یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ این از حماقت هیئت حاکمه آمریکا است که خیال می‌کند با افزایش فشارها علیه ملت ایران می‌تواند ما را پای میز مذاکره بیاورد.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۲۰
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اظهارات اخیر «جان بولتون» مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی آمریکا برای مذاکره با  جمهوری اسلامی گفت:‌ اظهارات شخصی که سابقه مزدوری برای منافقین را دارد، حتی اگر در  قامت رئیس جمهور  آمریکا نیز باشد،  از منظر ایرانیان به هیچ وجه قابل اعتنا نیست.

بیشتر بخوانید

وی افزود: برخی‌ها در تلاش‌اند تا مسئولیت اقدامات دولت آمریکا  از جمله خروج از برجام را تنها به گرده  ترامپ بگذارند ولی در واقع ساختار حاکمیت در آمریکا دچار مشکلات بنیادی است که یک رئیس جمهور آن توافق بین‌المللی را امضا کرده و متعهد به اجرای آن می‌شود و رئیس‌جمهور بعدی به‌راحتی زیر تمامی آن تعهدات می‌زند، بنابراین اعتماد به چنین حکومتی خطای استراتژیک و نابخشودنی است.

شیخ‌الاسلام گفت: به‌اعتقاد من اصل مذاکره کردن با آمریکا از ابتدا غلط بود. در ابتدای انقلاب به‌منظور آزادی گروگان‌های ‌آمریکایی، مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا شکل گرفت که بر اساس آن دولت آمریکا متعهد شد که در امور داخلی ایران دخالتی نداشته باشد. ولی مدتی پس از این مذاکرات هواپیمای مسافربری ایران را با 290 مسافر سرنگون کرده و حتی به فرمانده ناو آمریکا مدال افتخار دادند، چطور می‌شود با چنین ساختاری که به‌راحتی ناقض حقوق انسان‌ها است، مذاکره کرد؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه منطق آمریکایی‌ها تنها توسل به زور است، تصریح کرد: این از حماقت هیئت حاکمه آمریکا است که خیال می‌کند با افزایش فشارها علیه ملت ایران و با زبان تهدید  می‌تواند ما را پای میز مذاکره بیاورد، ملتی با کمترین امکانات نظامی، 8 سال در برابر قدرت‌های دنیا ایستادگی کرد و با وجود تقدیم هزاران شهید اما تسلیم دشمن نشد.

شیخ‌الاسلام تأکید کرد: البته شرایط امروز کشور قابل مقایسه با زمان دوران دفاع مقدس نیست و آمریکا به‌خوبی می‌داند که اگر دست از پا خطا کند، تمامی پایگاه‌هایش در منطقه مثل رگبار با موشک‌های نقطه‌زن مورد هدف قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به عدم‌تمدید معافیت‌های نفتی برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا گفت: تنها در شرایطی نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس به نقاط دیگر دنیا صادر می‌شود که نفت ایران به‌فروش برسد.

ارسال نظرات