لاهوتی با اشاره به ممنوعیت انتشار آمار از سوی بانک مرکزی:
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر این باور است که اگر اطلاعات و آمار درست منتشر نشود دولت ها نمی توانند برنامه ریزی درستی برای کشور داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۸۱
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این باره که بانک مرکزی اجازه انتشار برخی آمارها از جمله تورم را ندارد، گفت: در ادوار تاریخ کشور شاهد بودیم که هر دولتی روی کار آمد ابتدا بر روی آمارها و عملکردهای دولت گذشته مانور دادند و مدعی شدند کشور را در مسیری قرار می دهند تا مسائل و مشکلات کشور رشد مثبت داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نرخ تورم، اظهار داشت: دولت ها معمولا از مدیریت و کاهش نرخ تورم می گویند اما زمانی که روی کار می آیند و امور را به دست می گیرند، تلاش می کنند یا آمارها را کمتر منتشر کنند یا به نوعی اطلاعات را در اختیار عموم قرار ندهند تا عملکردشان زیر سوال نرود و حتی بهتر نشان داده شود.

 

نرخ تورم

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه این رویه در همه دولت ها وجود دارد، بیان داشت: عدم انتشار آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تبعاتی برای کشور به دنبال دارد، چرا که بر اساس آمار و اطلاعات درست برای کشور برنامه ریزی می شود بنابراین اگر اطلاعات صحت نداشته باشد برنامه ریزی ها نادرست خواهد بود.

دولت ها تلاش می کنند یا آمارها را کمتر منتشر کنند یا به نوعی اطلاعات را در اختیار عموم قرار ندهند تا عملکردشان زیر سوال نرود و حتی بهتر نشان داده شود.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی بر اساس آمارهای اشتباه، باعث می شود مسیر مدیریت و اداره کشور همواره اشتباه و غلط بماند، همه دولت ها با آمارهای غلط و ناردست به دنبال دفاع از خود هستند در حالی که با مشخص شدن نقاط ضعف می توان با مدیریت درست مسیر هدایت کشور را تغییر داد.

 

بانک مرکزی

 

لاهوتی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اشکالی ندارد دولت ها نقاط ضعف داشته باشند، گفت: در کشور اتفاقاتی رخ می دهد که دولت ها دچار چالش می شوند بنابراین با اطلاعات و آمار درست می توانند برنامه ریزی کنند بنابراین حتی اگر آمارها نشان دهند نقاط ضعف آنها باشد باید با انتشار و اتکا به آن مسیر حرکت خود را ادامه دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: ندادن و نداشتن اطلاعات درست، مسیر حرکت غلطی را پیش می آورد و باعث تداوم مسیر غلط می شود بنابراین اگر دولتی به دنبال حل مشکلات است باید زیر بار انتشار اطلاعات حتی اطلاعاتی که نشان دهنده ضعف آن است برود تا مسیر کشور اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، از آذر ماه سال 97، دولت اجازه انتشار آمارهای اقتصادی را به بانک مرکزی نداده است.

ارسال نظرات