خبرهای داغ:
معاون فرهنگی حوزه‌ علمیه خواهران تهران خبر داد:
کریم زاده با بیان این که هم اکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر از مبلغات حوزه علمیه استان تهران در مدارس آموزش و پرورش فعالیت دینی، فرهنگی و تبلیغی دارند، گفت: با همکاری مدیران و معاونت های فرهنگی مدارس اطلاعات علمی و مهارتی حدود ۶ هزار دانش آموخته حوزوی احصاء شده است.
کد خبر: ۹۱۳۲۲۷۷
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، خانم سهیلا کریم زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با اشاره به اهم وظائف و فعالیت های فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران، گفت: معاونت فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران نزدیک به دو دهه است که فعالیت می کند و اهم وظائفی که برای این معاونت تعریف شده بخش عمده آن مربوط موضوعات و مطالبات مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم می باشد که توسط این مرکز به معاونت های فرهنگی مدارس علمیه سراسر کشور ابلاغ می شود.

وی افزود: پیگیری موضوعات فرهنگی تربیتی در مدارس علمیه از اولویت های معاونت فرهنگی است. بنابراین عمده فعالیت این معاونت در بخش های پرورشی، تربیتی و تبلیغی است. البته تا چند سال گذشته عمده فعالیت ها در موضوعات تربیتی و پرورشی بود، اما در ادامه به دلیل نیازهایی که در جامعه احساس می شد، بحث تبلیغ هم مورد توجه جدی قرار گرفت و مبلغات مدارس علمیه هم در بعد کمی و هم کیفی حضور تبلیغی فعال در مراکز و دستگاه های مختلف داشته اند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: مباحثی همچون خانواده، روابط زوجین، تربیت فرزند و نظایر این موضوعات از جمله مواردی هستند که معاونت فرهنگی حوزه علمیه تهران در مدارس پیگیری می کند، زیرا این مباحث در دروس حوزوی و آموزشی مطرح نمی شود و با توجه به نیازهای مبرم جامعه به این مباحث، ضرورت دارد چنین موضوعاتی به صورت تخصصی و کاربردی برای طلاب مدارس علمیه آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: طلاب خواهری که این دوره ها را می گذرانند موظفند در منطقه محل سکونت خود و در مراکزی که حضور بانوان و دختران را شاهدیم، به عنوان یک مشاور مذهبی حضور تبلیغی و تربیتی اثرگزاری داشته باشند تا اقشار مختلف بانوان جامعه از خدمات علمی و فرهنگی حوزه های علمیه بهرمند شده و شبهات و سوالات دینی و مشاوره ای خود را با مبلغات مطرح کرده و پاسخ لازم را دریافت کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران عنوان داشت: برای این که بتوانیم در این عرصه حضور فعال و مستمر داشته باشیم باید از ظرفیت دانش آموختگان مدارس علمیه خواهران استفاده کنیم. هم اکنون با همکاری مدیران و معاونت های فرهنگی مدارس؛ اطلاعات علمی و مهارتی حدود 6000 هزار دانش آموخته را احصاء کرده ایم و درصددیم تا با تکمیل دیگر اطلاعات و توانمندی های این افراد، بتوانیم متناسب با علایق، مهارت ها و استعدادهای افراد دوره ها و کارگاه های تخصصی، مطابق با نیازهای کنونی جامعه برای دانش آموختگان برگزار نماییم. بعد از این مرحله بخش های مختلف جامعه می توانند از تخصص دینی، علمی و مشاوره های مبلغات و اساتید حوزه علمیه بهرمند شوند.

وی افزود: هم اکنون بیش از 1200 نفر از مبلغات حوزه علمیه استان تهران به عنوان امام جماعت در مدارس دخترانه آموزش و پرورش فعالیت دینی، فرهنگی و تبلیغی دارند. برخی دیگر از مبلغات به عنوان مشاوره در خوابگاه های دانشجویی دختران فعالیت می کنند. فعالیت در بقاع متبرکه، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و دیگر نهادهایی که از ما درخواست اعزام مبلغه دارند، سعی می کنیم در حد توان نیازهای این نهادها را پوشش بدهیم.

وی با انتقاد از رواج مشاوره های غیردینی در جامعه به ویژه مدارس آموزش و پرورش، گفت: زمانی برگزاری دوره های مشاوره فقط برای مهارت افزایی طلاب خواهران و با هدف ارتقاء سلامت روحی و روانی خانواده های طلاب بود، اما به مرور زمان این نیاز احساس شد که با تربیت طلاب متخصص در امر مشاوره از وجود آنان در مدارس و دیگر مراکزی که حضور بانوان چشمگیر است، استفاده شود و طلابی که تاکنون در این امر فعالیت داشته اند، بسیار موفق عمل نموده اند.

کریم زاده با اشاره به وقوع سیل در برخی استان های کشور، گفت: بعد از وقوع این گونه حوادث مشکلات روحی، روانی و بعضی مسائل شرعی برای دختران و بانوان که آسیب پذیرتر هستند پیش خواهد آمد لذا معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران آمادگی دارد در صورت فراهم شدن شرایط مبلغات متخصص در امر مشاوره و گروه های تبلیغی را به این مناطق اعزام کند.

وی با اشاره به کمک های نقدی و غیرنقدی مدارس علمیه خواهران استان تهران به مناطق سیل زده، افزود: از همه طلاب و اساتید مدارس علمیه خواسته ایم کمک های نقدی خود را به حساب های اعلامی مرکز خدمات واریز کنند و کمک های غیرنقدی که شامل اقلام مورد نیاز سیل زدگان است توسط مدارس جمع آوری و به قرارگاه هایی که بدین منظور مشخص شده اند ارسال کنند تا در نهایت به دست مردم سیل زده برسد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه تهران با اشاره به حضور طلاب زباندان در عرصه های تبلیغی، گفت: بانوان طلبه در هر عرصه ای که اراده کنند تا حضور جدی داشته باشند قطعاً چند برابر خروجی مفید و پرفایده ای خواهد داشت. متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مالی برخی موانع در مسیر پیشرفت علمی طلاب خواهران پیش می آید اما با کمترین امکانات، بیشترین خدمات را به جامعه ارائه کرده ایم.

وی افزود: طلاب زباندان مدارس علمیه خواهران چندین نشست علمی با حضور اساتید دانشگاه های بین المللی برگزار کرده اند که ثمرات علمی خوبی را به دنبال داشته است. یا یکی از مدارس علمیه در برخی مناسبت ها اعزام مبلغ به خارج از کشور دارد و با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اقدام به تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) به بانوان دیگر ملل می نمایند.

 کریم زاده در پایان با اشاره به حضور فعال و هدفمند طلاب خواهران در فضای مجازی گفت: بهره مندی سالم و امن از فضای مجازی نیازمند داشتن مهارت و سواد رسانه ای است که دوره های مربوط به آن در مدارس علمیه در حال برگزاری است و این دوره ها زمینه را برای حضور فعال و هدفمند طلاب در فضای مجازی با هدف به حداقل رساندن آسیب های آن برای نوجوانان و جوانان و ارائه محتواهای غنی علمی و فرهنگی و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی، فراهم می سازد.

ارسال نظرات