فرمانده جنگ نرم سازمان بسیج اساتید اصفهان:

عربستان نمی‌تواند جای خالی نفت ایران را پر کند

مجید توان پور با اشاره به تفاوت‌های میان نفت کشورها گفت: کشورهای عمده واردکننده نفت ایران، کشورهایی هستند که پالایشگاه‌ها خود را بر اساس پالایشگاه ما طراحی کردند، نوع نفتی که عربستان و امارات تولید می‌کنند با نوع نفت ایران تفاوت دارد.
کد خبر: ۹۱۳۲۳۱۱
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

به سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجید توان‌پور اظهار کرد: آمریکا بعد از خروج از برجام درصدد بود تا با فشار حداکثری ایران را تسلیم کند، در همین راستا تحریم‌های نفتی قبلی را که به خاطر برجام غیرفعال شده بود را مجدد فعال کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: آمریکا چون در نخستین گام نتوانست کشورها را با خود هماهنگ کند به یکسری از کشورها که عمده خریداران نفت ایران بودند ازجمله هند، کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه و عراق معافیت داد.

وی بابیان اینکه کشوری نمی‌تواند جایگزین صادرات نفت ایران شود افزود: کشورهای عمده واردکننده نفت ایران، کشورهایی هستند که پالایشگاه‌ها خود را بر اساس پالایشگاه ما طراحی کردند، باید یادآور شد که نفت به دو صورت سبک و سنگین تولید می‌شود، به خاطر همین مسئله آن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

توان پور ادامه داد: اینکه به دنبال لغو معافیت‌ها و خواستار همراهی کشورها با خود هستند، تقریباً امکان‌پذیر نیست و چرا که کشورها اگر بخواهند از تحریم‌ها تبعیت کنند باید بعضی از پالایشگاه‌های خود را مدتی تعطیل و تغییر کاربری دهند و این تغییر کاربری پالایشگاه‌ها هم هزینه‌بر و زمان‌بر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان خاطرنشان کرد: در اواخر دولت دهم تحریم‌های نفتی شدید شد و این تحریم‌ها به‌منظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اما در بدترین حالت صادرات نفت و میعانات گازی ما تقریباً ۱.۴ میلیون بشکه نفت بود و دلیل اصلی آن این بود که بسیاری از کشورها نمی‌توانستند به دلیل بحث‌های فنی مذکور تبعیت کنند، منتها مستقیم هم نمی‌گفتند که از ایران نفت خریداری می‌کنند که این امر باعث می‌شد تا نفت به صورت‌های مختلف و با واسطه به پالایشگاه‌های آن‌ها رسانده شود و آن‌ها هم پولش را به همین شکل پرداخت می‌کردند.

به گزارش فارس توان‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان و امارات می‌توانند جای خالی نفت ایران را در بازارهای جهانی پر کنند، گفت: ازنظر میزان تولید نفت می‌توانند با افزایش حجم تولید، این کار را انجام دهند اما نوع نفت که آن‌ها تولید می‌کنند با نوع نفت ایران تفاوت دارد که برای کشوری مثل هند به‌صرفه است اما ازنظر فنی و در همین زمان کوتاه ترکیه، چین و عراق اعلام کردند که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و به همین دلیل خواستار تمدید معافیت‌های تحریم بودند، و از طرف دیگر پالایشگاه نفت کشورهای مذکور برای نفت خاصی طراحی‌شده که با این کار عملاً از کار می‌افتد.

 

ارسال نظرات