اخیراً مکاتباتی برای اجازه صادرات یک قلم کالای کشاورزی که پیش‌تر ممنوعیت صادرات آن اعلام شده بود، انجام شده است.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۴۵
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس مصوبه کارگروه ماده 11 مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و نامه دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت، اجازه صادرات 500 تن یونجه به یک شخص داده شده است. همچنین مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات این موضوع را طی مکاتبه‌ای به مدیر کل  گمرک ایران اعلام کرده است.

چندی پیش رئیس سابق سازمان توسعه تجارت درخصوص اجرای ماده 11 آیین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات گفته بود، "دغدغه ما این است و به آقای عسگری (رئیس پیشین گمرک) نیز گفته‌ام که بخش‌نامه‌های ممنوعیت صادرات باید با رعایت ماده 11 مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون صادرات و واردات کشور انجام شود بر این اساس اگر برای فروش کالایی صادرکننده از قبل اعتبار اسنادی دریافت کرده، هرچند ممکن است کالا در آینده صادر شود اما چون اعتبار  اسنادی از سوی خریدار باز شده یعنی قرارداد نهایی است و فروشنده تعهد دارد، همچنین اگر کالایی در گمرکات اظهار شده ولی از کشور خارج نشده باتوجه به این ماده نباید جلوی خروج آن را گرفت".

بیشتر بخوانید


این مجوز صادراتی در حالی برای یک شخص صادر شده است که چند ماه قبل موضوع ممنوعیت صادرات تعدادی از اقلام کشاورزی از جمله یونجه به گمرکات کشور ابلاغ شده بود. گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی در روزهای ابتدایی تیر ماه 97 صادرات 18 قلم کالای اساسی و ضروری کشاورزی ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، روغن خام و پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ها، تفاله‌ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده بود.

همچنین در ادامه این مکاتبات، نامه‌ای از سوی سرپرست گمرک گناوه به مدیر کل صادرات گمرک ایران برای تعیین تکلیف صادرات 500 تن یونجه با توجه به ممنوعیت صادرات علوفه دامی صادر شده است.

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که؛ اگر کالای مورد اشاره  قبل از تیرماه  به گمرک اظهار شده  در این صورت چرا اجازه ترخیص با توجه به صراحت ماده 11 آیین‌نامه و تأکید رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت داده نشده است؟

ا

ارسال نظرات