عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: شاهد افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو و برخی اقلام مورد نیاز مردم هستیم و اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۸۰
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به التهابات بازار خودرو و افزایش قیمت آن، گفت: متاسفانه پس از نوساناتی که در بازار ارز در اواخر سال 96 پیش آمد و در نیمه اول سال 97 به اوج خود رسید نوسانات در تمامی بازارها به ویژه بازار خودرو اتفاق افتاد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیشتر نرخ کالاهایی که در کشور نوسان یافته تولید داخل بوده و به ارز ارتباطی نداشته است، افزود: در حوزه خودرو بارها از زبان مدیران ایران خودرو وسایپا شنیده شد که 90 درصد قطعات سمند، پراید و خودروهای دیگر تولید داخل بوده و به واردات ارتباطی ندارد.

نرخ خودرو در بازار آزاد را چه کسی تعیین می کند؟

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از قطعه سازان کشور به دلیل عدم پرداخت  مطالباتشان از ایران خودرو و سایپا در حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی قرار گرفته اند.

در حال حاضر ملزومات پراید برداشته می شود و به عنوان آپشن به مردم معرفی و عرضه می شود، چه دلیلی دارد که کارخانه باید 5 درصد زیر قیمت بازار خودروی خود را به فروش برساند؟

موسوی لارگانی با بیان اینکه این نوسانات قیمتی زمانی که در بازار خودرو به اوج خود رسید که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که قیمت چهار چرخ ها در کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد است، تاکید کرد: نرخ خودرو در بازار آزاد را چه کسی تعیین می کند که اعلام می شود که 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد است.

اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است

وی با تاکید بر اینکه اگر خودروسازان یک هفته تا 10 روز خودرو به بازار عرضه نکنند التهاب ایجاد می شود، افزود: پرایدی که قبلا 5 میلیون بوده و قبل از نوسانات 18 میلیون تومان خرید و فروش می شده اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر ملزومات پراید برداشته می شود و به عنوان آپشن به مردم معرفی و عرضه می شود، چه دلیلی دارد که کارخانه باید 5 درصد زیر قیمت بازار خودروی خود را به فروش برساند؟.

 
خودروسازان تولید خودرو

 

هزینه های خودروسازی ها براساس ریال است نه دلار

وی تصریح کرد: اگر کارخانه های خودروسازی قطعات خود را با دلار و قیمت های بازار آزاد خریداری کنند و ورق ساخت اتاق خودرو با دلار خرید و فروش شود، هر روز می توان افزایش قیمت داشت، اما هزینه های خودروسازی ها براساس ریال بوده و این افزایش قیمت که در بازار خودرو به وجود آمده برای مردم قابل پذیرش نیست.

موسوی لارگانی با بیان اینکه این افزایش قیمت چهارچرخ ها سبب می شود که مردم به خودروهای خارجی روی آورند که این به ضرر تولید داخل بوده و سبب بروز مشکلات می شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید به التهابات بازار خودرو ورود کنند و پاسخگوی شرایط کنونی باشند .

 پیش از این حداقل برای یک سال خودرو قیمت گذاری می شد و تغییری نمی یافت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا هر روز باید قیمت خودرو افزایش یابد و ثبات قیمتی در این بازار وجود نداشته باشد، گفت: پیش از این حداقل برای یک سال خودرو قیمت گذاری می شد و مردم می دانستند تا پایان سال قیمت خودرو و یا ارز افزایش نمی یابد، اما امروز شاهد افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو و برخی اقلام مورد نیاز مردم هستیم که این موضوع سبب ایجاد نارضایتی جدی در مردم شده که مجلس باید از جایگاه نظارتی خود به این موضوع ورود کرده و جلوی این نابسامانی که حد و حدودی نداشته را بگیرد.

ارسال نظرات