر در استان فارس خبر داد و افزود:‌ با تعاملاتی كه با مسئولان حوزه‌های علمیه انجام دادیم بنا شده است كه حوزه علمیه قرآن‌محور در شهرستان‌های گراش، نی‌ریز و خرامه استان فارس نیز در سال جاری راه‌اندازی شوند.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور اظهار كرد: مؤسسه بیت‌الاحزان طی سال‌های گذشته دو طرح تخصصی حفظ قرآن را اجرا كرده است كه یكی راه‌اندازی مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن در یك سال و دیگری طرح ملی رحله كه شامل حفظ جزء ۳۰ در ایام تابستان است.

وی با بیان اینكه امسال نوزدهمین سال ثبت‌نام مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان و پنجمین دوره طرح ملی رحله است، گفت: این طرح‌‌ها اكثراً ویژه آقایان در رده سنی ۱۴ تا ۲۲ سال اجرا می‌شوند زیرا بیشتر مخاطبان سایر مؤسسات قرآنی در كشور بانوان هستند؛ لذا ما تلاش كردیم تا برنامه‌های خود را ویژه آقایان اجرا كنیم.

در ادامه، شاهسونی با تأكید بر اینكه طرح‌های حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان در ایام تابستان امسال در ۵۵ مركز در نقاط مختلف كشور اجرا خواهند شد، گفت:‌ پیش‌بینی می‌كنیم كه بیش از ۳ هزار نفر در این طرح‌ها شركت كنند.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه در این طرح‌ها تنها حفظ قرآن را دنبال نمی‌كنیم بلكه این‌ها یك دوره تربیتی برای جوانان و نوجوانان هستند كه در كنار آن مفاهیم قرآنی، اردو و رزش نیز برای قرآن‌آموزان اجرا می‌شود.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینكه ما هر سال تلاش می‌كنیم تا فعالیت‌های خود را گسترش دهیم، گفت: امسال علی‌رغم وجود مشكلات اقتصادی، ما با حمایت خیران كه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های این مؤسسه توسط آنان تأمین می‌شود توانستیم فعالیت‌های خود را گسترش دهیم به طوری كه تعداد مراكز مجری طرح رحله كه سال گذشته ۳۹ مركز بود به ۵۵ مركز و از ۱۲ استان به ۱۵ استان و غیره گسترش دادیم.

به گفته وی،  این طرح‌ها چون به‌صورت شبانه‌روزی هزینه‌های سنگینی بر دوش مؤسسه می‌گذارد به طوری كه هزینه خوابگاهی، اردو، غذا و غیره برای هر قرآن‌آموز تقریباً ۳ میلیون در ایام تابستان می‌شود كه با احتساب ۳ هزار نفر تقریباً ۸ یا ۹ میلیارد هزینه می‌شود و ما تنها از هر نفر در شهرستان‌ها ۳۰۰ هزار تومان و در مراكز استان‌ها ۵۰۰ هزار تومان شهریه دریافت می‌كنیم و حق‌ ثبت‌نام هم مبلغ ۳۰ هزار تومان است و برای هر قرآن‌آموز در طول یك سال نیز ۱۸ میلیون تومان هزینه می‌كنیم.

شاهسونی اظهار كرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه این طرح‌ها از محل شهریه قرآن‌آموزان، ۱۰ تا ۲۰ درصد از كمك‌های دولتی اوقاف و ارشاد و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها نیز از طریق خیران و كمك‌های مردمی صرف می‌شود.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور گفت:‌ در طرح‌های مراكز شبانه‌روزی و رحله حدود ۳۵۰ نفر به‌عنوان استاد و مدیر طرح‌ها و ۵۵ نفر هم به‌عنوان میزبان طرح یعنی حدود ۴۰۰ نفر در اجرای این طرح‌ها همكاری دارند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به فعالیت‌های بین‌المللی این مؤسسه اشاره كرد و گفت: امسال از سه كشور عراق، هند و پاكستان در مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن ما حدود ۴۰ نفر مشغول به حفظ قرآن هستند و تلاش می‌كنیم تا از سایر كشورها از جمله روسیه هم به مراكز ما بیایند ضمن اینكه تلاش می‌كنیم تا مانند سال گذشته طرح ملی رحله را نیز در حرم امامین عسكرین اجرا كنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها